E-shopy jsou podfinancované, teď se musí zaměřit na efektivitu. Notino a Lemonero radí, jak na krizi
I když se v posledních letech možnosti financování pro e-shopy zlepšily, pořád je to výzva. O to víc v současném dění na trhu.
Spotřebitelé více šetří kvůli vysokým cenám energií, což společně s inflací přímo dopadá i na finanční výkonnost e-shopů. Samotná ekonomika možná směřuje do recese a výhled na následujících dvanáct měsíců přináší více nejistot než za poslední desetiletí. Jak vůbec v takové době budovat byznys a nedovolit, aby hráči v e-commerce doplatili na špatná rozhodnutí?
Na otázky, jak správně financovat e-shop a nezabít jeho růst, o to víc v době možné krize, odpoví naše akce CzechCrunch E-commerce, která se 30. srpna koná ve Spojce Karlín. Tři tematické bloky se zaměří na problematiku, jak vůbec řešit finance, jak financovat provoz i strategické plány.
O názory i cenné zkušenosti se podělí například spoluzakladatel Pilulky Martin Kasa, Eva Čejková ze startupu Testuj.to nebo zakladatel Vivantisu a andělský investor Martin Rozhoň, který sám upozornil, že e-shopy si často ani neumí spočítat, kolik peněz budou potřebovat.
Partnery akce jsou platební brána TrustPay, Raiffeisenbank a startup Lemonero. Jeho zakladatel a šéf Jan Laštůvka a finanční ředitel jednoho z největších tuzemských e-shopů Notino Jakub Šedý, kteří doplní skupinu řečníků, pro CzechCrunch komentují aktuální dění, problematiku financování internetových obchodů i zkušenosti s největšími výzvami z oblasti financí, s nimiž se v poslední době museli popasovat.
***
Jakub Šedý, finanční ředitel, Notino
Z jakých důvodů má podle vás většina e-shopů problém s financováním?
Dle mého názoru se situace za posledních několik let výrazně změnila, a to samozřejmě pozitivním směrem. Souhlasím s tím, že dříve banky měly problém e-shopy financovat, nicméně fenomén e-commerce dorazil před časem i do našich tradičních bank. Začaly si uvědomovat, že e-commerce je plnohodnotný článek v ekonomice, že to jsou v mnoha případech budoucí miliardové byznysy a že není žádný speciální důvod je nepodporovat.
Pro banky je samozřejmě někdy velice těžké byznys dobře uchopit a poskytnuté zdroje si odpovídající formou zajistit, protože většinou kromě zásob není moc čím. Myslím si však, že pokud byznysu věří, že je finančně zdravý a má dobrý a škálovatelný produkt, a pokud vidí, že firma je řízená sice dynamicky, ale zodpovědně, tak budou v dnešní době minimálně zvažovat poskytnutí zdrojů.
Asi je již pryč doba, kdy na trhu byla obrovská likvidita, která umožňovala za velice výhodných podmínek financovat téměř cokoliv. Nejen banky, ale i private equity investoři se budou daleko více ptát na detaily daného byznysu a velice pečlivě zvažovat, zda a za jakých podmínek zdroje poskytnou. Věřím, že v novém roce bude situace opět stabilní, pravděpodobně ne zcela optimistická, ale alespoň predikovatelná, a tím se znovu na trhu objeví chuť více financovat e-commerce.
Jaké možnosti financování se obecně nabízí? Které z nich – pokud je možno generalizovat – jsou pro růst a rozvoj e-shopu nejlepší?
Odpověď na tuto otázku je poměrně komplexní a strašně záleží na fázi, ve které se daný e-shop nachází a v jaké je ekonomické kondici. V rané fázi je nejdůležitější zajistit si dostatek provozních prostředků na profinancování pracovního kapitálu, kde jsou z mého pohledu stále nejlepší varianty bankovní financování či ekvita.
