Drzá módní značka Girls Without Clothes dospěla a ubrala na ostrosti. A to mě nebaví, říká její šéf
Girls Without Clothes vyrostly z malého a vyzývavého lovebrandu ve vyhledávané zboží. Pro Martina Feixe ale ztratily něco ze své podstaty.
Zakladatel módní značky Girls Without Clothes Martin Feix
Martin Feix je svéráz, který se nebojí nahlas říkat, co si myslí a co se mu líbí. Přesně na tom vybudoval původem ostravský fotograf oděvní značku Girls Without Clothes. To, co začalo focením nahých či polonahých dívek a přetiskováním těchto fotek na trička, se vyvinulo v plnohodnotný byznys se širokou nabídkou svébytného oblečení od mírně lechtivého prádla až po mikiny a pánské kusy s vlastním obchodem v tom úplně největším centru Prahy. Spolu s tím šlo ale ruku v ruce i obrušování hran. A to Feixovi nesedí.
Girls Without Clothes vznikly v roce 2013. Martin Feix, který má vedle focení a nepříliš oblečených dívek rád také motorky, přírodu a extrémní sporty, je tehdy rozjel díky penězům půjčeným od prarodičů a několik let v nich dělal spoustu věcí sám. Díky tomu a díky své povaze tak do značky propsal svoji drzost a přímočarost a vybudoval si kolem sebe základnu pravidelných – zejména – zákaznic.
„Na začátku to byla sranda. Nic jsem neriskoval, mohl jsem si hodně dovolit, kdyby firma padla, tak by padla. Neměl jsem žádné dluhy a tak, teď už se riskuje mnohem hůř,“ říká Feix v rozhovoru, ve kterém popisuje, jaké to je, když malý lovebrand vyroste ve velkou značku a začne se přizpůsobovat názorům ostatních. „Pro mě to je nutné zlo pro růst firmy. A i když chci, aby rostla, tak mi vadí, že se v ní už nepoznávám.“
Feixova firma loni utržila 25 milionů korun, letos míří na 35 milionů. V březnu navíc po čtyřech letech opustila svůj první obchod a otevřela si výstavní butik v pražské Karlově ulici jen pár set metrů od Staroměstského náměstí. S jasným cílem – oslovit vedle domácích zákazníků i ty zahraniční. A tím pádem se přizpůsobit ještě širšímu publiku. Martin Feix tak nyní řeší, jak vybalancovat růst svého projektu a to, aby se v něm stále poznával. I to pro CzechCrunch popisuje. Stejně jako to, proč by chtěl být českým Red Bullem.
Tým Girls Without Clothes má už dvacet lidí a z vás je vedle zakladatele i regulérní šéf, jak vám to vyhovuje?
Spoustu věcí, které jsem dřív dělal, jsem musel předat, protože už to nešlo stíhat. Včetně komunikace na Instagramu a Facebooku. A dostal jsem se do role, u které je otázka, jestli mě baví.
A baví? Zníte, že to není úplně ono…
Ona se změnila ještě jedna důležitá věc, a sice to, že před třemi lety jsem byl chlapec, který měl malou firmu, bydlel v nájemním bytě, neměl žádné úvěry a ekonomika byla na vrcholu. A ono to tak nějak pěkně vydělávalo, bylo to takové bezstarostné, na účtě přibývaly peníze, nic mi nechybělo, nic jsem nikomu nedlužil, neměl jsem moc zaměstnanců. Byl to jednoduchý svět.
Teď už není?
Změnilo se to v tom, že jsem zaprvé koupil byt a mám hypotéku. Po tom, co jsem koupil byt a vybral na něj velkou část firemního kapitálu, jsem se za pár měsíců rozhodl, že otevřeme obchod ve Starém Městě, na který už jsem neměl peníze, tak jsem si znovu půjčil od banky. Takže mám jeden úvěr osobní, druhý firemní. Nejsou to úplně malé peníze, takže tlak je výrazně větší. Do toho přišla krize a zároveň se firma, která dřív stála hlavně na levných juniorech a byla hodně finančně efektivní, rozrostla o seniory, které potřebuje k tomu, aby mohla dál růst. Junioři byli sice levní, ale dělali spoustu chyb, které teď drazí senioři, kteří stojí víc než dvojnásobek, musí nákladně opravovat. Takže naše efektivita je nižší. Sice jsme vyrostli na tržbě, ale násobně méně než na nákladech. Druhá věc je celý proces. Když jsem se předtím staral o marketing a komunikoval napřímo, byly tam pravopisné chyby, ale bylo to hned. Teď to někomu zadám, ten to zadá někomu jinému, ten to potom udělá a pak se to musí zase zkontrolovat. A takhle se to všechno a všude komplikuje.