Dojezd přes 1000 kilometrů a cena 300 milionů. Projeli jsme se jediným exemplářem Mercedesu EQXX na světě

Podívali jsme se také na další futuristické počiny Mercedesu, jakým je například koncept Vision One-Eleven. Je to budoucnost?

eqxx9

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Koncept EQXX, jediný svého druhu

0Zobrazit komentáře

Rozpálený asfalt, vzduch tetelící se horkem a v něm obrysy elektromobilu, který dokáže na jedno nabití ujet vzdálenost z Prahy do Splitu, Bruselu nebo třeba do Paříže. Mohlo by se zdát, že se jedná o fata morgánu, nicméně na okruhu v polském Modlinu jsme takový vůz skutečně viděli. Že se nejedná o přelud, jsme si navíc mohli osahat, a dokonce si jej i projet. Zcela funkční prototyp Mercedes-Benz Vision EQXX, který je jediný svého druhu na světě, ovšem nebyl jediným oknem do budoucnosti, do kterého jsme ten den nahlédli.

Standardní dojezd elektromobilů se dnes pohybuje okolo 400 kilometrů, ti nejlepší zvládnou 600 kilometrů. Kdo dosáhne větších vzdáleností, je považován za unikát. A pak je tu EQXX, vůz, se kterým Mercedes ukázal, že dojezd 600 kilometrů je jen začátek. Setkali jsme se s ním na eventu Mercedesu v polském Modlinu, který byl jako jedna velká bonboniéra, a EQXX byl rozhodně ten nejlákavější bonbón ze všech.

Jedná se totiž o naprosto unikátní záležitost, za jejíž volant nepustí každého. Když jsem se inženýra na sedadle vedle mě zeptal, na kolik vyšel vývoj vozu, dostalo se mi odpovědi „a lot“. Trváte-li však na konkrétní částce, podle inženýrů se můžeme bavit o sumě okolo dvanácti milionů eur, tedy přibližně 300 milionů korun.

Pro Mercedes je ale cena tohoto klenotu v podstatě nevyčíslitelná. Automobilka vložila do jeho vývoje veškeré know-how, které má, za účelem vyvinout technologickou dokonalost s extrémní efektivitou. Tyto snahy se propsaly i do těch nejtitěrnějších detailů tvaru vozu, použitých materiálů a také pohonného ústrojí.

Kdo by v případě extrémně účinného elektromobilu čekal vůz připlácnutý k zemi s divokými tvary plnými děr jak ementálský sýr, byl by na omylu. Vision EQXX mi tak trochu připomíná automobil budoucnosti, jak si jej lidé představovali v 60. letech. Stříbrně lakovaná karoserie má kapkovitý tvar, vůz je delší, než by se mohlo z fotografií zdát, a zakončuje jej nevšední záď. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0,17 a vůz je skutečně stříbrnou kulkou, která pročesává vzduch s absolutní ladností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakmile ke mně vůz přijíždí, okamžitě si všímám namalovaného loga hvězdy Mercedesu na přídi. Proč přidávat gramy navíc s kovovým logem, když jej lze na kapotu prostě jen namalovat. Hmotnost hraje u dojezdu elektromobilů zásadní roli, takže se odlehčovalo, kde to jen šlo. Dveře tvoří karbon a vyztužené plasty, celá řada komponentů vozu jako zavěšení či část rámu byla vyrobena na 3D tiskárně. Díky tomu bylo možné pracovat nejen s hmotností, ale také snižovat potřebné počty dílů.

Na automobil jsme měli všeho všudy zhruba pět minut, člověk by na jeho obdivování ale potřeboval hodiny. Platí to jak o vzhledu exteriéru, tak i interiéru. Ten mě objal náručí futurismu a zprostředkoval přímý kontakt s dalšími technologickými a udržitelnými výstřelky, které tento vůz nabízí.

Například čalounění tvářící se jako kožené je ve skutečnosti vyráběné z podhoubí, řada materiálů zase pracuje s recyklátem z PET lahví. Mě ovšem nejvíce zaujal materiál, na první dobrou působící jako standardní hliník, který byl ve skutečnosti bioodpadem zpracovaným na 3D tiskárně. Oko rozdíl nepoznalo, přesto bylo řešení podstatně lehčí než klasika. Kdo chce otevřít dveře, netahá za žádnou kliku, ale jen vezme za látkový pásek. Vše je vyvedeno ve smetanově modrých tónech v kombinaci s námořnickou modří a já se už nemohu dočkat, až s vozem vyrazím.

