DoDo rozjíždí v Česku logistiku ve velkém s trojnásobným růstem. V rozvozu čerstvých potravin obsluhuje čtvrtinu trhu
Michal Menšík, CEO DoDo
Před čtyřmi lety začínal logistický startup DoDo se třemi vozy a dvěma desítkami osobních asistentů. Ti na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru zajišťují okamžitou pomoc s jakýmkoliv problémem, ať už donáškou jídla, vyzvednutím oblečení z čistírny či nákupem z Ikei.
Poptávka po této službě roste a dokazují to výsledky firmy. DoDo se podle svého vyjádření loni poprvé přehouplo do černých čísel. Startup patřící do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka zaznamenal rapidní, třistaprocentní meziroční nárůst tržeb, které dosáhly na úroveň 250 milionů korun.
Dnes pro startup pracuje na osm set lidí, vozový park přesahuje 350 automobilů, služba se rozšířila do Polska a na Slovensko a během loňského roku DoDo odbavilo 1,2 milionu objednávek, což je o 750 tisíc více než v předchozím roce.
Za rapidním růstem stojí zejména spolupráce firmy s partnery – například v oblasti food delivery rozváží pro řetězce KFC, Pizza Hut, Bageterie Boulevard či Paul, v segmentu e-commerce zase vozí zásilky pro Mall.cz, Datart, Bibloo, SuperZoo nebo Nespresso.
Čtvrtinový podíl na trhu rozvozu potravin
Důležitým segmentem pro startup jsou také potraviny. V něm spolupracuje se všemi třemi relevantními hráči na českém trhu – Rohlíkem, Košíkem i Tescem. To loni zrušilo svou vlastní logistiku a nahradilo kompletně právě DoDem, díky čemuž služba v oblasti rozvážek nákupů k zákazníkům obsluhuje již čtvrtinu trhu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDůležitost segmentu podtrhuje také fakt, že DoDo minulý týden představilo specializovanou divizi DoDo Fresh soustředící se právě na specifický a logisticky náročný rozvoz potravin. Důraz klade na automatizaci procesů a zároveň vyvíjí vlastní plánovací a komunikační platformu s využitím analýzy dat v reálném čase.
Flotilu divize tvoří certifikované vozy vybavené pro rozvoz jídla tak, aby byl zachován teplotní řetězec. Startup již testuje i variantu používanou například v leteckém průmyslu, kde je chladící médium postupně dávkováno do chladícího prostoru ve speciálně designovaných boxech.
„V segmentu potravin letos plánujeme až trojnásobný růst.“
„Zájem o naše logistické služby v oblasti rozvozu potravin je obrovský, a proto jsme se rozhodli založit specializovanou divizi DoDo Fresh, ve které chceme dále inovovat,“ říká Menšík, který kromě vedení V-Sharpu působí i jako CEO DoDo.
„Nejen díky našim stávajícím partnerům, se kterými spolupráci neustále rozšiřujeme, ale i novým hráčům, kteří budou do segmentu online prodeje potravin teprve vstupovat, plánujeme do konce roku v tomto segmentu až trojnásobný růst,“ pokračuje Menšík.
Objednávky startup v rámci České republiky vozí kromě Prahy a přilehlých městech také v Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně a Prostějově. V zahraničí služby rozšířil do slovenské Bratislavy a Žiliny, v dalším plánu má pak expanzi do Polska a Maďarska.
Platforma jako základ byznysu
Největší předností DoDo je však vlastní IT logistická platforma, do které startup investoval již přes dvanáct tisíc hodin práce interních vývojářů. Podle vyjádření firmy díky ní dokáže efektivně plánovat a vyhodnocovat provoz v reálném čase a propojit se spolupracujícími obchodními partnery.
„Díky našemu data driven přístupu a dlouhodobým investicím do vývoje naší IT logistické platformy jsme schopni takto výrazný růst úspěšně kontrolovat a udržovat. Umíme předvídat i případné rizikové faktory. Ať už se jedná o efektivitu spolupráce s našimi obchodními partnery, nastavení akčních rádiů logistických zón, efektivní využití vozů, ale i případný lidský faktor, vše na denní bázi sledujeme a vyhodnocujeme,“ popisuje Menšík.
Tuhle platformu a další know-how získané z DoDo plánuje využít také u dalších projektů, které vznikají v rámci skupiny V-Sharp. Například ve spojení se startupem Atoto, aktuálně fungujícím jako online tržiště pražských kamenných obchodů, chce Menšík změnit fungování online prodeje květin. Nová služba by měla spatřit světlo světa v nejbližších měsících.
V rámci rozvoje byznysu se DoDo bude soustředit zejména na rozšiřování partnerství, a to nejen v České republice. „V budoucnu bychom se chtěli zaměřit na expanzi na další trhy, chceme se stát silným partnerem lokálních významných hráčů v oblasti e-commerce například v Německu, Maďarsku a Polsku,“ dodává Menšík.
DODO