Dopis do druhého dne jako prémiová služba za příplatek. Česká pošta zavádí nový doručovací systém
Vstříc moderním technologiím. Takové motto bylo dost možná zapsáno v hlavičce nového strategického plánu České pošty, která se před pár měsíci rozhodla vybavit všechny své pobočky bezkontaktními platebními terminály a dokonce nastavit základní zázemí pro příchod samoobslužných kiosků. Nyní podniká další „inovaci“, od které se bude odvíjet zasílání dopisů.
Od 1. února příštího roku se chystá Česká pošta zavést takzvaný dvourychlostní systém pro doručování listových zásilek. Pro běžného člověka, stojícího zpravidla v dlouhé řadě u přepážky, to znamená, že si bude moci vybrat dva způsoby, jak svůj dopis z bodu A do bodu B zaslat. Státní podnik tento chystaný proces rozděluje do dvou režimů – ekonomického a nejrychlejšího.
Co se ekonomického režimu týče, tam se nic zásadního nezmění. Odesílatel zaplatí stejných 19 korun za to, že mu bude slíbeno doručení listové zásilky do padesáti gramů do dvou pracovních dní od samotného podání. Někdy to může dojít včas, někdy kvůli nedostatku pošťáků a nepříliš spolehlivé logistice o pár dní později. Nic nového.
Pokud ale zákazník zvolí režim pro nejrychlejší doručení, dočká se změny nejen ve slíbené dodací lhůtě, ale také v poplatku za zprostředkování. Česká pošta vyzdvihuje, že při volbě této možnosti se dopis dostane do správných rukou hned následující pracovní den po podání, tedy o zhruba 24 hodin dříve než u ekonomického režimu. A protože jde o „nadstandardní“ metodu, zařazuje ji do škatulky prémiových služeb.
To znamená, že odesílatel bude nucen zaplatit 26 korun za zprostředkování, respektive o sedm korun více než normálně. Díky tomu by pak podnik měl zkvalitnit své služby, efektivněji rozložit chybějící pracovní sílu a ušetřit náklady spojené s doručováním. „Česká pošta se inspirovala u ostatních evropských přepravců, kde tento způsob doručování je již zavedený,“ zní z oficiální zprávy.
Stále záruka 92% kvality
Klíčovým důvodem pro zavedení tohoto dvourychlostního doručovacího systému je podle ředitele divize poštovního provozu a logistiky Petra Cinkla pokles objemu poštovních zásilek, což je vzhledem k internetovým možnostem zcela pochopitelné.
„Celkový objem listovních zásilek každoročně klesá o zhruba 10 %, naopak náklady spojené s doručováním rostou. Pokud by Česká pošta nepřikročila k popisovaným změnám, musela by navyšovat ceny všech listovních zásilek,“ objasňuje. Současně veřejnost ujišťuje v tom, že si bude státní podnik udržovat konstantní hranici 92% kvality doručení, kterou dle jeho slov „dlouhodobě spolehlivě splňuje“.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsNyní je otázka, jak k této změně přistoupí běžní zákazníci. Byť drtivou většinu poplatek ve výši 26 korun za možné expresní dodání nevytrhne, je téměř jisté, že vyvolá menší pozdvižení.
Prémiové služby jsou v dnešním světě samozřejmě velmi časté a promítají se napříč řadou odvětví, na druhou stranu pomyšlení, že se bude zaslání pouhého dopisu do druhého dne řadit do stejné kategorie, je minimálně úsměvné.