Dost bylo ‚kántry for d fjůčr‘. Fialova vláda z nás nový Izrael neudělá, šancí na zlepšení byznysového života má ale dost

Luboš KrečLuboš Kreč

fialaKomentář

Foto: Úřad vlády

Premiér Petr Fiala

0Zobrazit komentáře

Pár čísel na úvod. Podle studie, kterou sestavila analytická agentura Dealroom ve spolupráci s Googlem a fondem Atomico, přiteklo do Estonska od roku 2010 od investorů 1 967 dolarů v přepočtu na hlavu každého obyvatele. U Švédska, druhého v pořadí, to bylo 1 769 dolarů a u třetího Švýcarska 1 414 dolarů. A Česko? To se v rámci evropského srovnání krčí na patnáctém místě s osmdesáti dolary.

Jiný příklad – když se v létě slavilo, že Rohlik.cz se stal prvním českým dolarovým jednorožcem, Izrael, země s menším počtem obyvatel, evidoval těchto mytických tvorů sedm desítek. Finančníci z Catalyst Investments navíc spočítali, že jen v roce 2020 poslali investoři do izraelských startupů 10 miliard dolarů, tedy přes 200 miliard korun. U nás? Podle právní kanceláře Mavericks, která se specializuje na zdejší technologickou scénu, činil loni objem investic 120 milionů eur, takže zhruba tři miliardy korun.

I kdyby se Tomáš Ditrych a jeho kolegové z Mavericks, kteří se podíleli na většině velkých dealů z posledních let, pletli a realita byla dvojnásobná, stále jde o drastický rozdíl. A nejen oproti Izraeli, ale i vůči Estonsku, které v roce 2020 přilákalo 440 milionů eur, v přepočtu 11 miliard korun. Jde o manko, které se jen tak dohnat nepovede. Máme se o to ale pokusit a nově nastupující vláda takovému úsilí může výrazně pomoct.

tomas-cupr

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Zkušenost velí být před nástupem jakékoli vlády přinejmenším obezřetný. Kabinet Petra Fialy vzbudil v mnoha lidech blízkých zdejší startupové komunitě velká očekávání. A to nejen občansky a společensky, ale také byznysově. Pohled do koaliční smlouvy totiž nabízí pár vodítek, že by konečně mohlo dojít na některé resty, jež by tuzemsko aspoň rámcově posunuly směrem k Silicon Valley.

O co jde? Předně to jsou zaměstnanecké akcie. Jde o téma, které je v posledních měsících hodně skloňované, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Za Spojenými státy nebo Izraelem v nich totiž pokulhává většina kontinentu. Jde přitom o mimořádně efektivní a funkční model, jak do mladých, rostoucích firem přilákat nadané zaměstnance. Hodně se o medializaci problematiky zasloužil například investiční fond Index Ventures.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V čem by zaměstnanecké akcie pomohly, dobře popsal Tomáš Čupr, do jehož Rohlíku Index Ventures vedený Čechem Janem Hammerem letos poslal několik desítek milionů eur. „Mnoho pozornosti se věnuje fundingu. Pokud ale máte zajímavou společnost, není z mé zkušenosti náročné získat financování, ale přilákat a udržet talenty,“ prohlásil Čupr.

„Pomohlo by zjednodušit přístup k zaměstnaneckým akciím. U nás nebo i jinde v Evropské unii není snadné nabídnout klíčovým lidem podíl ve firmě, v důsledku to mnohdy přináší velkou daňovou zátěž pro společnosti i zaměstnance. Když se podaří tento systém zjednodušit, věřím, že to pomůže přilákat talenty,“ dodal zakladatel Rohlik.cz.

Vládní koalice skutečně ve svém programovém dokumentu píše: „Zatraktivníme vydávání zaměstnaneckých akcií.“ To je sice relativně vágní formulace, nicméně je patrné, že lobbing z posledních měsíců se vyplatil. A jestliže tlak podnikatelů nové generace nepoleví, nejspíš se něco stane. Podle stávající legislativy jsou totiž zaměstnanecké akcie klasický pracovní benefit a podléhají normálnímu zdanění včetně sociálního a zdravotního pojištění.

rezab

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Řežáb, spoluzakladatel startupu Time is Ltd.

Když se loni na podzim rozpoutala poměrně vášnivá debata o zdanění kapitálových příjmů z prodeje firem, kterou inicioval nakonec neúspěšný pokus Pirátů zavést nové daňové povinnosti, spoluzakladatel Socialbakers Jan Řežáb publikoval osm tipů, jak můžou politici pomoct zdejšímu podnikatelskému prostředí. Kromě zaměstnaneckých akcií tam zmínil i větší podporu částečných úvazků a snazší zaměstnávání lidí mimo Evropskou unii.

„Jestliže se rozhodnu, že potřebuji zaměstnat někoho ze zahraničí a jsem připravený mu uhradit náklady na bydlení a pomoct vybavit pracovní víza, je to proces na mnoho týdnů, v nejlepším případě na dva měsíce. Přičemž úředníci ministerstva vnitra bývají nezřídka po mnoho dní nedosažitelní,“ napsal Řežáb ve svém příspěvku na serveru Medium.

