Elektromobilita je nové němectví. Pohony na dinosaury se našim sousedům přestávají líbit a radši volí hybridy
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzinu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou můžete pravidelně tankovat v našem novém satirickém speciálu CC Drive.
Dneska zavítáme na německé silnice a dálnice, ze kterých by se mohly v budoucnu stát respiračně přívětivé zóny. Němci totiž ve velkém sedlají na vlnu elektromobility, jak nasvědčuje fakt, že poprvé v historii nakupují víc elektrifikovaných modelů než těch konvenčních. Řešit by to měl i Thomas Schäfer, šéf Škodovky, který se z jara přesune do čela Volkswagenu. A naší německou jízdu zakončíme pohledem na budoucnost závodění v podání Porsche.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Auf Wiedersehen vy shlé spahlovaky!
Německo patří mezi země se silnou automobilovou tradicí, o což se výrazně zasloužili také pánové Benz a Daimler. Jako by to bylo včera, co Bertha Benzová sebrala své syny, nasoukala je do povozu poháněného tatínkovým motorem, a společně se vydali na 45 kilometrů dlouhou štreku z Mannheimu do Pforzheimu. Svým výletem z roku 1888 světu ukázala, že kůň už je dopravním prostředkem vhodným leda tak pro indiány a položila základy pro evropskou dopravní revoluci.
Jenže o více než sto let později začíná být vše jinak. Vynálezu jejího muže jsou stále častěji předkládány partitury pro druhé housle a německý zákazník si začíná ve velkém dopřávat tóny moderních elektrických synťáků.
Jak ukazují listopadové výsledky z německého trhu, vozy vybavené pouze klasickým spalovacím motorem si poprvé v historii ukrojily z prodejního koláče méně než jejich elektřinou nadopovaní sourozenci. To znamená, že když už se zákazník rozhodne jít pro nový vůz, víc než polovina z nich může díky elektromotoru ve voze neslyšně přijet před dům, a manželce tak připravit pořádné překvapení, kvůli kterému ani letos nejspíše neklapne zimní dovolená v Kitzbühelu.
Nutno dodat, že automobilový průmysl v Německu zažívá nelehké časy. Listopadové výsledky ukazují propad až o 34 % oproti listopadu 2019, což je dáno celou řadou faktorů, kterým vládnou velké problémy v dodavatelském řetězci.
Z listopadových průzkumů dále vyplývá, že německý zákazník se už téměř štítí nákupu nového vozu s dieselovým motorem. Ty tvoří pouhých 15,8 % prodejů. Čest jednotek běžících na zbytky dinosaurů tak prozatím zachraňují alespoň klasické benzinové vozy, které tvořily 33,3 % trhu. Kdo dobře počítá, určitě již tuší, jak velký podíl to dohromady dělá. Já si musím vzít kalkulačku, abych zjistil, že je to přesně 49,1 %. Když k tomu započteme ostatní paliva v zastoupení 0,7 %, zjistíme, že rozdíl je sice velmi těsný, ale je. Navíc se jedná o důsledek dlouhodobého trendu, který by měl jen sílit.
A co to znamená pro člověka českého? Jak je známo, místní bazary jsou doslova naklepané na olítané německé passaty, na které nanesou trochu toho make-upu, provedou kilometrosukci jeho tachometru a vůz směle vyšlou rozsévat štěstí do naivní duše českého zákazníka. A když nejsou na skladu passaty, proč by neměli sáhnout po některém idčku, íčku či éčku?
Měnící se tvář německého trhu tak může zajímavým způsobem měnit podobu českého trhu s ojetinami. Češi v otázce elektromobility navíc rozhodně nepřipomínají pastýře vymítajícího ďábla. Podle průzkumů by si až 43 % z nich dokázalo představit, že má v garáži elektrifikovaný model. Jenže podle jejich ideálních představ by neměl být dražší než 300 tisíc, a to se bez řádného zajetí předchozím majitelem neobejde. Finanční pobídky ze strany státu pro rozvoj elektromobility v ČR totiž prozatím připomínají bájného Yettiho. Všichni o nich mluví, zatím je ale nikdo neviděl.
***
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Danke Thomas: Své budoucí směřování aktuálně řeší i v Mladé Boleslavi. Z čista jasna do Škodovky přišlo rozhodnutí, že dosavadní šéf Thomas Schäfer po necelých dvou letech přesídlí do vedení Volkswagenu. Kdo se stane jeho nástupcem, prozatím není jasné. Odbory se ovšem nechaly slyšet, že to nebude žádný slaboch.
? 30!: Na budoucnost myslí i Toyota, která představila svůj velkolepý plán přivést na trh hned třicet nových elektromobilů, mezi kterými nebudou chybět ani sportovně laděné modely. Vozy, které budou vystupovat pod hlavičkou Toyoty či Lexusu, by měly dorazit na trh do roku 2030. S tím také souvisí plány prodávat celosvětově na 3,5 milionu elektromobilů ročně.
? Virtuální ochutnávka od Porsche: Směr vývoje domovského trhu pečlivě sleduje i Porsche, které se samo na elektrické revoluci podílí. Jak by mohla vypadat budoucnost automobilky naznačila digitální koncepce futuristického sporťáku, která se představila pro konzolovou hru Gran Turismo. To znamená, že vůz sice vůbec neexistuje, dává však příležitost okusit vibe závodění zítřka.
? Specialitka na likvidaci Bonda: Jak zničit nesmrtelného agenta? V poslední bondovce to padouši zkusili pomocí Defenderu. A jelikož si Land Rover uvědomuje potenciál takového PR, připravil specialitku v podobě Defenderu v Bond Edition. Jeden z 300 vyrobených exemplářů v černém laku a řadou odkazů na film No Time to Die se bude dražit také v Česku. A očekává se, že by kladívko dražitele mohlo odklepnout částku až 4,5 milionu korun.
? Rozhodnuto v posledním kole: Formule 1 za svou historii přinesla celou řadu velkých příběhů, a letošní souboj Hamilton vs. Verstappen rozhodně patří mezi ně. Po 22 závodech byly jejich výkony natolik vyrovnané, že muselo rozhodnout až infarktové poslední kolo, ve kterém nakonec Verstappen Hamiltona předjel, a stal se tak vůbec poprvé mistrem světa. A my se ptáme, kupuje již Netflix práva na zfilmování?
? Bláha testuje: Co na novinku od Porsche říká Michal Bláha, amatérský automobilový závodník a šéf Hlídače státu, jsme se sice nezeptali, řeč ovšem během testu Škody Octavia RS přišla na celou řadu jiných témat. Mimo jeho názoru na ereso si můžete přečíst, jakým rudým pokladem jezdí v zimě či jakou britskou klasiku osedlával v časech svých podnikatelských vrcholů.
***
To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.
Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.