Dřevostavby, probiotika i papežovo lambo. Jde to skvěle dohromady, říkají zakladatelé Progresusu
Dnes již téměř dvoumiliardová investiční skupina vtrhla na tuzemský trh jako uragán a je vidět všude. Jaké jsou plány Lukášů Zrůsta a Forala?
Lukáš Zrůst a Lukáš Foral, zakladatelé investiční skupiny Progresus
Jsou to na první pohled relativně nesourodé aktivity, ale Lukáš Zrůst s Lukášem Foralem říkají, že právě to dělá jejich investiční skupinu Progresus zajímavou a také že v tom vidí velký potenciál směrem do budoucna. Ostatně je možné, že jste si právě jejich bílého loga se zelenými šipkami v posledních měsících někde všimli, ať už v pražské Chuchli na koňském pólu nebo třeba na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Jmenovci Zrůst s Foralem se totiž své plány rozhodně nebojí vykřičet do světa.
Na tuzemský trh se Progresus vyvalil jako voda. Významně investuje do marketingu a Lukáš Zrůst přiznává, že upozornit na sebe tak, aby prakticky nešli přehlédnout, byl záměr. Jeho kolega Lukáš Foral dodává, že tak viditelný marketing s sebou v Česku často přináší i různé kontroverze a spekulace, ale na ty příliš neberou ohled. Chtějí především ukázat, že propojení péče o lidský mikrobiom, výroby dřevostaveb a developmentu moderních čtvrtí nemusí být tak bláznivé, jak se může na první pohled zdát.
Kontroverze nezmiňuje jeden ze spoluzakladatelů Progresusu náhodou. Vlastním okázalým marketingem totiž Zrůst s Foralem doslova nasvítili reflektory na skupinu, která oficiálně vznikla teprve před necelými dvěma lety, už ale stihla vydat dluhopisy za stovky milionů korun a šermuje ve svých plánech miliardami. Oba přitom říkají, že jsou vlastně pořád na začátku. Co začalo před mnoha lety Zrůstovými aktivitami v probiotikách a pokračovalo, když tento známý insolvenční správce koupil RD Rýmařov, tuzemskou jedničku v dřevostavbách, má vyrůst v mnohamiliardový holding.
O relativně krátké historii i svých plánech do budoucna mluví oba Lukášové ve velkém rozhovoru.
Jak jdou dohromady probiotika a development, jestli vůbec nějak?
Lukáš Zrůst: Jdou dohromady skvěle, a to v rámci našich investičních aktivit. Progresus jsme za rok a půl vyprofilovali do investiční skupiny, která stojí na několika silných nohách. Probiotika, nebo lépe řečeno péče o lidský mikrobiom v podobě individuálního screeningu a následná péče prostřednictvím na míru vyrobených probiotických mixů, začala před šesti lety jako moje osobní investice. A když jsme k tomu přidali jedničku na poli výroby dřevostaveb RD Rýmařov a development, utvořili jsme zastřešující holding.
Ten má tři zásadní pilíře. Zaprvé výrobu, kterou aktuálně představuje RD Rýmařov a postupně tuto divizi rozšíříme o další výrobní závody. Zadruhé je to development, který nabírá na síle. A třetí je pak divize zdraví, kam patří péče o lidský mikrobiom a výzkum na poli podpory zdraví. Důležité je, že jsou na sobě jednotlivé oblasti nezávislé. Například péče o lidský mikrobiom nám během pandemie rostla zdaleka nejvíce.
Progresus se na trh vyvalil jako velká voda, jste vidět všude. Je to součást strategie, jak o sobě dát na začátku vědět?
Lukáš Zrůst: Má to několik promyšlených důvodů. Chtěli jsme především ukázat, že tady jsme a kdo jsme. Ukázat, co děláme, na jakých principech stojí skupina a také se představit a říct náš příběh. My říkáme, kdo neklepe, tomu se neotvírá. A tak jsme zaklepali a řekli jsme: „Jsme tu“. Stojí za námi obrat přes miliardu korun českých ročně a mluvíme hlasem našich několika set zaměstnanců.