K tématu částečných úvazků dodal: „Máme na výběr zaměstnat lidi na plný úvazek nebo jako kontraktory, ale využití částečných úvazků je hodně komplikované. V Česku jsou více než dva miliony lidí s živnostenským oprávněním právě kvůli tomu, že systém part-time zaměstnávání je hrozný.“

transformace-ekonomiky-1-1

Přečtěte si také32 českých byznysmenů vyzývá k transformaci české ekonomikyDost bylo staré ekonomiky. 32 českých byznysmenů vyzývá k transformaci Česka na respektované hospodářství

Všechno tohle se objevilo i v nedávné výzvě špiček českého byznysu volající po nové transformaci české ekonomiky. A píše se o tom i v koaliční smlouvě, byť speciálně podpora částečných úvazků je kolorit českých politických programů. Fialova nastupující vláda uvádí: „Zavedeme administrativně jednoduchý systém zaměstnávání pracovníků mimo EU.“

„Představíme širokou paletu možností zkrácených pracovních úvazků (včetně výhodného zdanění) a celkově zvýšíme flexibilitu zákoníku práce v zájmu zaměstnavatelů i zaměstnanců. Veřejná správa a organizace půjdou příkladem v nabídce slaďování práce a péče pro své zaměstnance,“ stojí pak na jiném místě.

Jsou to všechno body, o kterých se ve zdejších byznysových kruzích mluví už dlouho. Pokud by se Petru Fialovi a spol. podařilo prosadit v nějaké podobě lepší systém zaměstnaneckých akcií, došlo na opravdovou reformu částečných úvazků a výrazně se zpružnilo zaměstnávání cizinců, byla by to báječná zpráva.

A přestože Jára Cimrman říká, že po fázi očekávání vždy následuje fáze zklamání, zkusme se na to těšit a věřit, že tentokrát to vyjde. A že nezůstane jen u vzletných gest a prázdných sloganů typu „Česko, kántry for d fjůčr“.

Lidé změní banku, když jim nabídne lepší digitální funkce. Klíčem je dobrá uživatelská zkušenost, říká šéf Bell & Hurry, a Trask Company

zazvonilKomentář

Foto: Bell & Hurry

Lukáš Zazvonil, zakladatel UX agentury Bell & Hurry

Představte si, že se rozhodujete mezi dvěma podobnými produkty. Oba si vyzkoušíte a na základě svého uživatelského dojmu dáte jednomu z nich přednost. Příště už po něm sáhnete najisto. O svoji zkušenost se navíc podělíte s přáteli. Právě tak funguje uživatelská zkušenost neboli UX (user experience).

Proč je špičková uživatelská zkušenost stále zásadnější a nelze bez ní postavit úspěšný produkt? A na co si dát pozor? O tom píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Lukáš Zazvonil, zakladatel agentury Bell & Hurry, která se nedávno propojila s tuzemskou technologickou společností Trask a nově se jmenuje Bell & Hurry, a Trask Company, aby ji pomohla posílit právě uživatelský zážitek například u bankovních produktů.

***

Cílem UX designu je vytvořit digitální službu, která odpovídá potřebám online zákazníků a jejíž ovládání je rychlé, snadné a příjemné. Pojďme se tedy podívat, jak se pomocí uživatelského výzkumu buduje i v oblasti bankovnictví dobrý UX design produktu, který vám pomůže zlepšit komunikaci se zákazníky.

Výzkum společnosti Forrester Research prokázal, že stránky s vynikající uživatelskou zkušeností mají až o 400 % vyšší míru konverze. Pro 84 % zákazníků je uživatelská zkušenost stejně důležitá jako nabízené služby a produkt.

Bez UX designu ani krok

Uživatelská zkušenost zahrnuje všechny interakce, které zákazník v průběhu času uskuteční s vaší bankou, jejími produkty, službami, aplikacemi nebo webovou stránkou. UX řešíme při používání bankovních produktů, zasílání zpráv z banky nebo při optimalizacích marketingových kampaní – a přímo ovlivňuje přilákání, konverzi, udržení, celoživotní hodnotu a doporučení zákazníků.

Dobrá uživatelská zkušenost zajišťuje, že správný obsah a funkce jsou prezentovány v tu pravou chvíli na správném místě a náležitým způsobem. Zaručí tak snadnou interakci a v konečném důsledku obchodní výhody. Jedním z nejdůležitějších podkladů pro kvalitní UX design je uživatelský výzkum, který spočívá v systematickém zkoumání klientů.

Poznejte své zákazníky

Uživatelský výzkum zahrnuje použití vhodného mixu metod ke shromažďování informací o koncových uživatelích. Ideální čas pro jeho realizaci prakticky neexistuje. Nejlepší praxí je vybudovat si zvyk průběžně shromažďovat informace od koncových uživatelů v různých fázích projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například na začátku projektu uskutečníte rozhovory, pomocí kterých pochopíte konkrétní problém. Pak provedete takzvaný „tree testing“, abyste identifikovali bolavá místa nebo problémy v navigaci, a skončíte testováním použitelnosti. Jen přímým pozorováním uživatele při provádění různých úkolů na webu nebo v aplikaci zjistíte, co ho trápí.

