Elektrické koloběžky se po předchozím zákazu města znovu vrací do ulic San Francisca
I když mánie kolem sdílených elektrických koloběžek v Česku teprve začíná, protože do Prahy vstoupil americký startup Lime teprve před pár týdny, v zahraničí a především pak ve Spojených státech jsou jich již plná města. Největší přetlak ovšem tento fenomén zažil v San Franciscu, kde se po vstupu hned několika firem najednou objevily koloběžky na každém rohu, poházené, zničené, jezdilo se na nich bez helmy a bez jakýchkoliv jasně daných pravidel. Až se to kalifornská Mekka startupů rozhodla řešit dočasným zákazem všech koloběžek.
Nyní se ovšem situace postupně mění a koloběžky se během pondělního dne znovu objeví v San Franciscu objeví. Na tamní trh elektrických koloběžek totiž nově vstoupí startupy Scoot a Skip, které získaly oficiální povolení od dopravního magistrátu. Smůlu tak budou mít dosavadní hráči jako Bird, Lime nebo Lyft (konkurence Uberu), kteří sice všude raketově rostou, ale na rozdíl od zmíněných méně známých konkurentů povolení prozatím nezískali.
Scoot a Skip mezitím začnou v San Francisku každý se 625 elektrickými koloběžkami, jak jim zástupci města oficiálně povolili, aby nedošlo k dalšímu nekontrolovanému zaplavování ulic. Taková situace se však konkurenčním hráčům, kteří nebyli do lukrativních ulic San Francisca vpuštěni, pochopitelně nelíbí a Lime dokonce v pondělí plánuje jistým způsobem nové služby bojkotovat.
Znovuobnovení provozu elektrických koloběžek navíc není jedinou novinkou, na které sanfranciské vedení města pracovalo. Nové změny se týkají i sdílených elektrokol JUMP, které má po letošní akvizici pod křídly Uber – kola byla totiž standardně umístěna ve stojanech v určitých lokacích a nebylo je možné vrátit kdekoliv. Město ale nyní po spolupráci s Uberem rozhodlo, že se počet elektrických kol JUMP rozšíří na 500 s tím, že půjdou vrátit kdekoliv.
Ale zpět k pondělnímu obnovení provozu koloběžek. Pro startup Skip bude San Francisco teprve třetí trh po Washingtonu D.C. a Portlandu – služba se navíc liší tím, že všem zúčastněným před zahájením jejich jízdy vše vysvětlí, seznámí je s pravidly a také bezpečností a obecně dává více pozor na to, jaký typ lidí si vlastně koloběžky půjčuje a kde jsou provozovány. Skip i Scoot se chtějí zpočátku zaměřit především na okrajové oblasti, kde není moc jiných sdílených alternativ přepravy.
Naopak Scoot působí v San Franciscu již od roku 2010, ale na trochu jiném poli. Ve městě totiž provozuje sdílené elektrické mopedy, které si lze půjčit velmi podobným způsobem jako koloběžky od všech zavedených hráčů. Má tak s lokálním trhem mnohem více zkušeností. Obyvatelé San Francisca si tak budou muset zvyknout, že jasně zelené či černé barvy prozatím vystřídá mezi koloběžkami převážně žlutá (Skip) a červená (Scoot).
Foto: Lime, Scoot, Skip