Do vedení Aukra vstupuje ostřílený e-commerce manažer. Má násobit loňské 4 miliardy v prodejích

Peter Topor střídá dosavadního CEO Jana Sadílka. Ten se posouvá do role marketingového ředitele a povede rozvoj největších kategorií Aukra.

Iva BrejlováIva Brejlová

Peter Topor

Foto: Pale Fire Capital

Peter Topor se postavil do vedení Aukra

0Zobrazit komentáře

Čtyři miliardy korun v obratu: číslo, kterého dosáhlo loni Aukro s prodeji použitého zboží na internetu. Je to růst z předchozích 3,3 miliardy a při pohledu na stav české e-commerce scény v Česku velmi dobrá zpráva. Přesto online tržiště použitého zboží chce svůj růst násobit. Pomoct mu s tím teď má Peter Topor, manažer hned z několika zajímavých e-commerce projektů. Na něm mimo jiné bude vedení nových rozvojových aktivit.

Ty nejosvědčenější, tedy segmenty starožitností a sběratelství, si pod sebou ponechává Jan Sadílek, který mu pozici CEO uvolnil. Z firmy ale neodchází, vedle vedení nejoblíbenějších sekcí přestupuje na pozici marketingového ředitele.

E-commerce si za poslední rok prošla zklamáním: z obrovského růstu pandemických let se vrátila do normálního světa spolu se svými zákazníky, kteří vyrazili nakupovat i mimo obrazovky monitorů. Zatímco celý sektor klesal, Aukro počítá s tím, že bude svůj růst násobit. A tak když loni do křesla generálního ředitele společnost jmenovala Jana Sadílka, hovořila o tom, že chce do čtyř let dosáhnout v obratu na 20 miliard korun.

Teď Pale Fire Capital, pod které Aukro spadá, hovoří spíš o mezikroku k tomuto cíli. Platforma v blíže neurčených nejbližších letech hledí na deset miliard. „Právě proto, abychom dokázali Aukro dostat do deseti a poté dvaceti miliard obratu prodaného zboží v dalších letech, bude se Honza Sadílek dále věnovat rozvoji sběratelství, umění a starožitností. A další nové rozvojové projekty v rámci Aukra povede Peter Topor,“ popisuje David Holý, partner Pale Fire Capital.

Jako nové projekty Aukro otevírá segment prodeje vráceného zboží z e-shopu, auto-moto či nemovitosti. Platforma má brzy vstoupit na Slovensko a následně do dalších zemí. „Jsme přesvědčeni, že cesta vede dalším posilováním týmu a úspěšnou implementací těchto projektů. Dvacet miliard zůstává naší metou. Kdy ji pokoříme, záleží i na celospolečenské situaci a vývoji e-commerce v Evropě,“ říká pro CzechCrunch Holý.

Topor má za sebou několik manažerských rolí (COO, CIO) ve společnostech Footshop nebo GymBeam, jako ředitel obchodního rozvoje měl na starosti mimo jiné přípravu expanze Shoptetu. V Aukru působí od ledna. Jeho úlohou bude pokračovat v nastavené strategii, zaměřit se má i na produktovou a geografickou expanzi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

“Aukro patří mezi velmi úspěšné projekty v našem Pale Fire Capital portfoliu, za 2,5 roku se nám podařilo zdvojnásobit jeho obrat. Abychom dokázali v takovém růstu pokračovat, budeme spouštět více nových projektů a hledat další cesty k novým zákazníkům,“ říká Holý. Doplňuje, že silné kategorie sběratelství, starožitností a umění jsou kromě silné základny pro Aukro – tvoří přes 60 procent obratu firmy – také Sadílkovou vášní.

„Sadílek během svého působení výrazně posílil personální tým, společně v Aukru naškálovali IT, přinesli řadu prozákaznických řešení, zapracovali významně na bezpečnosti nejen samotné platformy. Dále zavedli plovoucí konec aukcí, zjednodušili přímé doručování přes Zásilkovnu a Balíkovny, které nyní využívá 60 procent prodejců, nákup skončených nabídek, rozšířili personalizované nabídky, představili nové kolekce aukcí, spustili úspěšnou TV kampaň Au/Wau nebo připravili expanzi na Slovensko,“ vyjmenovává jeho dosavadní působení Holý.

Aukro funguje od roku 2003, nyní eviduje přes 4,5 milionu registrovaných uživatelů. Obrat platformy v roce 2020 meziročně rostl skoro o třetinu na 3,3 miliardy korun. Jen za sběratelské a starožitné předměty na ní zákazníci utratili dvě miliardy.

