Fandění v roce 2020. Na zápasy NBA dorazí diváci přes Microsoft Teams, basketbal si užijí jako z první řady
Vžijte se do role fotbalisty, který dá gól, ale nikdo než jeho spoluhráči a trenéři s náhradníky na lavičce ho neslaví. Zkuste si představit, jak provedete čistý bodyček na ledě, ale nemáte nikoho, kdo by ho svým burácivým řevem podpořil. Nebo buďte v kůži basketbalové hráče, po jehož famózním dunku nikdo nevyletí ze sedaček. Něco takového teď zažívají profesionální sportovci po celém světě.
Z koronavirových důvodů se nejprve rušily všechny stěžejní sportovní ligy, aby se o pár měsíců později začaly postupně obnovovat, avšak bez přítomnosti reálných fanoušků, pro které je radost na hřišti předvádět ty nejlepší výkony. Naštěstí však máme k dispozici natolik pokročilé technologie, které na tribuny dokáží fanoušky dostat alespoň virtuálně.
Skvělým příkladem je spolupráce Microsoftu a NBA, nejslavnější basketbalové soutěže na světě. Právě tito giganti svých oborů se dohodli, že do znovuspuštěné sezóny, která odstartuje už 30. července, vpustí diváky prostřednictvím komunikační služby Microsoft Teams, jež od počátku pandemie dělá velké pokroky v tom, jak co nejvěrohodněji nahradit lidský kontakt.
Pokud totiž namísto Slacku využíváte Microsoft Teams, dost možná víte, že do ní před nedávnem dorazila nová funkce pod názvem Together Mode. Ta nahrazuje skutečná setkání v zasedacích místnostech tím, že vedle sebe poskládá realistické avatary z obličejů kolegů, pomocí umělé inteligence jim dodělá ramena a části těla a posadí je do židlí.
Jak se ale ukazuje, taková funkce nemusí nacházet uplatnění pouze v korporátním nebo startupovém světě. Namísto pečlivě upravených a soustředěných pracovníků lze použít i rozvášněné fanoušky a dát jim prostor na širokoúhlých obrazovkách okolo basketbalových palubovek. Právě na nich budou nově při zápasech NBA viditelní, když se z domu připojí ke sledování zápasu. Ostatně podobně, jako to před časem udělala dánská fotbalová liga přes Zoom.
Oslavy košů v reálném čase
I když fanoušci uvidí probíhající zápas pouze za svými obrazovkami a stále se jim bude vytrácet ten magický zážitek, když sedí pár metrů od svých oblíbených hráčů, díky speciálně nastaveným kamerám v hale a citlivým mikrofonům lépe uvidí všechny pohyby a lépe uslyší driblování balónu nebo pískot tenisek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV lepší pozici pak budou samotní hráči. Protože fanoušci dostanou možnost skandovat v reálném čase a rozmístěné LED obrazovky vykryjí všechny strany okolo hřiště, hráčům bude navozován pocit, že jsou „skutečně“ okolo nich a podporují je. Pokud by však jejich fandění překračovalo meze slušnosti a nedej bože chtěli „házet“ rekvizity na parkety, mohou je lidé z NBA z chatu vyhodit.
„Tento zážitek, který je vůbec prvním od zahájení spolupráce NBA a Microsoftu (technologického partnera soutěže, pozn. red.), přináší fanouškům pocit, že sedí vedle sebe během živé hry, aniž by opouštěli pohodlí a bezpečí svých domovů. Přítomní hráči navíc pocítí jejich energii a podporu, zatímco fanoušci uvidí každý jejich krok,“ dodává Jared Sparato, šéf divize Microsoft 365.
Jednou z nevýhod ovšem je, že se do jednoho zápasu může připojit jen okolo 300 lidí. Zda existuje šance, že se tento počet po tzv. Seeding Games, během kterých se v rychlém sledu dohrávají zrušené zápasy, zvýší, zatím těžko predikovat. Pokud se tedy nestane, že fanoušci již budou moci na zápasy dorazit reálně, nikoliv pouze virtuálně.
Pandemie spojila sporty s gamingem
Pokud koronavirová pandemie přinesla něco pozitivního, tak jednou z mála věcí je ukázka, jak dobře lze propojit skutečný sport s počítačovými hrami. Vidět to bylo především u motorsportů, kdy se i prestižní Formule 1 přesunula do virtuálního prostředí F1 2019, což zajímavě komentoval i expert královské disciplíny Pavel Turek, a MotoGP udělala něco podobného.
Na obdobné vlně se nesly i vybrané fotbalové nebo právě basketbalové zápasy, když se do FIFA 20, respektive NBA 20, připojili skuteční hráči a alespoň dělali dobrou show pro své fanoušky na Twitchi a dalších streamovacích platformách. Nehledě na to, že se pořádaly zvláštní turnaje a okolo celého trendu byl postaven nový marketing s příslibem zajímavé budoucnosti.