Vyplouváme!

Ona námořnická modř možná byla zvolena cíleně, protože tohle auto nejede, ale po vozovce se spíše plaví, tichoučce, hladce, a to i v momentě, kdy jsem dal nohu z plynu. Když tak učiníte ve vozech, jako je Tesla, okamžitě začne rekuperace a brzdění, nikoliv však v tomto případě. Zde člověk dál klouže vzduchem na pramici vážící okolo 1 700 kilogramů bez jakéhokoliv zpomalení.

Vůz pohání kupředu elektromotor, který zvedl účinnost ze standardních 75 procent na 95 procent. Pracovali na něm i inženýři formulové divize Mercedes-AMG F1 a vybrousili jej jako diamant. Změny proběhly také u baterie, která byla přepracována tak, aby při kapacitě 100 kWh měla o třetinu menší hmotnost a byla až o polovinu kompaktnější než klasické produkční baterie.

eqxx6

Foto: Mercedes-Benz

Automobil se do produkce nedostane, některé technologie ale ano

Vzhledem k tomu, jak málo bylo na novinku času, nebylo možné otestovat skutečné dojezdy. Musíme se tedy smířit s daty přímo od Mercedesu, který byl schopen s vozem na jediné nabití dojet ze Stuttgartu až do Británie na okruh v Silverstonu. Na konci této cesty vůz hlásil průměrnou spotřebu 8,3 kWh na 100 kilometrů při průměrné rychlosti 83 km/h. Ve výsledku se tak inženýrům Mercedesu podařilo postavit vůz, který je přibližně o polovinu efektivnější než největší šetřílkové mezi sériově vyráběnými elektromobily.

Že se dá těmto číslům věřit, nasvědčovalo několik šrámů po jeho používání vozu. Ty byly patrné na karoserii, ráfcích automobilu a také ohmataném volantu. EQXX totiž absolvovalo hned několik zatěžkávacích testů v ostrém provozu, kdy putovalo například i z Německa na Azurové pobřeží přes švýcarské Alpy. Zde se mu prý na jedno nabití podařilo urazit 1 008 kilometrů.

Technologie budoucnosti

Jak asi tušíte, EQXX to do sériové produkce nedotáhne. Přesto se jedná o vůz, který přináší skutečnou budoucnost. Některé z jeho inovací totiž Mercedes v produkčních vozech začne skutečně využívat. Prvním mesiášem technologické budoucnosti Mercedesu bude elektrické CLA slibující dojezd 750 kilometrů.

Mimo EQXX jsme v Modlinu mohli obdivovat také například koncept Vision One-Eleven. Ten již naplňuje ony představy o placce, která má v úmyslu každou chvílí opustit zemský povrch. Jedná se o hyperfuturistický návrat ke konceptu Mercedes C111 z roku 1969.

Tato parafráze na aerodynamickou dokonalost má pouhých 1 170 milimetrů na výšku. Její dveře, které se otevírají pomocí tajného tlačítka nad koly, se otevírají v racčím stylu, zároveň je přítomen masivní přední splitter a obrovský zadní difuzor. Záď ukrývá také výsuvné křídlo a má velkou diodovou obrazovku, na kterou je možné zobrazovat textové zprávy.

Bohužel jsme se v tomto případě projet vozem nemohli, protože vystavený kus nebyl pojízdný. Mercedes do něj ovšem ukládá čistě elektrický pohon, který by měl mít například technologii inovovaných článků chlazených kapalinou, opět z dílny inženýrů F1. A také zde je přítomen kompaktní elektromotor.

Malé rozměry umožnily inženýrům posunout celý kokpit vozu více dozadu, než je běžné u klasických supersportů. Celý interiér je podobně jako vůz malým výletem do budoucnosti. Celý byl vyvedený ve stříbrné a oranžové barvě s prošíváním. I zde interiér pracuje s řadou udržitelných materiálů a před posádkou se na palubní desce rozprostírá podobná obrazovka, jaká je i na zádi, s infotainmentem a stylovými doplňky.

Bohužel nám byl odepřen i zážitek ze systému rozšířené reality Magic Leap 2, který by měl celou kabinu proměnit v uživatelské rozhraní a například zprůhlednit i boční sloupky. I přesto bylo setkání s tímto vozem skutečným zážitkem. A uvidíme, jak moc podobná bude skutečná budoucnost na silnicích.