Pro Pale Fire Capital je prostředím, ve kterém se s byznysem našlo. Platforma je dokonce jedním ze vzorů pro Groupon, kde se česká skupina stala největším akcionářem. Americká společnost, kdysi průkopník v prostředí slevových portálů, dlouhodobě strmě padá. Pale Fire Capital připravili její ozdravnou kúru a na záchranu Grouponu vyslali českou spojku, ex-šéfku Slevomatu Marii Havlíčkovou.

Ta má kromě zkušeností ze Slevomatu v projektu uplatnit také strategie, které se vyplatily v Aukru. Pale Fire Capital do této společnosti vstoupilo rovněž ve chvíli, kdy se byznys propadal, zavedlo transformaci celé firmy a během krátké doby ji vrátilo do černých čísel.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pomalu, ale jistěji. Česká e-commerce letos najede na jednociferný růst, předpovídá Jan Vetyška

Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni Češi v online nákupech začali šetřit. Výrazně opozdili i vánoční nákupy.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

weekly_podcast_template-4Rozhovor

Foto: APEK / CzechCrunch

Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci byl hostem podcastu Weekly

0Zobrazit komentáře

Rok co rok si české e-shopy zpravidla užívaly růstové křivky, které nebraly konce. S tím je teď ale konec. Jak ukázala čísla Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávače Heureka, poprvé v historii se růst české e-commerce zastavil. Ba dokonce výrazně klesl – v obratu meziročně o dvanáct procent. A ubylo i celkového množství e-shopů.

V prvním covidovém roce 2020 české e-shopy dohromady dosáhly obratu jen těsně pod hranicí 200 miliard korun, o rok později to bylo 223 miliard. Ale loni se počítadla zastavila na 197 miliardách. Trh má totiž za sebou výjimečné období, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace, kvůli které spotřebitelé začali více šetřit a ve svých nákupech (především v první polovině roku) byli velmi opatrní.

Detailní pohled do čísel má i Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Změny byly patrné třeba u právě uplynulé vánoční sezóny, kdy lidé nakupovali později. „Bylo vidět, že nebyl dlouhý hlad po nákupech. Až pak v prosinci přišla vlna, kdy si lidé uvědomili, že potřebují ty dárky. Ale celkový sentiment na mě působil v předvánoční době pozitivně,“ analyzuje Vetyška v rozhovoru pro CzechCrunch.

Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Janem Vetyškou, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na SpotifyGoogle Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.

Online obchodníci loni utržili 197 miliard korun, tedy o dvanáct procent méně než před rokem. Považujete to za zásadní pokles, nebo spíš korekci?
Podle mě to není ani jedno. Není to nijak zásadní pokles vzhledem k tomu, v jaké makroekonomické celosvětové situaci se momentálně nacházíme. Ale zároveň bych si neodvážil tvrdit, že byla potřeba nějaká korekce.

Dá se to číslo tedy interpretovat i tak, že spotřebitelé už začali šetřit?
Spotřebitelé v průběhu roku začali šetřit několikrát. Taková formulace může znít zvláštně, nicméně je to tím, že přišlo hned několik šoků. Na začátku roku zdražování energií, do toho přišla válka na Ukrajině. A pak inflace. Poté jsme ale viděli lehký nárůst před létem, protože lidé si chtěli po covidových letech užívat služeb. Po létě přišlo znovu ochlazení, protože řada lidí nevěděla, jak to bude s energiemi a zdražováním.

Nicméně když přišlo zastropování energií, začala už poptávka zase stoupat. Musíme ale také říct, že takové to klasické předvánoční období nerostlo tak rychle jako jindy, tedy nebyly to ty typické tři měsíce neustálého růstu. Z hlediska spotřebitelů to nebylo tradiční chování, jaké bylo vidět třeba v posledních deseti letech.

Jak se ten rok projevil na úrovni konkrétního zboží? Dá se třeba říct, v jakých segmentech oproti minulým rokům lidé šetřili nejvíc?
V těch, které naopak hodně jeli během covidu. Například vybavení na sporty, které můžete dělat sami nebo ve dvojici – kola, brusle, tenisové rakety a podobně. Tam byli prodejci hodně biti. Stejně tak elektronika, která se začala nakupovat v covidu pro home office a domácí výuku, kterou byl teď spotřebitel zásoben.

Naopak logicky začaly během léta stoupat produkty spojené s úsporou energie. Třeba prodejci teplého oblečení či topných těles hlásili velké nárůsty. E-shopy také hlásily, že si zákazníci ve velkém měnili třeba ledničky, z horších energetických tříd na úspornější. Lidé tedy přemýšleli třeba nad tím, že se jim vyplatí koupit lepší spotřebič kvůli úspoře energií.

