Eurowag dává každý rok 1 % zisku na dobročinné účely. Kam, rozhodují sami zaměstnanci díky speciální aplikaci
Zaměstnanci společnosti Eurowag, kterou založil Martin Vohánka, mohou každoročně přispívat z firemních peněz na dobročinné projekty dle vlastního výběru. Spoustu papírování kolem darů vyřešila mobilní aplikace, kterou speciálně pro tento účel vyvinula Nadace Via a do které se celá dobročinná akce přepnula. I díky tomu se do zaměstnaneckého dárcovství zapojilo zatím rekordních 80 procent zaměstnanců Eurowagu.
„Chtěli jsme si projekt nejprve vyzkoušet, abychom zjistili, jestli je o něj vůbec zájem, a tak nám papírování přišlo pro začátek jako nejlepší cesta, bez externích nákladů,“ popisuje začátky Marcela Murgašová, CSR manažerka a výkonná ředitelka nadace Blížksobě, jejímž zakladatelem je sám Martin Vohánka. Běžná je účast zaměstnanců v podobných projektech do 30 procent, tudíž jde o znatelný nárůst.
Marcela Murgašová projekt zaměstnaneckého dárcovství rozvíjí ve společnosti od jeho počátků před pěti lety. Podstatou je, že každý zaměstnanec firmy, včetně těch pracujících na evropských pobočkách, obdrží částku, kterou může věnovat na dobročinný projekt dle vlastního výběru. Dárcovský fond Philantropy and You pro Eurowag spravuje Nadace Via a právě ta vyvinula na klíč zmíněnou aplikaci.
„Aplikaci umíme přizpůsobit klientům nejen vizuálně, ale i různými funkcionalitami, například lze skrze ní organizovat dobrovolnický den, bike to work a další akce,“ popisuje manažerka komunikace v Nadaci Via Hana Sedláková. Novinkou pro letošní rok podle ní bude zaznamenávání zpětné vazby od obdarované organizace přímo do e-mailu zaměstnance, který na daný projekt přispěl a který se tak dozví, za co darované peníze organizace utratila a v čem konkrétně „jeho“ peníze pomohly.
Marcela Murgašová si aplikaci pochvaluje i v souvislosti s tím, že se letos do darování zapojilo vysokých 80 procent zaměstnanců. „Systematicky nezjišťujeme, proč se zbytek nezapojil, ale minulý rok jsem obvolala asi dvacet nezapojených zaměstnanců a odpovědi většinou byly: ‚Jé, já si to otevřel a pak jsem zapomněl,‘“ uvádí.
V roce 2020 tímto způsobem přispěli zaměstnanci Eurowagu celkovou částkou ve výši téměř 94 tisíc eur (2,4 milionu korun). Letos částka rozdělená mezi 248 projektů dosáhla 240 tisíc eur, což je v přepočtu zhruba 6,1 milionu korun.
Každý rok pak Eurowag rozděluje na dobročinné účely 1 % zisku. To je podle Murgašové neměnné. „Část z této částky jde na nadaci Truck Help, která pomáhá rodinám, kde zemřel otec při nehodě, když řídil kamion. Část jde na dobrovolnické dny a část na Philantropy and You,“ popisuje manažerka.
Firmy chtějí větší zapojení zaměstnanců
Celková čísla o tom, jak je na tom Česká republika se zaměstnaneckým dárcovstvím, podle Nadace Via neexistují. Nicméně trend je podle jejich zkušeností rostoucí zhruba posledních pět let. „Sledujeme nejen nárůst zájmu o zaměstnanecké dárcovství, ale i o jeho zjednodušení, zatraktivnění,“ uvádí Hana Sedláková.
„Proto jsme naši online platformu Darujme.cz otevřeli i firmám, které mohou rychle, efektivně a bezpečně několika kliky vytvořit za tímto účelem firemní dárcovskou sbírku pod svým logem a sdílet ji se zaměstnanci nebo i partnery či zákazníky,“ dodává.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsModel Eurowagu je v tomto směru hodně promyšlený, odpovědnost rozdělit firemní peníze mají přímo jednotliví zaměstnanci. Častou alternativou jsou podle Sedlákové online sbírky, kdy si zaměstnanci vybírají z určitých projektů a firma například zdvojnásobí každý dar. Podobně postupuje například třeba T-Mobile či Avast, charitativní vánoční sbírku přes platformu Darujme.cz dělá i PwC.
Konkrétně zmíněnou aplikaci využívá i společnost Y Soft, která v ní sleduje, zda se zaměstnanci věnují dobrovolnické činnosti, a zohledňuje to celkovou částkou, kterou mohou zaměstnanci rozdělit z fondu na dobročinné účely dle svého výběru. „Pokud jste ve svém volném čase dobrovolníkem, můžete darovat větší částku z fondu na vámi vybraný charitativní projekt,“ popisuje jiný koncept Hana Sedláková.