Dračí doupě míří z papíru do PDF. Oblíbená česká hra z devadesátek vyšla poprvé elektronicky

Ještě donedávna byla pravidla k Dračímu doupěti poměrně raritní věc. Nově se dají koupit elektronicky za necelých sto korun.

Michal MančařMichal Mančař

draci-doupe-boxed

Foto: Altar

Zapomeňte na roztrhaná papírová pravidla. Dračí doupě si konečně můžete koupit v PDF

0Zobrazit komentáře

Když jste hráli Dračí doupě, ve své představivosti (a na papíře) jste se proměnili na elfí kouzelníky, barbarské válečníky a další neohrožené dobrodruhy na cestě za pokladem a slávou. Do historicky první české hry na hrdiny jste se mohli pustit už v roce 1990, kdy se sešity pravidel od vydavatelství Altar premiérově dostaly do prodeje. Teď, po třiatřiceti letech, si Dračí doupě poprvé můžete pořídit v elektronické podobě.

Pokud jste si někdy v posledních mnoha letech chtěli pořídit pravidla Dračího doupěte, mělo to dvě překážky. Nikoliv nepřekonatelné, ale pro někoho možná ne úplně očekávané. Zaprvé byste pravidlové knížky museli najít v antikvariátech a bazarech. Neexistují žádná skladiště, ve kterých by od devadesátých let ležely palety plné neprodaných kusů. DrD je dlouhodobě nedostupné zboží.

Zadruhé byste si museli připravit částku, kterou dnes zaplatíte i za úplně nová pravidla těch nejmodernějších her na hrdiny – třeba za nejnovější příručky pro celosvětově známé Dungeons & Dragons. Za jeden sešit klidně i přes tisíc korun. A těch pravidel bylo vícero, pokud jste chtěli co nejhrdinštější zážitek. O to víc nyní fanoušky fantasy potěšilo vydavatelství Altar, které Dračí doupě znenadání a bez jakýchkoliv fanfár zpřístupnilo v elektronické verzi.

Ano, to prapůvodní Dračí doupě, které jste s kamarády hráli na základní škole, si vůbec poprvé můžete koupit ve formátu PDF na webu Altaru. Konkrétně Pravidla pro začátečníky ve verzi 1.6. V jednom souboru najdete jak Průvodce hrou, tak Příručku pána jeskyně, tedy komplet pravidla pro hraní DrD. Stačí jen schrastit kostky, kamarády, tužku a papír a můžete se vydat za dobrodružstvím. A taky ještě zaplatit pouhých 99 zlaťáků korun.

dd-cc__1_

Přečtěte si takéDal jsem kolegům zbraně a zavřel je do kobky v RPG Jeskyně a draciDal jsem kolegům zbraně a zavřel je do kobky. Vyzkoušeli jsme Jeskyně a draky, české Dungeons & Dragons

Jen u Pravidel pro začátečníky navíc snahy Altaru neskončí. „Aktuálně pracujeme na Příručce pro pokročilé. Ta je trochu složitější kvůli několika diagramům v dnes již nepodporovaných formátech, ale do konce října by mohlo být vymalováno. Pak už bude záležet na Altaru, jak se s tím popere. A později by mělo vzniknou i PDF Pravidel pro experty,“ říká pro CzechCrunch Radim Havlíček, který pro nakladatelství pravidla digitalizoval.

„Elektronická verze byla hotová už delší dobu, ale byly nutné ještě ruční úpravy od Altaru. Nicméně letos to naštěstí už vyšlo. Museli jsme předělat staré tiskové podklady do nového formátu, celkem to byla práce na pár desítek hodin,“ popisuje proces Havlíček, který je sám v komunitě her na hrdiny aktivním autorem či překladatelem. „Dokonce jsem měl k dispozici i původní kresby v digitální podobě. U nich mě překvapilo, jak moc jsou kvalitní,“ dodává k elektronicky vydanému dílu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I díky jeho práci si tak můžete připomenout finální podobu hry, která prvně vyšla v roce 1990 a o jedenáct let později se dopracovala do verze 1.6. Za tu dobu si Dračí doupě mezi fanoušky získalo bez nadsázky status legendy. Zlidovělý název „dračák“ je dodnes v herní komunitě (k nelibosti příznivců modernějších titulů) používán jako synonymum pro hry na hrdiny, též známé jako rolové hry. Anebo prostě coby RPG z anglického role-playing games.

