Jako Google Analytics pro reálný svět. Český startup Iterait dobývá Evropu s chytrou kamerou sledující zákazníky

Peter BrejčákPeter Brejčák

zakladatele_1-min

Foto: Iterait

Zakladatelé startupu Iterait Petr Bělohlávek, Filip Matzner a Adam Blažek

0Zobrazit komentáře

Pro tuzemský startup Iterait znamenal letošní rok velkou změnu. Poté, co několik let pracoval například na analýzách dat pomáhajících při transplantacích slinivky či algoritmickém tradingu, odstavil tyto projekty k ledu a zaměřil se na jediný – chytrou kameru Vividi, s níž postupně dobývá evropské trhy.

Krabička o velikosti chytrého telefonu v sobě ukrývá kameru s umělou inteligencí, která v reálném čase snímá a analyzuje obraz pohybu zákazníků kamenných obchodů. V prodejnách, obchodních centrech či kancelářích tak sbírá strukturovaná data například o demografii či emocích návštěvníků. Ta vizuální přitom automaticky maže a do webové aplikace posílá pouze statistiku, což by mělo být v souladu s pravidly o ochraně osobních údajů.

Obchodníci tak díky Vividi vidí, jací zákazníci u nich nakupují, pomocí takzvaných heatmap zase mohou zjistit, kudy prochází nejvíc návštěvníků, a tomu například přizpůsobit i hygienická opatření související s pandemií koronaviru. Tak trochu tím v reálném světě připomíná online nástroje Google Analytics, které sledují návštěvy internetových stránek. Veškerý hardware i software Vividi je navíc české výroby a na designu zařízení se podíleli studenti pražské UMPRUM.

„V posledním roce jsme naši chytrou kameru naučili sledovat také automobily a zvířata, princip však zůstává stejný – poskytujeme našim klientům podrobné analýzy jejich podnikání a ti pak mohou šetřit náklady nebo jinak optimalizovat svůj byznys. Naše expanze tak není jen geografická, ale máme v plánu využít zájmu v dalších segmentech včetně public sektoru, který začíná pracovat na konceptu Smart Cities,“ popisuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Iteraitu Adam Blažek.

zakladatele_2-min

Foto: Iterait

Zakladatelé startupu Iterait Filip Matzner, Adam Blažek a Petr Bělohlávek

Iterait, který jsme zařadili do výběru českých startupů, jež se vyplatí sledovat, v roce 2018 zakládala trojice matfyzáků – vedle Adama Blažka ještě Petr Bělohlávek a Filip Matzner. Produktově se zatím Vividi zaměřuje zejména na retail a venkovní digitální reklamu, přičemž postupně dobývá Evropu. Již teď působí na osmi trzích včetně Česka, Polska nebo Slovenska a dále expanduje, momentálně například do Francie.

„Francouzský trh je pro nás zatím neznámá, ale po zkušenostech z Německa, Nizozemska, Itálie i Švédska věříme, že si ve Francii najdeme rychle své místo,“ říká Blažek s tím, že v příštím roce má na řadu přijít také Švýcarsko, Rakousko, Belgie, Španělsko či Skandinávie, v delším horizontu pak také mimoevropské země.

„Nyní ale věříme, že evropské trhy mají pro nás obrovský potenciál a je ideální čas, kdy evropský retail začíná procházet silnou digitalizací,“ doplňuje Blažek. Vividi mají aktuálně nainstalované desítky uživatelů, každý ze zákazníků přitom využívá různý počet krabiček od jednoho kusu po stovky. V Česku startup pomáhal digitalizovat například ostravské obchodní centrum Nová Karolina a mezi jeho klienty patří i knihkupectví Luxor či Raiffeisenbank.

V loňském roce tržby Iteraitu dosahovaly stovek tisíc eur, letošní růst se pak zatím pohybuje ve výši kolem 300 procent. V příštím roce si chce takové tempo udržet. „Vividi má zdravý a ziskový podnikatelský plán, s většími objemy ve výrobě hardwaru si také polepšujeme v marži. Celkový profit aktuálně není naším cílem, naopak chceme agresivně investovat do dalšího růstu a rozvoje,“ vysvětluje Blažek s tím, že expanzi chce startup podpořit všemi dostupnými prostředky.

„Byli jsme vybráni do Ment2Grow programu Britské obchodní komory v ČR, ale také samozřejmě pracujeme na získání dalšího kapitálu. Další investiční kolo chceme uzavřít začátkem příštího roku,“ dodává spoluzakladatel Iteraitu, jenž historicky získal podporu ve výši 55 milionů korun.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina