České e-shopy loni poprvé v historii prodaly dohromady zboží v menším objemu než rok předtím. Navzdory tomuto poklesu ale společnost Shoptet, na jejímž řešení funguje přes polovinu tuzemských online obchodníků, hlásí růst. Jednak obratu svých klientů, ale také vlastních hospodářských výsledků. Potenciál pro další rozvoj firma vidí hlavně na slovenském a maďarském trhu.
Aktuálně řešení Shoptetu využívá téměř 33 tisíc podnikatelů, jejichž celkový obrat vzrostl z předloňských 50 miliard na loňských 59 miliard korun. Samotná firma pak hlásí, že své tržby meziročně navýšila o sto milionů na celkových 415 milionů.
„Výsledky obchodníků pravděpodobně zčásti kopírují inflaci, nicméně potvrzují nastolený trend, že Češi stále častěji podporují malé a středně velké podnikatele. Díky tomu tito obchodníci zvyšují svůj podíl na celkovém e-commerce trhu,“ komentuje ředitel firmy Samuel Huba.
Shoptet poskytl také data o jednotlivých trzích, kde působí. V Česku meziročně narostl obrat obchodníků z 42,5 miliardy na 50 miliard korun. Dohromady přitom tuzemské e-shopy loni prodaly zboží za bezmála 200 miliard, společnost tak v tomto vyjádření drží čtvrtinový podíl na trhu. Co se týče celkového počtu objednávek, ten v Česku činil 24,5 milionu, meziročně o osm procent více.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Samuel Huba, ředitel Shoptetu
Firmě se dařilo i na zahraničních trzích. Například na Slovensku se obrat tamních prodejců zvýšil z 5,8 miliardy na 7,2 miliardy a počet objednávek pak narostl o 14,4 procent na 3,6 milionu. Nováček mezi trhy, tedy Maďarsko, si po prvním roce fungování připsal stovky nových e-shopů.
„V rámci střední a východní Evropy je Česká republika nejvyspělejším e-commerce trhem. Slovensko a Maďarsko nás postupně dohání. V následujících letech proto nabídnou oba trhy zajímavý potenciál k růstu,“ komentuje Huba, jenž na židli ředitele Shoptetu zasedl v roce 2021, kdy vystřídal zakladatele a menšinového majitele Miroslava Uďana. Většinový podíl drží miliardář Ondřej Tomek.
Huba si pochvaluje také výsledky jednotlivých produktů. Před rokem firma spustila ostrý provoz vlastní platební brány Shoptet Pay a aktuálně ji využívá pět tisíc obchodníků, z nichž tisíc využívá propojení s bankou. Bránu čeká letos několik novinek včetně spuštění přímých plateb, jež umožňují okamžité odeslání peněz z účtu na účet.
„Další novinkou pak bude nabídka našich vlastních platebních terminálů. Ty budou primárně určeny pro obchodníky, kteří mají kamennou prodejnu. Pro nás to bude významný krok do offline prostředí,“ doplňuje Huba s tím, že Shoptet Pay se dále chystá expandovat do Maďarska.
Vstoupit na další trh firma hodlá i se Shoptet Premium, které se představí na Slovensku, je primárně určené pro velké či etablované značky a nahrazuje budování e-shopů na míru. Aktuálně tuto službu využívá necelá stovka obchodů, mezi reference patří prodejce elektroniky Philips, chovatelské potřeby Pet Center, potravinářská Marlenka a Kofola, pivovar Svijany či Penny Market.
Máme před sebou jedinečnou příležitost, kterou chceme beze zbytku využít. Tak Tomáš Čupr otevřel debatu nad výsledky svého online supermarketu Rohlík, který dováží potraviny a další zboží ve stále více evropských městech. V loňském roce obsloužil 1,5 milionu zákazníků, kterým dovezl v Praze, Mnichově, Vídni či Budapešti necelých dvanáct milionů objednávek. Jeho celkový obrat se vyšplhal na 574 milionů eur, to je v přepočtu zhruba 13,7 miliardy korun a meziroční růst o třetinu. Firma významně investuje do svého rozvoje na stávajících trzích, kde se chce brzy otočit do zisku, a poprvé na to získala také dluhové financování od tradičních bank přesahující miliardu korun.
