Eltodo v Praze končí. Monitorovat špatné parkování a nově i stav silnic bude český startup Iterait

vividi-praha-iterait

Foto: Iterait

Parkování v Praze bude monitorovat technologie od startupu Iterait

Bílé auto s několika kamerami na střeše, neúnavně brázdící ulice Prahy, bylo neoblíbeným prostředkem pro mnoho řidičů, protože monitorovalo, zda správně parkují – a pokud ne, tak zjednodušeně řečeno rozdávalo pokuty. Taková auta budou jezdit v hlavním městě i nadále, avšak už je nebude provozovat společnost Eltodo. Novým dodavatelem služeb komplexního monitoringu komunikací v Praze bude český startup Iterait, kterého ve výběrovém řízení vybrala Technická správa komunikací (TSK).

V současné době se na území Prahy prostřednictvím společnosti Eltodo sledují a monitorují vozidla a dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání (ZPS). Nově by měl být monitoring podle TSK využit i pro sběr dat mimo ZPS a pro získávání informací o stavu svěřeného majetku. Tím se má zvýšit i efektivita výkonu správy. Jeden a půl roku trvající výběrové řízení, kterého se zúčastnili čtyři dodavatelé, nakonec vyhrál startup Iterait, který nabídl nejnižší cenu i nejvyšší rozsah služeb.

„Dnes se v Praze monitoruje dodržování pravidel parkování pouze v zónách placeného stání. Hledali jsme společnost, která bude schopná zajistit nejenom dohled nad parkováním v zónách, ale umožní technologii využít i ke komplexnímu monitoringu silnic a jejich stavu. Například kontrolu svislého a vodorovného dopravního značení, výtluků i dalších závad na komunikacích a parkování mimo vyznačená místa v zónách placeného stání i mimo povolené stání,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Vedle společnosti Iterait, která dobývá Evropu s chytrou kamerou sledující zákazníky a je součástí našeho seznamu startupů, které se s ohledem na jejich potenciál vyplatí sledovat, se ve výběrovém řízení objevily také polsko-německý subjekt DCX Innovations, stávající dodavatel Eltodo a český T-Mobile. V rámci funkčních testů všechny firmy monitorovaly na vymezeném území Prahy zhruba 3 500 automobilů, přičemž se prověřovaly možnosti technologie, zejména kvalita rozpoznávání registračních značek, přesnost lokalizace a zpracování podkladů k prokázání přestupku.

„Celý proces současně sledoval dron pro přesné zachycení situace na ulici a pozice monitorovaných vozidel. Na základě vyhodnocení byla jednoznačně na prvním místě vyhodnocena nabídka od společnosti Iterait. Ta nabídla technologii, která dosahovala nejlepších kvalitativních výsledků a současně nabídla i nejnižší cenu 200 milionů korun za čtyři roky. Nabídky od dalších účastníků výběrového řízení byly v rozmezí 400 až 600 milionů korun,“ uvedlo TSK s tím, že v porovnání se současnou smlouvou dojde k roční úspoře nákladů ve výši desítek milionů korun.

Nyní běží lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí, přičemž uzavření smlouvy mezi TSK a Iteraitem lze očekávat koncem března nebo v první polovině dubna. Šéf tuzemského startupu Adam Blažek říká, že by teď podobné řešení rád nabídl také dalším evropským městům. „Díky naší špičkové technologii Vividi jsme Praze dokázali nabídnout výjimečnou kombinaci ceny a kvality. Princip však zůstává stejný, hybridní vozidla jsou osazena speciálním kamerovým systémem, který zprostředkuje kontrolu parkování a informace o okolí,“ uvedl Blažek.

Ondřej Holzman

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.