Doplňování zboží v obchodech přes VR. V Japonsku testují robotického pracovníka, kterého lze ovládat na dálku

telexistence1

Foto: Telexistence

Robot Model T dokáže zprostředkovat manuální práci na dálku

0Zobrazit komentáře

Být doma a současně v práci vykonávat manuální činnost? Tento zdánlivý nesmysl se díky nové technologii z dílen firmy Telexistence stává realitou. V Japonsku je totiž testován robot, pomocí kterého může zaměstnanec ze svého obýváku doplňovat zboží do regálů na míle vzdáleného obchodu.

Robotický zaměstnanec jménem Model T je v podstatě jen robotickým trupem namontovaným na speciální platformě, která je bez pomoci druhé strany imobilní. Jeho robotické paže jsou zakončeny „prsty“ schopnými úchopu, díky nimž robot zvládne doplňovat zboží tam, kde zrovna chybí.

Robot však nejedná zcela autonomně. V podstatě jen představuje prodlouženou ruku osoby, která jej ovládá přes virtuální realitu. Výhodou je, že tak může činit v podstatě odkudkoliv na světě, pokud je na daném místě kvalitní internetové připojení. Podle výrobce je latence mezi operátorem a robotem 50 milisekund, což znamená kopírování pohybů v poměrně reálném čase.

telexistence3

Foto: Telexistence

Díky svým prstům dokáže robot vyvinout jemnou motoriku

Vůbec první takový robot je testován v obchodě japonského řetězce FamilyMart, ze kterého pochází i video zachycující robota doplňujícího nápoje. Rychlost, s jakou tak činí, sice z Modelu T zaměstnance měsíce neudělá, ovšem prokazuje schopnost poměrně jemné motoriky doprovázené až překvapivým rozsahem pohybu. Jeho klouby by měly být schopny pohybu v úhlu 22 stupňů, takže paže dovedou kopírovat pohyby operátora celkem věrohodně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Navíc sám operátor na videu provádí pohyby v daleko pomalejším tempu, než ve kterém by lahve do regálu vkládal, pokud by u něj byl osobně přítomen. Jenže to je přesně to, čemu se chtějí tvůrci robota vyhnout. Podle jejich slov je zařízení do obchodů instalováno právě pro testování fungování obchodu bez přítomnosti lidského faktoru.

Zaměstnanci tak tímto způsobem mohou vykonávat i manuální činnost z domova, což v časech, kdy je doporučováno sociální distancování, přijde vhod. Navíc to vedení obchodu umožňuje najímat pracovní sílu v podstatě z jakékoliv části světa.

Telexistence se chce v prvních fázích testování zaměřit na rychlost a přesnost pohybů robota. Proto vše zatím probíhá v zadních skladech obchodu, respektive v sekci nápojů. Později by se mělo Modelu T dostat do rukou o něco křehčí zboží, jako jsou například sendviče, rýžové kuličky i tzv. bento boxy, tedy japonské obědové krabičky.

V případě, že se robot osvědčí, měl by se stát součástí každé prodejny po celém Japonsku. Do roku 2022 je však zatím počítáno pouze s dvaceti prodejnami řetězce FamilyMart.

Právě země vycházejícího slunce je pro roboty zemí zaslíbenou. Nejenže se jich tam vyvíjí velké množství, ale zároveň se jim zde dostává prostoru i mimo laboratoře a v reálném světě zastávají řadu funkcí. Někteří roboti se zapojují do domácích prací, jiní hrají ve filmech a dva z nich byli dokonce vybráni coby oficiální maskoti odložených olympijských her.

telexistence4

Foto: Telexistence

Místo prstů mohou být instalovány i další zařízení pro odlišný druh úchopu

telexistence5

Foto: Telexistence

Model T nese jméno legendárního automobilu od Fordu

telexistence2

Foto: Telexistence

Klouby robotu umožňují značný rozsah pohybu

Hýbejte se, meditujte a nechte si platit. Singapur bude finančně odměňovat aktivní uživatele Apple Watch

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-watch-nike-running-woman-1

Foto: Apple

Singapur chce ve spolupráci s Applem svoje občany podněcovat ke sportu

0Zobrazit komentáře

Apple Watch si zpočátku nevysloužily mnoho chvály, protože firma prý tak docela nevěděla, co s nimi chce dělat. Od té doby ale uplynulo už několik let a nyní by nemohlo být jasnější, že jedním z hlavních cílů hodinek má být starat se o zdraví jejich majitelů. Podle Applu tak dalece přesahují funkci pouhého užitečného gadgetu. 

Ačkoliv výrobce můžeme jednoduše obvinit z chytrých marketingových snah, jiná situace nastává v případě nezávislých institucí, které Apple Watch také podporují. Napříč počáteční kritice ze strany lékařské komunity hodinky získaly už několik certifikací regulérního, ač základního medicínského přístroje. Nyní se k nim připojuje Singapur, který chce své obyvatele k nošení Apple Watch podnítit finančními odměnami.