Příležitost, kterou před sebou Tomáš Čupr jako zakladatel a šéf Rohlíku vidí, tkví v obsazení řady evropských měst, kde chce pro tamní obyvatele rozvážet nákupy. Aktuálně Rohlik Group vedle domácího trhu operuje v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku a v pokročilé fázi jsou přípravy na vstup do španělského Madridu či italského Milána. S ohledem na makroekonomické dění v Evropě však loni Čupr se svým týmem některé aktivity přehodnotil a teď se zaměřuje na to, aby začal vydělávat vedle Česka a Maďarska také ve Frankfurtu, Mnichově a Vídni. Je to totiž zásadní aspekt pro další rozvoj celé skupiny.
„S firmou jsme zakývali, abychom s penězi, které máme, vydrželi teoreticky navždy,“ říká Tomáš Čupr. Loni v květnu dokázal do Rohlíku přilákat další investory, kteří na rozvoj firmy poslali 220 milionů eur (přes pět miliard korun). Byla to investice provedená takzvaně za pět minut dvanáct – firmě jednak docházely kvůli náročné a nákladné expanzi peníze a s ohledem na ekonomické dění na trhu už navíc byli investoři k tak obrovským sázkám skoupí. Čuprovi se jim ale podařilo prodat unikátní pozici Rohlíku v rámci celé Evropy, kterou chce nyní maximálně zužitkovat. Zároveň si uvědomuje, že další peníze od venture kapitálových investorů nemusí v nejbližších letech vůbec přijít.
Ještě nikomu se to nepovedlo, my jsme blízko
„O ziskovosti je důležité se bavit, protože firma, která něco vydělá, byť málo, tu bude dlouho, zatímco firma, která je jen závislá na venture kapitálu, dříve nebo později zanikne, protože kapitál dříve nebo později vyschne,“ říká čtyřicetiletý zakladatel Rohlíku. Celkově už investoři do tuzemského online supermarketu poslali přes dvanáct miliard korun, zdaleka nejvíce ze všech českých startupů. Před dvěma lety ostatně z Rohlíku udělali prvního českého jednorožce, tedy startup s hodnotou přesahující miliardu dolarů. „Díky tomu, že jsme loni získali 220 milionů eur, jsme v rámci Evropy v unikátní pozici. Nikomu dalšímu se už loni takové peníze získat nepovedlo,“ připomíná Čupr.
Na mysli má dění na trhu s doručováním potravin, při němž došlo k ochlazení zájmu investorů. Například německý startup Gorillas, který rychle vyletěl během pandemie a sliboval doručování nákupů do deseti minut, musel zásadně snížit svou valuaci a pod cenou ho nakonec akvírovala konkurenční turecká firma Getir. Mezi premianty trhu dlouho patřily holandský Picnic či norská Oda (dříve Kolonial). „Picnic se ale soustředí víceméně výhradně na Holandsko a Oda, která v roce 2021 získala peníze na expanzi do Německa, teprve minulý týden otevřela Berlín. Nepovažujeme je za signifikantní konkurenty,“ říká sebevědomě Čupr. Dobře si přitom uvědomuje, že ani jeho Rohlík zatím nemá vyhráno.
Foto: Rohlik Group
V Rakousku funguje Rohlík jako online supermarket Gurkerl.at
V Česku už je sice firma v provozním zisku, který se měl za loňský rok vyšplhat těsně pod miliardu korun, a černá čísla vykazuje také v Maďarsku, ale pro budoucnost celé skupiny bude klíčové, aby to stejné dokázala také na západních trzích, kde vystupuje jako Gurkerl (Rakousko) a Knuspr (Německo). V Maďarsku operuje jako Kifli, v dalších zemích už používá jednotný brand Sezamo. „Na všech trzích, kde teď jsme, bychom chtěli být ziskoví ještě letos,“ plánuje Čupr a zdůrazňuje, že ziskovost patří s ohledem na makroekonomické klima skutečně mezi ty hlavní cíle jeho firmy. „Udělat profitabilní Německo se ještě v našem byznysu nikomu nepodařilo, my jsme blízko,“ dodává.
Jakmile totiž bude ziskový německý a rakouský trh, může se Rohlík vydat ve své evropské expanzi dál. Proto zatím Čupr se svými kolegy pozastavil spuštění rozvozu nákupů v Madridu či Miláně, kde již má připravenou půdu. Koncem loňského roku naopak přidal provoz v Bukurešti, který zatím rychle roste a firma tam po dvou měsících registruje tisíc objednávek denně. Další trhy se ale budou otevírat až později. „Kdybychom pálili peníze v Německu, Rakousku, Rumunsku a ještě na dalším trhu, mohli bychom se dostat do situace, kdy budeme potřebovat další peníze, které nám ale nikdo na současném trhu nedá,“ ví Čupr.
