Elon Musk ohlásil první jízdu v hyperloopu s reálnými pasažéry. Uskuteční se již letos v prosinci

Filip HouskaFilip Houska

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Hyperloop je patrně nejčastěji skloňovaným pojmem, co se futuristické dopravy týče, nicméně dosud se o něm mluvilo vesměs jen v teoretické rovině. To chce nyní narušit jeho původní tvůrce, známý podnikatel a vizionář Elon Musk, který oznámil, že se svým startupem The Boring Company brzy dokončí podzemní tunel, sloužící pro alternativní přepravu, která v něm bude následně otestována. Jde tedy o takový předčasný dárek k Vánocům – celá sláva se má totiž uskutečnit 10. prosince.

Musk o této novince informoval na svém Twitteru, kde zveřejnil několik dodatečných detailů. Zkouška loopu na bázi hyperloopu, jinak řečeno ultrarychlé podzemní přepravy, na které pracují i firmy jako Virgin Hyperloop One či Hyperloop TT, má odstartovat v tunelu pod městem Hawthorne v okolí Los Angeles. Tam ostatně The Boring Company dostala před měsícem povolení k testování, nicméně neměla dokončené všechny stavební úkony. Ty by do 10. prosince měly být kompletně hotové.

The Boring Company

Design kapsle od The Boring Company, která má současně pojmout až 16 cestujících

Ve vybudovaném tunelu by pak testovaný modul měl dosáhnout rychlosti až 250 kilometrů za hodinu, a to pravděpodobně na trase dlouhé okolo 1,6 kilometru (vychází-li se z plánů z minulého měsíce). Ačkoliv bude první jízda patrně bez cestujících, následující den, tedy 11. prosince, by se loop měl v rámci testování otevřít i pro veřejnost. A jak upřesňuje Musk ve svém tweetu, bude zdarma.

The Boring Company

Takto by měla vypadat hlavní stanice chystaného podzemního systému na letišti O’Hare

Jedna zásadní věc však není potvrzena, a sice jakou formu bude loop mít. The Boring Company totiž aktuálně vyvíjí dva způsoby této přepravy budoucnosti a i když se dá předpokládat, že pro prosincové testování bude použit speciální modul pro přepravu lidí, ve hře je také pohyblivý podstavec pro auta. Právě na automobilovou dopravu se The Boring Company zaměřovala primárně, když chtěla vymyslet podzemní systém, kterým by se vozy přepravovaly z bodu A do bodu B v obecně frekventovaných městech.

theboringcompany_091318x1_cc

Foto: The Boring Company

Návrh speciálního výtahu pro auta do podzemního železničního systému

Každopádně bude zajímavé sledovat, jak se první zkouška v podání The Boring Company vyvede a zdali ji Musk případně oslaví se svou chystanou Teslaquilou. V sféře podobné alternativní přepravy se poslední měsíce dějí velmi zajímavé věci, což dokazuje jak stylový interiér kapsle od Virgin Hyperloop One, tak například nedávné odhalení „vlaku“ od Hyperloop TT. Nehledě na to, že oba zmíněné startupy také svá řešení usilovně testují a neustále pilují jejich technologická zázemí.

hyperloop3

Foto: HyperloopTT

Podoba hyperloopové kapsle od HyperloopTT

Aktualizace 22. října v 21:50: Článek byl aktualizován o správné pojmenování chystaného dopravního prostředku, který bude The Boring Company v právě dokončovaném tunelu testovat. Technologie a základ vychází z hyperloopu, nicméně se nejedná o vysokorychlostní kapsli ve vákuu, ale spíše alternativní systém „železnice“. 

Foto: TED Conference / Flickr; The Boring Company; Hyperloop TT

Český startup Zuri Michala Illicha získal 600 tisíc eur od Pale Fire Capital na vývoj bezpilotního letadla

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michalillich
0Zobrazit komentáře

Český startup Zuri pod dohledem internetového podnikatele Michala Illicha vyvíjí bezpilotní letadlo pro osobní přepravu. Po vzoru několika zahraničních startupů má mít i český stroj vertikální vzlet a přistání a představuje přepravu budoucnosti. Na další rozvoj nyní Zuri získává 600 tisíc eur, tedy více než 15,5 milionu korun, od české investiční skupiny Pale Fire Capital, za kterou stojí trio Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý.

Zuri vyvíjí tzv. oktoplán, spojující konstrukční výhody koptéry a letadla, který má bezpilotně přepravovat až čtyři osoby. Oktoplán proto, že ho pohání osm elektrických rotorů, jež umožňují zmíněný vertikální vzlet a přistání (VTOL), takže nepotřebuje žádnou vzletovou ani přistávací dráhu – stačí heliport. Proto se tento typ letadel hodí do měst a plánuje se, že v budoucnu bude představovat alternativu pro pozemní taxíky.

zuri

Prototyp oktoplánu Zuri

Zakladatel projektu a známý český podnikatel Michal Illich v březnu v rozhovoru pro CzechCrunch řekl, že přelomové letadlo bude mít Zuri dříve, než bude rozšířená dálnice do Brna, a nová investice má jít právě na dokončení a otestování prototypu pro finální fázi vývojového produktového konceptu. Na to a další posílení vývojových kapacit přináší 600 tisíc eur Jan Barta se svou investiční skupinou Pale Fire Capital.

revolt-praha

Přečtěte si takéČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorkyČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky

„Přestože se projekt nachází stále v počáteční fázi vývoje, již nyní si lze představit řadu aplikací, které mohou z pohledu byznysu fungovat. Zajímavá je především možnost otevřít novou tržní vertikálu leteckých taxi služeb, kde by VTOL technologie dokázala nabídnout bezkonkurenční dostupnost a flexibilitu,“ říká Jan Barta. Jeho investice do Zuri přichází ve formě konvertibilního úvěru a zhodnocení jeho investice se tak bude určovat až podle valuace v následných investičních kolech.

stella-mvp-x

Přečtěte si takéDcera člena Beatles vyrábí boty vonící po skořici, prodělává milionyDcera člena Beatles se stala módní ikonou. Teď vyrábí boty vonící po skořici a hlásí milionové ztráty

Zuri má za sebou vývoj a úspěšné otestování zmenšeného prototypu s rozpětím dva metry. Nyní se vývojáři budou snažit vše přenést do většího modelu s pětimetrovým rozpětím a podle výsledku testování se pak bude stavět také funkční prototyp, který by měl mít rozpětí 12 až 15 metrů. Finální oktoplán by pak měl i díky kombinaci křídel s turbovrtulovým motorem uletět až 700 kilometrů, a to za necelé tři hodiny.

zuri-web

„Víme, že díky investici můžeme prototyp představit na konci příštího roku. Nyní si dokážeme zajistit technologii pro vlastní vývoj bateriových modulů a chceme také urychlit vývoj klíčových součástí letadla, zejména řídících systémů a VTOL zařízení vhodných pro osobní přepravu. Konstrukční výrobu plánujeme outsourcovat, protože je to efektivnější,“ říká Michal Illich, zakladatel a CEO Zuri, který v minulosti stál u řady úspěšných internetových projektů, jako byl vyhledávač Jyxo nebo komunitní vývojářský web Devel.cz.