SsangYong chystá další stylovku za rozumné peníze. Actyon se zhlédl ve velkých SUV z Německa

Novinka vrací do hry model s výrazným, ovšem ne příliš povedeným designem. Actyon je výrazný i nyní, ale dá se na něj dívat i bez krvácení z očí.

ssangyong-actyon9

Foto: KG Mobility

Podoba nového SsangYongu Actyon

0Zobrazit komentáře

Jihokorejská automobilka SsangYong si stanovila vcelku jednoduchou, ale velmi úspěšnou strategii – nabízet zákazníkům vozy, které na první pohled působí podstatně dráž, než za kolik je automobilka ve skutečnosti nabízí. Po modelech Rexton a Torres tak nyní odhalila znovuoživený Actyon, stylové SUV, které se tváří, že by mohlo dělat konkurenci modelům od Audi či Land Roveru.

Model Actyon není u SsangYongu, který od roku 2022 spadá pod KG Mobility, úplně neznámé jméno. Původní Actyon byl prapodivnou hříčkou automobilového průmyslu. Můžeme se jen domnívat, čím byli posilněni autoři jeho designu i ti, kdo celou věc nakonec pustili na trh, kde byl k dostání od roku 2005 do roku 2011. Jedno se musí původnímu Actyonu nechat – ve své době byl průkopníkem segmentu SUV kupé a také výrazného vzhledu.

Nutno podotknout, že tentokrát to dopadlo podstatně lépe než minule. Výrazný je i nový Actyon, naštěstí u svého předchůdce nic dalšího nehledá a raději navazuje na model Torres. Ten jsme měli možnost otestovat na vlastní kůži a po designové stránce se jedná o velmi povedenou záležitost.

Nový Actyon tak má dobré základy, které dále rozvíjí svým vlastním způsobem. Určitou podobnost s Torresem můžeme hledat především na přední masce u světlometů, které také využívají podobného světelného podpisu. Nový Actyon k tomu navíc přidává celou řadu detailů, jako je čelní panel tvořený množstvím svítících horizontálních linek, které opticky propojují oba světlomety. Maska se spoléhá spíše na lakovanou karoserii než na nejrůznější vdechy a mřížky, což napovídá, že bychom se mohli dočkat i plně elektrické verze modelu. Ostatně elektrický Torres je už k mání i na českém trhu.

Atraktivní je i boční profil vozu, který působí dynamickým dojmem připomínajícím některá SUV německé výroby. Zaujme hlavně zpracování zadních partií, ze kterých je znát maximální snaha inženýrů dopřát vozu co nejvíc úložného prostoru. Ani zde si designéři neodpustili speciální prvek v zadní části vozu. Ten odděluje C sloupek od střechy a výsledek vypadá podstatně lépe než optické dělení zádě pomocí barevně odlišného C sloupku v případě Torresu.

O něco lépe zvládnutá je i záď vozu, která koresponduje s pojetím přídě, je však výrazně minimalističtější, možná by se dalo říci přímo spartánská. Jediným výraznějším prvkem je centrální nápis Actyon vycentrovaný mezi zadními lampami. Ty doplňují další dva světelné panely umístěné za masivními blatníky, se kterými jsou opticky propojeny pomocí černé lišty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naopak v interiéru servíruje SsangYong v podstatě to samé, co ve zmíněné elektrické verzi Torresu. Středobodem se stává dvojice na sebe navazujících displejů, kdy na jeden připadá funkce digitálního přístrojového štítu a na druhý vykreslování rozhraní infotainmentu. Na rozdíl od modelu Rexton, který má interiér doslova zaplavený manuálními ovladači a tlačítky, jich je v novém Actyonu pomálu a většina z nich je koncentrovaná na nově přepracovaném volantu.

Jihokorejci prozatím odhalili verzi určenou pro domácí trh, jejíž prodeje by měly začít ještě v tomto roce. Lze však předpokládat, že nový Actyon dorazí i do Evropy, tedy i na český trh. Pro ten jihokorejský je vybavený 1,5litrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 120 kW. Jedná se o stejnou pohonnou jednotku, se kterou je se u nás nabízí i Torres. V něm se jedná o motor poměrně žíznivý a nepříliš dynamický.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak jej inženýři naladí pro potřeby Actyonu, který se svou velikostí zařadí mezi oba zmíněné modely. Bylo by příjemné, kdyby se novinka mezi ně vměstnala i z pohledu ceny, kdy Torres začíná na částce 700 tisíc a Rexton na 900 tisících. Nechme se však překvapit.