E-shop Kytary.cz loni poprvé v tržbách překonal miliardu. Nad Prahou nyní otestoval doručení zboží dronem

Peter BrejčákPeter Brejčák

kytary-dron

Foto: Kytary.cz

E-shop Kytary.cz otestoval možnost doručení zboží dronem

0Zobrazit komentáře

Hudební nástroje začínali Vladimír Myslík a Jan Pils před dvaceti lety prodávat na internetu z panelákové kočárkárny. Nyní jsou jejich Kytary.cz v tuzemsku největším e-commerce hráčem ve svém oboru. E-shop ve velkém nakopla pandemie koronaviru, když předloni vyrostl v tržbách o čtvrtinu na téměř miliardu„A loni jsme hranici jedné miliardy korun v obratu překročili,“ hlásí teď pro CzechCrunch Filip Černý, marketingový ředitel společnosti Audio Partner, která Kytary.cz provozuje.

Společně s oznámením o překonání magického milníku firma, která působí ve většině evropských zemí, také popsala, jak testovala nový způsob doručování zásilek pomocí dronů. Od něj – pokud ho povolí zákony – si slibuje rychlejší a efektivnější přepravu i menší zátěž pro životní prostředí. Prozatím ale Kytary.cz pouze simulovaly, jak by se dalo do vzduchu vyslat ukulele i jak by si jej mohl zákazník převzít.

„Některé společnosti ve Spojených státech či Evropě získaly speciální certifikace pro zkušební doručování lehkých balíčků dronem v okruhu 25 kilometrů. Chceme být připraveni na to, až podobná situace nastane v celé Evropské unii,“ vysvětluje důvody testu Černý.

„U firmy naší velikosti by takové zavedení trvalo několik let, proto s pokusy začínáme nyní. Chceme si ověřit, jaké drony by bylo potřeba pořídit, případně kolik pilotů bychom museli zaměstnat,“ dodává s tím, že doručování dronem je asi o polovinu levnější než dovážka kurýrem.

kytary1

Foto: Kytary.cz

Spolzakladatelé Kytary.cz Jan Pils a Vladimír Myslík

V testu se využil speciálně upravený dron s nosností 2,5 kilogramu, což v případě e-shopu může dostačovat na přepravu strun, paliček nebo menších nástrojů jako klarinet či právě ukulele. Pod dohledem certifikovaného pilota dron nesl zásilku z pražských Modřan do Chuchle. Nemohl však absolvovat celou trasu, protože neměl potřebné povolení, proto byl let přerušovaný.

„Museli jsme se přizpůsobit tomu, co umožňuje současná legislativa. Vše proběhlo na jedničku. Nová celoevropská pravidla pro provoz dronů se postupně zavádí do praxe a doba, kdy bude možné tyto způsoby přepravy použít, se blíží,“ věří pilot dronu Štěpán Matěna.

Doručení zboží by podle předpokladů e-shopu mohlo v rámci Prahy a Brna, kde mají Kytary.cz prodejny, trvat zhruba patnáct až dvacet minut. „Naším zatím vysněným cílem by bylo odbavit desítky malých balíčků do dvou kilogramů váhy denně,“ doplňuje Černý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doručování dronem otestoval jako jeden z prvních v tuzemsku e-shop Mall.cz již v roce 2016. Jeho zkušební let proběhl pod dohledem Úřadu pro civilní letectví. Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech u Prahy do Zelenče a dron ji urazil za přibližně pět minut.

„Jsme rádi, že můžeme zkoušet různé scénáře a testovat další možnosti, ale doručování pomocí dronů nepatří v současné době mezi naše priority,“ řekla tehdy ČTK mluvčí Mallu Pavla Hobíková. Podle informací ČTK tuto formu doručování zatím nikdo z velkých hráčů příliš nevyužívá.

Uživatelé dronů musí létající stroje od začátku letošního roku na základě nové evropské legislativy povinně registrovat. Výjimku mají drony, které spadají do kategorie hraček, jsou bez kamer a jejich vzletová hmotnost nepřesahuje 250 gramů. Drony nyní nachází uplatnění například i při požárech výškových budov, přenosech defibrilátorů a záchraně životů nebo hlídání domácností.

S přispěním ČTK.

Bonami loni vyrostlo o čtvrtinu a expandovalo do čtyř nových zemí. Svá očekávání ale prodejce nábytku nenaplnil

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavelvoparil

Foto: Bonami

Pavel Vopařil, CEO Bonami

0Zobrazit komentáře

Devět let od svého vzniku působí na devíti trzích a provozuje už devět kamenných prodejen. Loňský rok byl pro tuzemské Bonami, jež spadá do investiční skupiny Miton, podobně jako i pro celou českou e-commerce jízdou na horské dráze. Prodejce nábytku sice v obratu meziročně vyrostl o 25 procent, dvojnásobný růst ze začátku roku však k jeho konci vystřídalo částečné vystřízlivění. Podobně se loni vyvíjela poptávka zákazníků na celém e-commerce trhu, který dokonce v předvánoční sezoně o několik procent klesl.

„Začátek roku byl ve znamení nových vln covidu, zavřeného retailu v mnohých zemích, kde působíme, a celkové velmi silné poptávky v našem segmentu. Od začátku roku jsme se nejen snažili ustát až stoprocentní meziroční nárůst, ale hlavně mohutně investovat do rozvoje Bonami. Vedle toho jsme se rozhodli, že spustíme čtyři nové země ve střední a východní Evropě, to vše za několik stovek milionů korun. Obratově jsme trendovali někde k 2,5 miliardy korun,“ zhodnotil na LinkedInu šéf Bonami Pavel Vopařil.

