Expando dalo lidem ve firmě podíl 10 procent. Zakladatel Adam Kurzok popisuje, proč zvolil formu svěřenského fondu
Adam Kurzok, zakladatel startupu Expando, který pomáhá e-shopům se zahraniční expanzí
Zaměstnanecké akcie, které firmám umožňují dělit se o úspěch s klíčovými lidmi, se stále více začínají využívat také u nás. Pomáhají totiž motivovat a zvyšovat loajalitu šikovných a na trhu práce stále nedostupných lidí. V České republice většímu rozvoji této oblasti brání zejména zastaralá legislativa, i když se vláda zavázala situaci napravit.
Aktuálně mají firmy obecně na výběr tři základní možnosti, jak podíl ve firmě zaměstnancům nabídnout, všechny však kvůli svému zdanění působí spíš demotivačně. Zajímavým způsobem se tento problém rozhodla vyřešit tuzemský startup Expando, jenž svým zaměstnancům věnoval desetiprocentní podíl pomocí svěřenského fondu.
O tom, jak Expando pracuje s motivací zaměstnanců, proč se rozhodlo právě pro tento typ právní úpravy i jak přesně funguje, v komentáři pro CzechCrunch napsal Adam Kurzok, zakladatel a majitel firmy.
***
Když jsem prodával svou první firmu, koupil jsem na rozloučenou klíčovým zaměstnancům jako poděkování hodinky. Doba ale pokročila a dnes člověk těžko dostane do rostoucí firmy nejlepší talenty, aniž by jim nabídl něco navíc. Níže popisuji, co a jakou formou jsem nabídl klíčovým lidem ve startupu Expando.
Zadání bylo jasné. Vymyslet model, který bude motivační do budoucna a zároveň neustále otevřený pro nové talenty, jak je firma bude v dalších fázích potřebovat. Historicky jsem zkoušel více věcí – rovnou nabídnout procenta, podepsat opční smlouvu s plněním dle milníků a podobně. Nic z toho se dlouhodobě neosvědčilo.
Čím více kotrmelců jsem v podnikání zažil, tím více mi začal vadit model „výsluh“, tedy když někdo nabude podíl, aniž by došlo ve stejný čas k tzv. due date, tedy exitu. Proč? I s takovými lidmi se může firma časem rozloučit, oni odcházejí a vy musíte makat dál. Vyjednávání o „hodnotě podílu“ uprostřed situace, kdy firma nemá na výplaty, není optimální. A pokud jim podíl zůstane, máte je dál na palubě, ale veslovat už musíte jen vy.
Jako founder chci mít co nejméně takzvaných mrtvých podílů. S každým bývalým kolegou, který si uloupne procento, je totiž kára těžší. Do toho si přidejte investory, kteří vám dali peníze pět let zpátky, jsou dávno utracené, ale reportovat musíte dál. Na druhou stranu, odkládat spoluvlastnictví firmy, tedy tahat kolegy na nudli až na neurčitý okamžik velkého exitu v budoucnu, ztratí po pár letech své kouzlo.
Proto chcete předat „ownership“, co nejdřív to jde. Pořád ale platí, že zajíci se počítají až po honu. A u startupů je nejdůležitější vydržet měsíce či roky pod tlakem, za minimální odměnu, bez světla na konci tunelu. A tohle zaslouží ocenit – samozřejmě pokud startup přežije.
I proto jsem hledal model, kdy se spoluvlastnictví předá co nejdříve těm, kdo firmu budují na klíčových pozicích, ale zároveň výrazně bonifikuje ty, co vydrží dlouho až do rozhodného dne. Jak tedy na to?
10 % firmy pro všechny ve svěřenském fondu
Motivační program jsme v Expandu nastavili tak, že klíčoví členové týmu získají 10 procent firmy. Vytvořili jsme „pool“, který se se dynamicky mění podle počtu měsíců odpracovaných pro firmu. Ti, kteří pracují 50 měsíců, mají 50 bodů.
Vtip je ale v tom, že nepočítáme „jeden měsíc = jeden bod“, ale vytvořili jsme tzv. xCoiny, kterých se emituje každý měsíc stejný počet (konkrétně sto). Tím je zajištěno, že podíl v začátku firmy má větší hodnotu než v okamžiku, kdy bude v poolu lidí 50. Získané xCoiny tak navíc získávají v čase na hodnotě.