Malý městský stát v jihovýchodní Asii se mnohým podle názvu ani polohy nespojí s příliš zajímavým místem, ve skutečnosti se mu však už několik let přezdívá „Silicon Valley Asie“. Jelikož má Singapur status nezávislého, neutrálního teritoria, jsou s ním ochotny spolupracovat jak Čína, tak Spojené státy. Znamená to například miliardové investice od firem jako Tencent, Alibaba nebo ByteDance.

singapore-pexels-timo-volz

Singapur je jednou ze světových kolébek moderních technologií

Technologická progresivnost Singapuru se pochopitelně výrazně promítá do jeho každodenního fungování a příklad toho zazněl také na úterní prezentaci Applu. Země se dočkala uznání od samotného Tima Cooka, když řekl, že má „jedno z nejlepších zdravotnictví na světě.“ Jako taková se stane první, která bude s americkým technologickým gigantem oficiálně spolupracovat.

V praxi to znamená, že Singapur nabídne finanční odměny svým občanům, kteří se zapojí do mnoha aktivit spojených se zdravím – od chození přes plavání a zajišťování kvalitního spánku až po vakcinaci a meditaci. Pokud si lidé budou chtít těmito zdraví prospěšnými činnostmi vydělat až 380 singapurských dolarů (přes 6 tisíc korun), budou k jejich sledování muset využít speciální software.

iphone-apple-watch

Foto: Apple

Aplikace LumiHealth na iPhonu

Aplikace s názvem LumiHealth bude od října dostupná pouze v App Storu a na Apple Watch. Vláda země tak své občany finančně odmění za nákup hodinek Applu a jejich používání ke zlepšení zdraví. Celý systém přitom bude poměrně komplexní, takže uživatelé se budou moci zapojovat například do pravidelných výzev od doktorů a odborníků na fitness. Program má běžet dva roky.

Vedle podpory monitorování svého fyzického stavu bude důležitým prvkem LumiHealth samozřejmě také soukromí. Apple říká, že vše bylo „navrženo se soukromím uživatelů a bezpečností v samotném jádru“. Stejně jako například u standardní aplikace Zdraví budou data uživatelů šifrována a nepůjde je použít k marketingovým účelům. Apple si vystačí s příjmy z prodejů Apple Watch, vláda státu zase s předpoklady snížených nákladů na zdravotní služby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„I když se právě všichni po celém světě vypořádáváme s nemocí COVID-19, musíme i nadále investovat do naší budoucnosti. Nemůžeme přitom investovat lépe než do vlastního zdraví,“ řekl Heng Swee Keat, místopředseda vlády Singapuru. Jak poznamenává CNBC, loni země oznámila spolupráci s Fitbitem, který měl své fitness náramky poskytnout stovkám tisíc občanů.

Nejdůležitější přínos Applu pro lidstvo bude zdraví

Apple podobné iniciativy jako v Singapuru provozuje také v USA, ovšem jen na úrovni jednotlivých zdravotních pojišťoven. Jakýkoliv plošný program znemožňuje jak samotná velikost země, tak absence centralizovaného zdravotnictví. Do budoucna lze patrně očekávat, že se firma o něco takového jako v Singapuru pokusí i jinde. Na jednu stranu z toho má sama zisk, na stranu druhou může přímo přispívat ke zdravému životnímu stylu mnoha lidí.

Tim Cook na začátku minulého roku řekl, že nejdůležitějším přínosem Applu pro lidstvo bude zdraví. Ačkoliv Apple Watch ani další produkty firmy nemají na tento segment v technologickém světě zdaleka monopol, daří se jim skutečně přispívat. Cook se na prezentaci hodinek s novým senzorem pro měření okysličení krve nezapomněl podělit o příběhy několika lidí, kterým funkce jako měření tepu nebo EKG zachránily život.

tim-cook-apple

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Apple se ale angažuje také v mnohem větší míře, když spolu s předními výzkumnými centry organizuje rozsáhlé studie zkoumající například srdeční arytmii. V současnosti v USA probíhají tři další zaměřující se na sluch, ženský menstruační cyklus a srdce a nyní firma představila další. 

Ve spolupráci s nemocnicí Mount Sinai v New Yorku se budou sledovat psychologické dopady COVID-19 na zdravotníky a proběhnou pokusy rozeznat nemoc dříve, než se objeví první symptomy. Nový program v Singapuru je tak jen jedním z mnoha způsobů, jakými se Apple snaží skutečně přispívat k lepšímu zdraví. Samozřejmě vždy bude otázkou, zda nemůže dělat více, ale zdá se, že o to neustále usiluje.