Pokud již má e-commerce společnost nějakou historii a může nabídnout uspokojivé zajištění, je za mě bankovní financování lepší varianta, jelikož se vlastník nevzdává své 100% kontroly nad řízením, což může být v této fázi firmy stěžejní. Na druhou stranu lze na trhu vidět případy, kdy právě vstup nějakého investora do e-shopu v rané fázi znamenal raketový růst. A to tím, že tam přinesl nejen peníze, ale i know-how a stabilitu.
Pokud se bavíme o větším e-shopu, který musí nejen řešit provozní peníze, ale i investiční, tak tam se nabízí vedle bankovního financování zkusit využít také dluhopisy. No a pokud e-shop míří k velké expanzi, která s sebou nese zásadní kapitálové výdaje, tak to ve většině případů již neufinancuje dluhem a bude muset na trhu nabídnout část své ekvity.
Věnují e-shopy podle vašich zkušeností dostatek pozornosti finančnímu řízení, finančnímu plánování a nastavování finanční strategie?
E-commerce je velmi specifický segment, kde se maximální pozornost věnuje byznysu a hlavní zaměření je na růst. Což je za mě dobře a je to ten hlavní důvod jeho neustálého dynamického vývoje a inovací. To neplatí jen pro malé e-shopy, ale i pro větší. Z mých zkušeností musím říct, že se dá e-shop s obratem v desítkách milionů eur řídit vlastně jen přes byznysová čísla (obrat, marže, růst, PNO, hodnota skladu atd).
V této velikosti se tedy nedá moc mluvit o nějakém finančním řízení či plánování, ale finance plní většinou jen compliance úlohu a moc do byznysu nemluví. Ony totiž i kdyby chtěly, tak v mnoha případech nemají kvalitní data v tu správnou dobu, a když už je mají a mohly by něco řešit, tak je byznys o tři měsíce dál. A to je již zcela jiný svět.
Na druhou stranu si myslím, že postupem času to vlastně přijde samo, že e-shopy zjistí, že finance již potřebují. Firma doroste do takové velikosti a komplexity, že byznysová čísla již nestačí, a pak se velmi rychle musí najít ti správní lidé, aby rychle nastavili zcela základní věci – reporting, plánování a ihned v závěsu controlling.
Nyní bych pečlivě zvažoval všechny investice, které nejsou pro dalších šest měsíců provozně kritické, a raději je odložil.
Jakým způsobem by se v současné situaci, kdy e-commerce trh i spotřebitelská poptávka klesá a možná se blíží recese, měly e-shopy připravovat na dalších 12 měsíců? Kde a jak vytvářet finanční polštář, aby případné turbulence ustály?
V tomto velice nestabilním období, kdy je složité přesně predikovat obraty, je myslím zcela zásadní velmi pečlivě zrevidovat cash flow plán na příštích šest měsíců. Na jedné straně využít maximum dat a co nejpřesněji odhadnout obrat, ve druhé fázi na základě těchto odhadů zrevidovat strukturu skladu. Zaměřit se na nízkoobrátkové zboží, sezonní zboží a snažit se maximálně zrychlit celkovou obrátkovost tak, aby na skladě nebyla umrtvena hotovost, kterou by společnost mohla využít na provozní výdaje například v době krátkodobého propadu obratu.
Na druhou stranu na trhu je stále ve většině segmentů velký nedostatek zboží, což velice komplikuje nastavení efektivního zásobování. Nejhorší věc, co se může e-commerce společnosti stát, je, že nebude schopna zákazníka obsloužit, protože nebude mít dostatek zboží.
Vedle výše uvedeného bych nyní pečlivě zvažoval všechny investice, které nejsou pro dalších šest měsíců provozně kritické, raději je odložil na jaro příštího roku a v neposlední řadě zrevidoval nákladovou strukturu firmy. To jsme myslím všichni udělali v prvních dnech a týdnech po vypuknutí první vlny covidu, jen je možná na čase to udělat znovu. Přesvědčit se, zda je firma ještě stále tak flexibilní v nákladové struktuře, že je schopna operativně reagovat na pokles obratu a dostatečně se vyfouknout a snížit náklady, aby v době krátkodobé recese či krize přežila zdravá a byla připravena po znovunastartování růstu.