Ekologické umění. Holandský výtvarník mění čas strávený na Netflixu v oblaka oxidu uhličitého

Thijs Biersteker poukazuje na problémy spojené se znečištěním životního prostředí. Momentálně se zaměřil na internet.

Umělecká instalace MB>CO2

Foto: Thijs Biersteker

Umělecká instalace MB>CO2 vizualizuje uhlíkovou stopu internetu

Věděli jste, že každý megabajt, který využijete na internetu, vyprodukuje dvacet gramů oxidu uhličitého? A dokážete si pod tímhle číslem vůbec něco představit? Nad tím se zamyslel nizozemský umělec Thijs Biersteker a zkonstruoval stroj futuristického vzezření, který přetváří chatování, streamování a jiné online aktivity do oblaků obávaného plynu.

Uměleckou instalaci pojmenoval ekologický umělec MB>CO2. Je tvořená trojicí monitorů, na nichž běží nejčastěji využívané online služby, jako je například Zoom, Spotify nebo Netflix. Monitory jsou připojeny k počítači, který využívá algoritmus pro spočítání množství emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného jejich využíváním.

Umělec přitom vychází z dat, která jsou dostupná z výzkumu Massachusettského technologického institutu. Během videohovoru přes Zoom podle něj vyprodukujeme 150 gramů oxidu uhličitého za hodinu, při sledování hodiny oblíbeného seriálu na Netflixu si ke své uhlíkové stopě můžeme připočítat pěkných 450 gramů.

Jenže ne každý si pod sterilními číselnými údaji představí, jak vlastně 450 gramů oxidu uhličitého vypadá. A k tomu slouží poslední část umělecké instalace v podobě kulatého skleníku plného rostlin. Do něj se trubkami valí obláčky plynu, čím víc ho ve skleníku je, tím více rostliny vadnou.

Umělecká instalace MB>CO2 2

Foto: Thijs Biersteker

MB>CO2 přetváří megabajty v oblaka oxidu uhličitého.

Díky instalaci tak lze na vlastní oči vidět, jaký dopad zvýšená koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře má. „Skutečně zásadní problémy lze totiž snáze pochopit, když je vidíme v menším měřítku. Teprve tehdy jsme schopni je vnímat také ve větším měřítku,“ vysvětluje svůj záměr Biersteker.

Podle něj lidé během pandemie sice přestali znečišťovat ovzduší v kolonách čoudících aut, ale místo toho přeskočili do online dálnic. Znečišťování dopravou tak vystřídal tok dat. Jeho nebezpečí tkví právě v tom, že škodu za stovkami megabajtů běžný konzument hojnosti internetu vůbec nevnímá. Umělec by tak instalací MB>CO2 rád rozvířil diskuzi nad udržitelností ve využívání dat.

Průměrný videohovor přes Zoom totiž vyjde nastejno, jako kdybychom ujeli 140 metrů v autě poháněném benzinem. Večer prosezený u Netflixu vyprodukuje až 900 gramů oxidu uhličitého. Není tak velkým překvapením, že internet a infrastruktura s ním související jsou zodpovědné za 3,7 procent světových emisí skleníkových plynů.

Instalace MB>CO2 je zapnutá jen půl hodiny v měsíci. Jedině tak lze totiž zajistit, že rostliny zvládnout oxid uhličitý fotosyntézou přetvořit na kyslík a nezemřou. Umělec by byl sám proti sobě, kdyby instalaci nechal putovat po galeriích celého světa.

V současnosti je tak dostupná v jeho studiu v Nizozemsku, kde si mohou kurátoři či zástupci galerií a muzeí rezervovat termín prohlídky. Ten pak mohou využít například k přímému přenosu instalace pro diváky ze všech koutů světa. Bohužel je tak nevyhnutelné, že lidé budou moci dopad využívání Zoomu sledovat právě přes Zoom.

Sára Goldbergerová

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.