Expedo loni prodalo nábytek za 700 milionů. Nenápadný e-shop z východu Čech roste po celé Evropě

Sází na širokou nabídku za dostupné ceny a rychlé doručení. Jen v loňském roce Expedo prodalo zákazníkům v sedmi zemích přes 180 tisíc kusů nábytku.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

doskocil-expedo

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Petr Doskočil, zakladatel e-shopu Expedo

Když pojedete z Pardubic do Chrudimi a po pár kilometrech zatočíte směrem na východ, dorazíte do malé obce Tuněchody. Žije v ní jen zhruba šest stovek obyvatel a dříve tu měli velkou cihelnu. V ní už se ale žádné cihly nevyrábí ani nebrousí. Doma je tu teď na první pohled nenápadná společnost Expedo, jejíž loňské nastěhování do rozlehlého areálu potvrdilo její ambice. Expedo totiž patří mezi rychle rostoucí online prodejce nábytku. Dnes obsluhuje zákazníky v sedmi zemích, loni prodal zboží za více než 700 milionů korun a zakladatel firmy Petr Doskočil už maluje další expanzi.

Jen v loňském roce doručilo Expedo svým zákazníkům v Česku, na Slovensku, v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku, Německu a Rakousku přes 180 tisíc kusů nábytku. Do areálu bývalé tuněchodské cihelny se firma přestěhovala před rokem z Vysokého Mýta, protože už se do původních prostor nevešla a potřebovala větší sklady. Byznys, který Petr Doskočil rozjel v roce 2009, rychle roste.

Jednatřicetiletý podnikatel začínal u rodičů v garáži, když si udělal jednoduchou analýzu trhu, co se prodává v zahraničí, a spatřil potenciál v postelích. Ty dnes spolu se sedačkami tvoří zhruba dvě třetiny tržeb celé firmy, která je specialistou zejména na čalouněný nábytek větších rozměrů. Od začátku ji přitom Petr Doskočil staví jako čistý online byznys. Prodávat cokoliv před čtrnácti lety online nebylo tolik běžné, o to více nábytek, na který jsou lidé i dnes do velké míry zvyklí nejprve se chodit dívat do kamenných obchodů.

Expedo ovšem ukazuje, že se doba rychle mění, a svým zákazníkům umí nabídnout atraktivní propozici. „Když se řekne Expedo, chceme, aby si člověk představil širokou nabídku nábytku za dostupné ceny a velmi rychlé doručení až domů. Standardní doba dodání na našem trhu bývá klidně několik týdnů, my máme většinu zboží skladem,“ popisuje základní stavební kameny svého byznysu Doskočil.

petr-doskocil-expedo2

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

E-shop Expedo sází na vlastní logistiku a rychlé doručení

Šíři jeho podnikání rychle pochopíte, když vás provází po tuněchodském areálu, kde má k dispozici několik desítek tisíc metrů čtverečních skladů a kanceláří včetně zatím nezastavěné plochy. I na ní ale brzy začnou růst další sklady, protože ty stávající jsou už teď naplněné pohovkami, postelemi a jiným nábytkem všeho druhu až po strop. Zároveň ale vše rychle mizí. Před skladem stojí červené kamiony s logem Expedo, které objednávky rozváží a jsou další důležitou částí firmy.

„Vlastní logistika je v našem byznysu důležitá. Prodáváme zpravidla větší a dražší zboží, které nejsou standardní dopravci za rozumných finančních a časových podmínek schopni přepravit. My to zvládneme velmi rychle, navíc i s dalšími službami včetně výnosu do patra a do budoucna i odvozu starého nábytku, které zákazníci stále více vyžadují. V zahraničí je to už často standard, který chceme nabízet na všech našich trzích,“ popisuje majitel firmy, která dnes zaměstnává přes tři stovky lidí a ve vozovém parku má více než šedesát vozů.

Tuněchody slouží jako centrální srdce celého byznysu, který se rozpíná na východ i na západ, ale aby mohl po Evropě růst ještě rychleji, začalo Expedo stavět sklady také v Rumunsku a Německu. Právě na těchto dvou trzích rostlo v loňském roce nejrychleji. Celkově už dnes zahraničí generuje české firmě zhruba čtyři pětiny tržeb, které v loňském roce překročily 700 milionů korun.

Zatímco v roce 2021 Expedo vyrostlo meziročně o více než 80 procent, loni se muselo jako všichni ostatní vyrovnávat s ochlazením celého e-commerce trhu a těžší ekonomickou situací ve společnosti. Meziročně dokázalo loni přesto vyrůst alespoň o jednotky procent a letošní rok už je růstová křivka zase strmější.

expedo-min

Foto: CzechCrunch

E-shop Expedo nabízí široký sortiment nábytku

„V prvním čtvrtletí jsme proti loňskému roku rostli o 35 procent,“ hlásí Petr Doskočil. Úspěšný recept našlo Expedo v dostupném nábytku pro širokou skupinu zákazníků, kteří nutně nepotřebují vidět každý kus v obchodě a jsou zvyklí z internetového světa na co nejrychlejší a nejpohodlnější servis. Jako důležitou v těžších časech zmiňuje zakladatel Expeda finanční stabilitu firmy, která nikdy nepotřebovala externí investory a je dlouhodobě v zisku. Zvládne tedy bez problémů financovat vlastní rozvoj.

Jen do logistiky v Německu a Rumunsku tuněchodský internetový hráč podle Doskočila investoval přes 200 milionů korun. Po Evropě tak má aktuálně skladovací plochy o rozloze 50 tisíc metrů čtverečních a přilehlé pozemky o velikosti 180 tisíc metrů čtverečních, na nichž plánuje taktéž stavět.

„Upřednostňujeme vlastní plochy a haly nežli ty nájemní. Stejně je to s dopravou a dalšími logistickými procesy. Nechceme být závislí na třetích stranách. Díky tomu jsme flexibilnější v dopravě a schopni poskytnout lepší servis, což je podle nás klíčové k úspěchu našeho byznys modelu,“ říká Petr Doskočil.

Šéf Expeda má ve své kanceláři mapu Evropy se zaškrtnutými zeměmi, kde jeho firma působí, a k sedmi současným by rád brzy přidal dvě další. Letos se chce jednak zaměřit na co nejlepší využití různých online tržišť, kde dosud Expedo příliš nepůsobilo, a další červené vlajky by pak rád pomyslně zapíchl ve Francii a Velké Británii. Také tam cítí obchodní potenciál. Mezitím významně investuje do automatizace i nového informačního systému a e-shopového řešení, aby svým zákazníkům poskytoval stále co nejlepší služby. V nelítostném světě e-commerce je podle něj kvalita služeb to zásadní.

CC Premium

Partnerem článku je Expedo