Proč se pustit do UX výzkumu

Důvodů, proč s výzkumem uživatelské zkušenosti neváhat, se nabízí hned několik. Především vám umožní poznat své uživatele – popíšete jejich typické chování, pochopíte jejich potřeby, přání a pocity a identifikujete případné problémy. Zároveň určíte charakteristiky cílového trhu, například jak cílová skupina na produkt reaguje.

Výzkumem zároveň prokážete, nebo naopak vyvrátíte předpoklady a myšlenky před návrhem a v jeho průběhu. A v neposlední řadě vám průzkum pomůže poznat vaši konkurenci.

Hlavním cílem UX výzkumu je před návrhem řešení nebo v průběhu návrhu zohlednit potřeby uživatele. Výzkum také pomůže snížit vaši vlastní nejistotu tím, že poskytne data, která potřebujete pro informovaná rozhodnutí. To je základním principem designu zaměřeného na uživatele (human-centered design).

Jak na úspěšný UX výzkum

Jádrem každého výzkumu a středobodem vaší pozornosti jsou správné a jasné výzkumné otázky. Předtím než nějakou zformulujete, udělejte předběžný průzkum tématu a cílové skupiny. Specifikujte, co všechno chcete výzkumem zjistit.

Potom vytvořte kompletní plán UX výzkumu, který slouží jako navigace a pomůže s orientací v jeho jednotlivých fázích. Nedovolí vám odklonit se od výzkumných cílů, jež jsou základem logistiky celého výzkumu.

Klíčovým krokem je definování správné cílové skupiny – bavte se s reálnými uživateli produktu. Nerelevantní uživatelé mohou zkreslit výsledky zkoumání, vhodní naopak pomohou odkrýt i řadu neplánovaných zjištění.

mobile-bank

Foto: CardMapr

Mobilní bankovnictví potřebuje mít dobrou zákaznickou zkušenost

Nezapomeňte do testování zapojit také širší publikum. Přizvěte do výzkumu členy dalších týmů, ať už v samotných testovacích relacích, nebo tak, že si s nimi stanovíte cíle výzkumu. Ukážete tak hodnotu toho, co děláte, a získáte podporu pro další výzkum.

Na závěr se nezapomeňte o získané poznatky podělit s členy týmu a zúčastněnými stakeholdery. K čemu by byl výzkum, jehož výsledky nejsou sdíleny?

Proč je dobré UX pro banky zásadní

Dobré uživatelské prostředí je nezbytné pro všechna odvětví, zejména však pro bankovnictví a fintech. Vzhledem ke své osobní povaze musí banky a finanční instituce budovat služby, kterým lidé rozumí a důvěřují. Dobrá uživatelská zkušenost zvyšuje loajalitu zákazníků, jejich důvěru a v konečném důsledku prodeje.

Podle zprávy o digitálním bankovnictví, kterou v roce 2021 zveřejnila společnost Mobiquity, je 46 % respondentů ve věku do 55 let připraveno změnit banku, aby získali lepší digitální funkce. I proto by se měly banky soustředit na zlepšení svého UX a zabránit tak zákazníkům v migraci.

Pokud je mobilní a online bankovnictví navržené s jeho uživateli, pak šetří čas, zvyšuje finanční gramotnost a poskytuje zákazníkům snadný přístup ke službám. Studie mobilního bankovnictví Mobile Banking Study uvádí, že respondenti díky mobilnímu bankovnictví ušetří přibližně 45 minut času měsíčně. Digitální služby navíc zákazníkům umožňují být v neustálém kontaktu s bankou.

Více než kdy jindy mohou banky se svými digitálními službami nabízet také bezplatné finanční poradenství, aby zvýšily finanční gramotnost svých zákazníků a podpořily je ve všech aspektech jejich ekonomického života. Zároveň investice do lepších bankovních zkušeností šetří čas a peníze i samotné bance.

Investice do výzkumu a návrhu uživatelského prostředí pro vaše bankovní služby je mnohem levnější než jakékoliv přepracovávání již spuštěné služby. Kromě toho UX výzkum a návrhy založené na datech pomáhají předvídat a napravovat slabá místa produktů či služeb dříve, než se dostanou na trh.

gevorkyan

Přečtěte si takéZbrojní boom mu zvedá byznys. Svým zaměstnancům rozdá akcieZbrojní boom mu pomáhá ke stamilionovým ziskům. Na burze skoupí své akcie a rozdá je zaměstnancům

Zákazníci preferují bankovní aplikace, kterým mohou důvěřovat a které se jednoduše používají. Díky kvalitnímu UX pak mají banky a fintech startupy příležitost získat nové zákazníky, vybudovat si důvěru a učinit finanční produkty dostupnějšími a inkluzivnějšími.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.