Začít vydělávat v Německu a Rakousku nebude jednoduché, ale Tomáš Čupr má se svým týmem jasný plán, jak toho dosáhne. K profitabilitě se prý nedostane bez automatizace skladů, do níž už firma investovala zhruba 50 milionů eur (1,2 miliardy korun). První robotizovaný sklad Rohlík otevřel loni v Chrášťanech u Prahy a podle Čupra to je budoucnost celé firmy. Automatizační technologii nakupuje Rohlík, podobně jako třeba Alza, u norské společnosti AutoStore a významně díky ní zvyšuje efektivitu skladu. „Pro nás je to zásadní průlom. Pokud takový sklad postavíme u každého velkého německého města, nikdo s námi nemůže soupeřit,“ míní šéf Rohlik Group.
Hospodářský výsledek za celou skupinu zatím Tomáš Čupr prozrazovat nechce, ale podotýká, že jen v loňském roce Rohlík proinvestoval přes 100 milionů eur (2,4 miliardy korun), ať už v rámci expanze či automatizace. Vydělávat peníze jen na online prodeji a doručování potravin se nedaří prakticky nikomu na světě, ale zakladatel Rohlíku věří, že jeho firma má dostatečné množství predispozic, aby se jí to podařilo prolomit. Čeští zákazníci už berou jako samozřejmost, že si na Rohlíku nakoupí nejen potraviny, ale také další produkty včetně drogerie nebo lékárenského sortimentu. V Evropě to ale zdaleka není standard, mnoho hráčů totiž doručuje jen čistě supermarketové zboží.
„Je to jeden z důvodů, proč náš trh dříve nikdy příliš nerostl. Lidé totiž takovou službu tolik nepotřebují. Supermarkety jsou blízko, lidé se v nich vyznají, chodí do nich dvacet let a je těžké jejich návyk změnit. Proto bylo klíčové, že jsme začali doplňovat další sortiment, jako jsou farmářské a lokální produkty, pekárna či lékárna, protože zákazníkovi nešetříme jen jednu cestu do supermarketu, ale hned několik cest do různých obchodů. A to už je významnější časová úspora, kvůli které je zákazník ochotný své chování změnit,“ popisuje Čupr. O tom, že jeho propozice v Evropě funguje, svědčí minimálně rostoucí číslo v kolonce obratu.
Foto: Rohlík
Systém AutoStore výrazně zvyšuje efektivitu skladu
Za rok 2022 Rohlík napříč všemi trhy vykázal obrat 574 milionů eur (13,7 miliardy korun). To je třetinový růst proti předloňskému roku, v němž skupina v obratu dosáhla na 428 milionů eur (10,2 miliardy korun). Ještě rok předtím to bylo 252 milionů eur (šest miliard korun). Letos má v plánů růst opět minimálně o třetinu a cílí na obrat přesahující 750 milionů eur (17,9 miliardy korun). Je možné, že k tomu již přispěje i třeba Madrid, kde Rohlík plánuje v budoucnu operovat, ale zatím není jasné, zda k jeho spuštění dojde ještě letos. Otevření nových trhů je totiž kapitálově velmi náročné a firma na ně potřebuje dostatek peněz.
„Raději budu postupovat ze svých zdrojů pomaleji, protože hra na našem trhu se neodehraje během dvou tří let. Máme technologicky a talentově nabito, a když budeme v příštích pěti letech růst pomaleji, bavíme se o obratu kolem tří až pěti miliard eur. Pokud půjdeme rychleji, může to být deset miliard. Oba scénáře jsou dobré, je to jen funkce kapitálu. Nechci spustit další dvě města, abychom následně zjistili, že nám něco hapruje v Mnichově a vrátili jsme se tam, kde jsme byli loni v květnu. Pokud přijde v budoucnu příležitosti získat další kapitál od investorů, dáme je do dalších trhů, ale teď s nimi nepočítáme,“ doplňuje Čupr.
Na rozvoj firmy nicméně i tak získal další důležitou kapitálovou injekci, která má v nákladných plánech pomoci. Tentokrát však nejde o investici výměnou za podíl ve firmě, nýbrž provozní financování. Na přelomu roku se Rohlíku podařilo uzavřít vůbec první dluhové financování, na němž se podíleli tradiční bankovní domy. Celkem 45 milionů eur (více než miliardu korun) poskytli Česká spořitelna, J&T Banka a BNP Paribas. „Jednání byla opravdu dlouhá, ale je to další nepřímý důkaz o stabilitě firmy. Tradiční banky málokdy půjčují velice rizikovým společnostem,“ říká Čupr.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.