Červen se ale pro e-shop stal v loňském roce zlomovým, shodou náhod v době, kdy více než stovka lidí z firmy trávila čas na zájezdu v Egyptě. Poptávka zákazníků totiž začala zpomalovat. „Konec roku byl dobrý. Ne skvělý, ale dobrý. Náš celoroční obchodní cíl nesplníme, což je jednoznačně zklamání. Ale také poučení, co a jak dělat jinak, protože trh je dostatečně velký a náš podíl stále malý, proto to beru jako naše selhání,“ popsal Vopařil.

Původní cíl 2,5 miliardy korun tak Bonami loni nenaplnilo, konkrétní výši svých tržeb ani nekomentuje. Avšak vzhledem na dosažených 1,8 miliardy korun v roce 2020 a meziroční růst o čtvrtinu se bude pohybovat kolem 2,25 miliardy korun. Firma nesděluje ani výši dosaženého zisku.

bonami-vydejna1

Foto: Bonami

Výdejna zboží Bonami.cz

Sdílnější je e-shop v jiných ukazatelích. Počet zaměstnanců se vyšplhal na 360, do svých skladů Bonami přijalo přes 2,7 milionu produktů, představilo přes 40 tisíc nových produktů a na skladové ploše expandovalo o 10 tisíc metrů čtverečních na současných 55 tisíc a v lednu firma přidala úplně nový sklad.

Jeho devět kamenných prodejen (první otevřel před dvěma lety v Praze) ve třech zemích navštívilo téměř 150 tisíc lidí a nakupuje v nich stále více zákazníků – ve městech, kde se nachází, si 40 procent balíčků vyzvedávají právě v nich. Firma vstoupila do čtyř nových zemí, konkrétně Chorvatska, Slovinska, Litvy a Lotyšska.

„Minulý rok byl ve znamení expanze. A to jak geografické, tak ve smyslu našeho přesahu. Letos máme deváté narozeniny a působíme v devíti zemích, otevřeli jsme další kamenné prodejny a s naší dopravou Bonami Kurýr pokrýváme všechny původní trhy, tedy Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Polsko i Rumunsko,“ shrnuje klíčové počiny z minulého roku Vopařil s tím, že do obchodů, rozšíření skladů a expanze firma investovala přes sto milionů korun.

Chceme se více zaměřit na fyzično a mít pod větší kontrolou jak dopravu, tak samotné produkty.

Stejně jako loni i letos Bonami očekává možné komplikace v dodavatelském řetězci i rostoucí ceny dopravy a materiálů. I proto se chce společnost zaměřit na vertikální integraci a mít tak co největší část celého řetězce pod kontrolou.

„Ověřili jsme si, že se v mnoha částech dodavatelského řetězce musíme spolehnout sami na sebe. Z toho plyne, že se chceme ještě více zaměřit na fyzično a mít pod větší kontrolou jak dopravu, tak samotné produkty. Proto rozšíříme sortiment o nové kategorie, sami začneme některé produkty navrhovat, ale hlavně si tím ohlídáme pro zákazníka to nejdůležitější, kvalitu,“ popisuje Vopařil.

Strategický směr rozvoje Bonami plánuje i nadále udržovat stejný, jaký si stanovilo v roce 2019 s příchodem Vopařila do pozice ředitele, kdy nahradil Davida Šišku. Na trhu chce působit jako první volba pro všechny, kteří si chtějí vybavit bydlení. Kromě rozšiřování kamenných prodejen k tomu má pomáhat i vlastní doprava umožňující vysokou dostupnost, inspirace a poradenství a v neposlední řadě také rozšiřování sortimentu, což je pro e-shop klíčová a nejsložitější disciplína.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jakkoli jsme technologická a digitální firma, čím více si ‚ušpiníme‘ ruce ve fyzickém světě, tím lépe pro Bonami a naše zákazníky. Loni jsme k tomu byli několikrát okolnostmi donuceni a vždy to bylo ku prospěchu věci. Bonami má asi pětkrát širší nabídku než největší hráč na trhu (ten žluto-modrý) a každý měsíc představíme několik tisíc nových produktů, takže musíme být chytří, na co se zaměříme, aby to zákazníkovi přineslo maximum hodnoty,“ říká Vopařil.

V rámci budování inspirace a poradenství Bonami spustilo službu Návrh interiéru v Česku a na Slovensku, také začalo pracovat s takzvanou službou Shop-the-Look, kdy má zákazník možnost „nakoupit“ v podstatě celou místnost. Tato forma e-shopu přináší mnohem lepší zapojení nakupujících než jiné typy inspirace.

„Rok 2021 nám přinesl malé vystřízlivění, že ne vše půjde lineárně nahoru. Přinesl také nové aspekty a nejistoty, které je třeba zahrnout do přemýšlení, co a jak dělat. Kdo se dokáže rychleji zorientovat a přizpůsobit se, bude mít velkou výhodu. Bonami jde směrem k větší vertikální integraci – chceme mít pod kontrolou co největší část našeho value chainu. Jsem přesvědčen, že je to nejlepší cesta, jak zůstat inovativní, přinášet více zákazníkům a vítězit nad konkurencí,“ uzavírá Vopařil.