Facebooku jeho problémy nemusí vadit. Meziročně zvýšil tržby o více než třetinu a utrácí miliardy za svůj virtuální vesmír

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Veřejný obrázek Facebooku je v posledních letech čím dál tím horší. Ať už jsou to obvinění z monopolu, nedostatečné kontroly nad nebezpečným obsahem, či blokování zpravodajství, kritika se na společnost Marka Zuckerberga snáší ze všech stran. Sedmatřicetiletému podnikateli a jednomu z nejbohatších lidí světa to ale ve výsledku může být jedno. Jak totiž ukazují nově zveřejněné čtvrtletní výsledky, Facebook stále závratně roste.

Technologická skupina, jejímž hlavním produktem je největší sociální síť světa, utržila od července do září letošního roku lehce přes 29 miliard dolarů (643 miliard korun), což je o 35 procent více než za stejné období v minulém roce. Čistý zisk pak rostl meziročně o 17 % na 9,19 miliardy dolarů (203 miliard korun) neboli 3,22 dolaru na akcii.

Z drtivé většiny stojí příjmy Facebooku pochopitelně na reklamě. Jak moc se na číslech podílí například Instagram a jak moc Facebook samotný, není z výsledků patrné, ale obecně se předpokládá, že tahounem koncernu už začíná být právě první zmiňovaná obrázková sociální síť.

Růst zaznamenala Zuckerbergova firma i v počtu uživatelů. Facebook samotný měl za minulé čtvrtletí 1,92 miliardy denně aktivních a 2,91 miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jedná se v obou statistikách o šestiprocentní meziroční navýšení. Celá rodina aplikací Facebooku (například včetně WhatsAppu a Instagramu či Messengeru) pak akumulovala 3,58 miliardy lidí, téměř polovinu světové populace. Celkově Facebook zaměstnává přes 68 tisíc lidí, což je o 20 % více než před rokem.

Zuckerberg také neponechává nic náhodě a nechce nechávat Facebook napospas investorům. Jen za poslední tři měsíce tak zpětně odkoupil z trhu akcie za více než 14 miliard dolarů, za dalších téměř osm miliard dolarů pak ještě akcie odkoupit chce. Pro kontext však doplňme, že hodnota firmy na trhu se aktuálně pohybuje okolo 900 miliard dolarů.

Jedním z klíčových projektů, do něhož chce Facebook investovat velké peníze, pak do budoucna mají být takzvané Reality Labs. „Věnujeme značné prostředky na naši rozšířenou a virtuální realitu, které jsou důležitou součástí naší práce na vývoji nové generace produktů v onlinovém světě,“ uvedl na jejich adresu finanční ředitel Facebooku David Wehner.

Jinými slovy právě virtuální realita, respektive metaverse, jak celý projekt Zuckerberg nazývá, bude patřit k hlavním investičním položkám Facebooku. Jedná se v podstatě o komplexní virtuální vesmír, kde bude možné žít, pracovat, bavit se i setkávat. Pro někoho noční můra, ale pro Facebook klíčový projekt, na jehož vývoj jen letos utratí 10 miliard dolarů (210 miliard korun)

Více peněz možná, ale veřejný obrázek kulhá

Pozitivní vývoj ve finančních metrikách je však v ostrém kontrastu s tím, co se v těchto dnes řeší v souvislosti s Facebookem ve veřejném prostoru. Bývalá projektová manažerka Facebooku Frances Haugenová vynesla z firmy interní dokumenty, které ukázaly na hrozivé praktiky uvnitř firmy a pro něž se ujal název Facebook Papers. Dostal je nejen tisk, ale posléze i americká senátní komise.

Haugenová několikrát tvrdila, že ve Facebooku je nejvíce oceňováno, když zaměstnanec zvýší nějakou číselnou metriku. Uniklé dokumenty navíc dokazují, že Zuckerberg osobně věděl o rizicích svého výtvoru, ale v zájmu vyšších zisků s nimi nedělal dočista nic. Kritiku Facebook sklidil také za nedávný nápad v podobě dětského Instagramu pro lidi mladší než 13 let.

haugen

Bývala produktová manažerka Facebooku Frances Haugenová

Reprofoto: Washington Post/YouTube

Firma zároveň pečlivě sleduje situaci okolo systému Apple iOS a představených novinek, které nehrají do karet personalizovaným reklamám a tím pádem ani Facebooku. Apple totiž přichystal softwarovou změnu, která znemožní aplikacím automaticky sbírat pro potřeby reklamy identifikační čísla zařízení, na nichž jsou instalovány. Uživatelé iPhonů a iPadů, které mají systém iOS 14, tudíž dostanou možnost si sami určit, zda data s aplikacemi chtějí pro reklamní účely sdílet.

Vše toto se však děje v momentech, kdy si největší sociální síť světa opravdu nemůže stěžovat na finanční situaci. „Předpokládáme, že naše náklady za celý rok 2022 se budou pohybovat v rozmezí 91 až 97 miliard dolarů, a to v důsledku investic do technických a produktových talentů a nákladů souvisejících s infrastrukturou,“ zakončil Wehner.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.