Princip her jako Dračí doupě spočívá ve sdíleném vyprávění příběhu, ve kterém jsou některé situace – například boj – řešeny pomocí pravidel a hodů kostkou. A to nejen ve fantasy světech inspirovaných třeba Pánem prstenů či Zaklínačem, ale klidně i ve sci-fi, historických anebo i současných kulisách. Jak se rolové hry hrají, jsme si sami v CzechCrunchi několikrát vyzkoušeli.

Nostalgie žije. Ale Dračí doupě je už překonané

Zdaleka nejpopulárnějším titulem, který inspiroval knihy, komiksy, videohry i filmy (ten nejnovější je mimochodem nesmírně zábavný), jsou Dungeons & Dragons. Právě americké D&D bylo v devadesátých letech inspirací pro tým nadšenců kolem Martina Klímy, současného producenta videoherních Warhorse Studios, kteří stojí za Kingdom Come: Deliverance. Následnou tvorbu papírového „dračáku“ koordinoval Martin Kučera, který nakladatelství Altar stále provozuje.

Po prvním DrD vzniklo také Dračí doupě plus a Dračí doupě II, obě hry se ale pojetím pravidel od svého předchůdce výrazně odklonily. Duchovním nástupcem původního Dračího doupěte se před pár lety stala Dračí hlídka od Pavla Ondrusze, který se k odkazu altařího díla hrdě hlásí. Z podobného soudku krátce po Hlídce následoval projekt Jeskyně a draci vedený Petrem Mazákem. Ten však nešel ve stopách DrD, ale byl přímo českou lokalizací Dungeons & Dragons.

Female Game Developer Has Discussion with Male Project Manager W

Přečtěte si takéHerní firma Unity vyděsila vývojáře. A schytala výhrůžky smrtíPanika a výhrůžky smrtí v herním průmyslu. Zaplaťte nám za každou instalaci hry, požaduje známý nástroj Unity

V devadesátých letech nakladatelství Altar patřilo k nejvýraznějším značkám v komunitě fantasy a sci-fi fanoušků. Kromě Dračího doupěte a her na hrdiny domácím hráčům představilo i futuristické taktické souboje obřích obrněnců s názvem BattleTech. Také jejich popularita přetrvává dodneška, a to jak v Česku, tak především v celosvětovém měřítku. Nedávno se nové vydání BattleTechu stalo jednou z nejúspěšnějších kickstarterových kampaní v historii.

Nostalgie je prostě nesmírně mocná síla. Byť ne všemocná. „Například i seriál Stranger Things, úspěch počítačových Bulánků nebo nový film Barbie ukazují, že osmdesátková a devadesátková nostalgie žije. Ale jinak je dnes Dračí doupě už právě jen o nostalgii. Jako hra na hrdiny bylo dávno překonáno designově pokročilejšími hrami. Rozhodně bych ho nedoporučoval nováčkům. Elektronická verze tak může posloužit k nostalgickému zahrání anebo pro sběratele a badatele, které zajímají počátky RPG v Česku,“ uzavírá Radim Havlíček.

Jak vznikly Doom nebo Mafia? Autoři časopisu Level vydávají knihu o půl století herních legend

Age of Empires, Baldur's Gate, Dungeon Master, Gothic, Grand Theft Auto, Lemmings, Mass Effect, Syndicate, Worms, X-Wing...

