E-shopy ukazují i trojnásobně vyšší než reálné slevy. Letošní Black Friday je poslední bez regulace
U největších e-shopů se uváděná sleva blíží skutečné, hlásí Hlídač Shopů. Nástroj tří českých startupů nyní hledá způsoby, jak se stát udržitelným.
Již přes dva roky v Evropské unii platí nová legislativa, která mimo jiné určuje, jakým způsobem mohou obchodníci na internetu vypočítávat a komunikovat slevy. Členské země měly čas do konce května pro její implementaci do své sady zákonů, čeští zákonodárci ale nedokázali navazující novelu zákona o ochraně spotřebitele schválit v požadovaném termínu a účinná by měla být od přibližně přelomu roku. Během největšího nákupního svátku roku Black Friday, tedy 25. listopadu, tak mohou e-shopy ještě využívat nekalé praktiky, čímž klamou zákazníky.
Na tyto praktiky přitom již pět let upozorňují tři české startupy Apify, Keboola a TopMonks ve společném projektu Hlídač Shopů. Svůj zárodek měl v analýze „reálnosti“ propagovaných slev právě během Black Friday, kdy e-shopy běžně komunikovaly snížení cen i o 80 procent, zatímco realita byla jinde.
Podle nové novely musí obchodníci slevu počítat z nejnižší částky, za kterou ji minimálně v posledních třiceti dnech před zlevněním prodávali. Uváděná sleva by tak neměla být vztahována k doporučené maloobchodní ceně, kterou obchodníci často uvádějí jako „původní“, i když s reálnou částkou, za níž produkt prodávají, má málo společného. Uváděná sleva by tak konečně měla odpovídat reálné ceně, což je ostatně hlavní motivací Hlídače shopů od jeho vzniku.
Black Friday letos připadá na 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc. Výše reálných slev se podle Hlídače zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a třiceti procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci ale podle aktuální analýzy přitom inzerují slevy až trojnásobně vyšší.
„E-shopy se pomalu připravují na platnost evropské směrnice i v Česku. Zhruba polovina tak už uvádí reálné slevy i během letošního Black Friday. Jsou ale stále e-shopy, které si hledají skulinky. Jednou z nich je například neuvádět výši slevy a jen produkt dát do kategorie Black Friday, což je nekalá praktika,“ popisuje jeden z autorů projektu Hlídač shopů Jakub Balada, jenž je zároveň spoluzakladatelem startupu Apify. Podle něj je v těchto případech sleva buď zanedbatelná, nebo je produkt zdražený.
U největších e-shopů se nicméně udávaná sleva blíží té skutečné a deklarované zlevnění je tak v souladu i se zjištěními Hlídače Shopů. Například u Alzy je průměrná uváděná sleva 29 procent a reálná je podle Hlídače 28 procent, v případě Datartu je to 16 procent versus 15 procent, u CZC se průměrná a deklarovaná sleva liší také o jeden procentní bod.
„Jako Hlídač Shopů teď po letech upozorňování na nekalé praktiky budeme mít oporu právě v nové směrnici,“ pochvaluje si pro CzechCrunch Balada. Aktivity Hlídače Shopů přitom měly svůj dopad na obchodníky již v posledních letech, například prodejci Alza nebo CZC začali jako první vlaštovky s nástrojem oficiálně spolupracovat, postupně se přidali i další.