Lukáš Foral: Je to navíc o úhlu pohledu. Dáváme o sobě vědět hodně možná na poměry České republiky, ale ve světě jsou takové aktivity naprostý standard. Když jste hodně vidět, někdy to u nás vytváří spekulace a kontroverze, ale na poměry toho, kam chceme růst, je to minimálně v zahraničí běžná praxe.
Kolik do marketingu dáváte peněz? Jste na řadě rozličných akcí. Chcete být prostě všude?
Lukáš Zrůst: Navenek to možná vypadá strašně obrovsky, dokonce jsem zaznamenal názor, že nás marketing stojí desítky milionů korun, jenže on reálně stál řádově nižší částky. Je hezké, že to tak někdo vidí, ale k takové pozornosti v Česku nepotřebujete tolik peněz. Není to o penězích, ale o nápadu a snaze.
Píšete, že roční obrat skupiny Progresus je 1,8 miliardy korun. Co všechno to obsahuje?
Lukáš Zrůst: Nejvýznamnější část aktuálně tvoří RD Rýmařov a divize péče o lidský mikrobiom, nicméně je to souhrnné číslo za všechny firmy ve skupině, tedy včetně advokátní kanceláře a kanceláře insolvenčního správce.
S jakými zkušenostmi jste do společného byznysu šli? U Lukáše Forala mě zaujalo, že jste se vyučil uměleckým kovářem, byť jste se pak věnoval hlavně investicím.
Lukáš Foral: Kovářství bylo řemeslo, kterým jsem se sice nikdy nechtěl živit, ale vždy jsem ho chtěl umět. Když se jednou za pár měsíců zavřu do kovárny, je to pro mě takový únik od hektického světa byznysu. V něm mám zkušenosti ze Spojených arabských emirátů, kde jsme zprostředkovávali investice do developerských projektů. První peníze, které jsem tam vydělal, jsem následně osm let investoval do startupů v Brně. Pak jsem byl tři roky ve vedení investičního fondu Quant Aleše Michla a Pavla Kohouta, až jsme se dali dohromady s Lukášem a spojili cesty.
Impulsem pro rozjetí Progresusu byl nákup RD Rýmařov. Byla to příležitost, která se neodmítá?
Lukáš Zrůst: Třináct let jsem dělal insolvence, ve kterých jsem zažil a viděl opravdu mnoho věcí. Je to poměrně vyčerpávající činnost a delší dobu jsem cítil, že bych rád i něco budoval, ne jen likvidoval, rozprodával podniky nebo vyhazoval zaměstnance. Není to příjemné, byť to pro mě byla obrovská škola v řízení podniků, nastavování kapitálu, reorganizování subjektů, vyjednávání, právu. Když mi kamarád před šesti lety ukázal dřevostavby od RD Rýmařov, okamžitě se mi zalíbily a prohlásil jsem, že bych chtěl jednou takový podnik vlastnit. Pak přišla pandemie, frustrace z insolvencí narůstala a tehdy jsem se dozvěděl, že je RD Rýmařov na prodej.
Takže opravdu příležitost, která se neodmítá…
Lukáš Zrůst: Ucítil jsem, aniž bych ještě měl přesně spočítaná čísla, že do toho mám jít. V Rýmařově probíhala generační výměna a já celý rok 2020 zasvětil shánění kapitálu, abych mohl firmu koupit. Když jsem pak na konci roku 2020 RD Rýmařov koupil a v lednu 2021 se postavil do jeho čela, bylo mi jasné, že k němu budu potřebovat i developerskou divizi a že to pravděpodobně není poslední podnik, který budeme kupovat. A k tomu jsem potřeboval parťáka v podobě Lukáše.
Kolik RD Rýmařov stál? Stovky milionů?
Lukáš Zrůst: Netrefili jste se. Bohužel víc k tomu nemohu říct.