Michal MančařMichal Mančař

50-let-videoher-xzone

Foto: Xzone

Kniha 50 let videoher

0Zobrazit komentáře

Loni vyšla kniha O hrách a lidech, v níž redaktoři herního časopisu Level zpovídali na čtyřicet osobností světového i domácího herního průmyslu. Nyní autorský tým kolem oblíbeného magazínu připravuje další titul, který se zaměří nikoliv na vývojáře, ale na jejich ikonická díla. Kniha 50 let videoher popíše příběh těch nejslavnějších značek a předobjednat si ji můžete už teď. Do Vánoc byste ji měli mít v rukou.

Jak vznikly legendární videohry od Age of Empires přes Dungeon Master a Mass Effect až po X-Wing? Autorský tým v čele s Pavlem Dobrovským na tuto otázku odpoví u více než stovky slavných her z posledních pěti dekád ve své nové knize. „Každé hře je věnován prostor čtyř až deseti stran zahrnujících zajímavé příběhy z vývoje hry, původní rozhovory s jejich tvůrci a zhodnocení dopadu a vlivu dané hry na celou branži,“ říká Martin Bach, spolumajitel časopisu Level, který 50 let videoher tvoří.

Dohromady to bude znamenat zhruba 580 stran, na kterých se budou historky ze zákulisí vzniku milovaných titulů střídat s bohatým obrazovým obsahem. Třeba i včetně pekelné galerie démonů z Doomu. Kniha vychází ve spolupráci s herním obchodem Xzone, na jehož stránkách běží exkluzivní předprodej. V něm 50 let videoher seženete za 990 korun, po vydání – které se má stihnout ještě letos – bude mít doporučenou cenu o stokorunu vyšší.

Pro redaktory Levelu je to už druhá kniha zeširoka mapující světový herní průmysl. Ve své loňské publikaci O hrách a lidech zpovídali na čtyřicet osobností, jako jsou John Romero (Doom, Quake), Chris Avellone (Planescape: Torment, Fallout 2), Chris Roberts (Wing Commander, Star Citizen) nebo zástupci českých her Daniel Vávra (Mafia, Kingdom Come: Deliverance) a Marek Španěl (Arma). Stejně jako chystaná novinka už i tato kniha byla výsledkem crowdfundingové kampaně Levelu.

50-let-videoher-lemming

Foto: Xzone

Pamatujete na Lemmings? V Levelu na ně pamatují, a tak se objeví i v knize 50 let videoher

Herní časopis chtěl před dvěma lety po fanoušcích 150 tisíc korun na vytvoření digitálního archivu starších vydání. Cíl na Startovači ale překonal více než jedenáctkrát. Vybraná částka téměř 1,7 milionu korun tak s sebou přinesla slib napsání trojice knih. Už o tu první, O hrách a lidech, byl mezi herními příznivci enormní zájem.

„Dařilo se jí skvěle. Na to, že stojí okolo tisíce korun a je určená pro hodně úzkou skupinu zákazníků, se jí prodaly necelé dva tisíce kusů. Skladem je posledních asi sto kusů, takže kdo by chtěl mít obě knihy, neměl by čekat,“ říká pro CzechCrunch šéf Xzone Martin Schovanec. Jeho obchod je zapojený i do vydání 50 let videoher, poptávka po předchozí publikaci tak vedla k navýšení nákladu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Očekávání jsou o něco vyšší, plánujeme zhruba o třetinu větší náklad,“ popisuje Schovanec. Sám se mimochodem řadí mezi aktivní hráče a v chystaném díle už má vyhlídnutou kapitolu, na kterou se těší nejvíce. „Je to Albion. Hra na hrdiny z roku 1996 mixující fantasy, sci-fi a keltskou mytologii,“ dodává s úsměvem.

Kromě Albionu nebo v úvodu zmiňovaných kultovních titulů se čtenáři mohou těšit například na povídání o Baldur’s Gate (jejíž třetí díl trhá rekordy), Dune 2 (loni oslavila krásných 30 let od vydání), Gothicu (těšíte se na moderní remake?), Grand Theft Auto (baví už více než čtvrt století!), Syndicate (megakorporace lidstvo ovládly už před třemi dekádami) nebo Worms (věděli jste, že se podle červích soubojů chystá i desková hra?). A samozřejmě na desítky dalších.