Třeba Pilulka oznámila, že loni navzdory celkovému trendu mírně rostla. Jak to, že léky rostly? Jsou třeba jeden z těch segmentů, u nichž se dá říct, že se je lidé naučili nakupovat výhradně online?
Například elektronika už v onlinu nemá moc kam růst. Rychlobrátkové zboží, to znamená potraviny, drogerie a léky, jsou ale segmenty, které nemají v online prodejích zatím takový podíl. Přirozeně tedy budou růst. Myslím si, že by rostly více nebýt toho covidu. Paradoxně.

Během pandemie totiž museli narůst hodně právě v souvislosti s prodejem roušek či testů. To jsou pravděpodobně obraty, o které teď museli přijít a dohání je na klasických paralenech a coldrexech. Tento segment ale jako celek vstoupil do internetu později, a proto je jeho růst aktuálně rychlejší než u ostatních e-shopů.

kasovi

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

Když se podíváme na počty e-shopů celkově, tak v roce 2021 jejich počet stoupl na 50 985 a loni klesl na 50 100. Je ten úbytek vlastně negativní? Nebo to vnímáte jako konsolidaci?
Za sebe musím říct, že já tu metriku počtu e-shopů nemám moc rád, protože dává na stejnou rovinu e-shop, který prodá tři kusy zboží za měsíc, a Alzu, Mall a další podobné obry. Ale můžeme se bavit o trendu – a ten byl samozřejmě takový, že v covidových letech vznikala e-shopů spousta.

Každý, kdo měl malý obchůdek, musel zavřít a snažil se přesunout svou nabídku na internet. Během covidu bylo důležité, že právě ti velcí kamenní hráči se museli začít více soustředit na internet – a už u toho zůstanou. Tento trend může způsobit, že některé menší e-shopy zkrátka provoz zavřou.

Už jsme to trochu nakousli, ale jak se povedla vánoční sezóna? Projevila se už nějak v útratách ekonomická situace?
Projevila. Lidé nakupovali později, ale je faktem, že utráceli relativně podobné částky. Jen třeba za jiné druhy zboží, protože v jejich nákupních koších byly i zmíněné věci spojené se šetřením energií. Bylo vidět, že nebyl dlouhý hlad po nákupech, až pak v prosinci přišla vlna, kdy si lidé uvědomili, že potřebují dárky. Ale celkový sentiment na mě působil v předvánoční době pozitivně. Sám jsem zvědav na to, jak bude probíhat letošní rok, hodně nám napoví leden, únor, ale na nějaké velké predikce si netroufám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento týden také prosákly informace o tom, že Amazon chystá propouštění – osmnáct tisíc lidí přijde o práci. Zajímá mě, jestli můžeme něco podobného čekat i v české e-commerce.
Určitě můžeme. Nejen v české e-commerce, ale také v podnikatelském prostředí jako takovém. Logicky bude hodně záležet na tom, jak e-shopy plánovaly, jak ty plány splnily, kde hledají úspory, zda naopak budou riskovat a využijí krizi jako příležitost. Takže nemyslím si, že to bude podobné propouštění, jako teď oznamuje Amazon v obrovských řádech, ale zároveň nemohu říct, že se propouštět nebude.

Nebude to ale plošný trend, protože zároveň máme stále řadu oblastí, kde je zaměstnanců nedostatek. Spíš než trend (ne)propouštění bude podstatná automatizace, která může výhledově být levnější než lidský zdroj a je lépe škálovatelná. Ale ani tady bych se nerad dostával do nějakých predikcí. Máme za sebou turbulentní dobu a propouštění je nějaký krok zpět – a ten žádný podnikatel dělat nechce.

Co čekáte od roku 2023? Jaké trendy budou ty hlavní a na jaký ukazatel se budete především dívat?
Budeme se dívat hlavně na obraty celého trhu. Jsem ale celkově zvědavý na sentiment zákazníků. Jednu predikci dát můžu – očekávám, že letos bude česká e-commerce růst v řádech jednotek procent. Do covidu rostly e-shopy razatně, bylo to vždy mezi dvanácti až patnácti procenty, v covidu ještě rychleji. Myslím, že teď se ten růst zpomalí a nabereme křivku nějakého zdravého lineárního růstu. Nechci říct, že by byl nějaký růst nezdravý, ale když skokově vyroste vaše firma o třetinu, je to něco jiného, než jako když plynule roste o pět až deset procent. V to doufám, ale napoví až první kvartál.