Nasadit Slack nebo Teams je jen začátek. Firmy musí pochopit, jak digitální nástroje používat, říká Jan Řežáb z Time is Ltd.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

janrezabInsider

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb

0Zobrazit komentáře

Produktivita práce byla za doby nejtěžší pandemie jednou z hlavních obav mnohých zaměstnavatelů, kteří nevěděli, co se stane, když začne celá firma pracovat z domova. Jak ale ukazuje čas, minimálně z pohledu výkonnosti může home office firmám vyhovovat.

Nejen o tomto tématu mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Jan Řežáb, který ve svém startupu Time is Ltd. zkoumá a měří produktivitu ve firmách prostřednictvím dat z kalendářů, schůzek či procesů. Podle třiatřicetiletého Řežába se ukazuje, že v produktivním zvládnutí začátků celé pandemie rozhodovalo i to, zda daná firma už měla alespoň první fáze digitální transformace za sebou.

„Firmy, které měly nějakým způsobem připravené alespoň videokonferenční nástroje, na tom byly výrazně lépe. Těm, co připravené nebyly, trval náběh dva až tři týdny,“ říká Řežáb, který toto dění sledoval u svých klientů „naživo“ díky datům, které jeho startup Time is Ltd. sbírá a vyhodnocuje. Před rokem na něj spolu s kolegou Cyrilem Höschlem získali téměř 80 milionů korun.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Janem Řežábem se můžete podívat zde:

***

Všechny bez rozdílu ale pandemie přinutila pracovat rychleji, a tak firmy prováděly digitální transformaci, o níž tvrdily, že bude trvat půl roku, jen v horizontu několika týdnů. Podle dat Time is Ltd. také lidé často začínali pracovat například o hodinu dříve, nebo celkově pracovali déle, než jak bylo běžné při standardním režimu v kancelářích.

Z dat je také vidět, že například schůzky byly v průměru kratší než před pandemií, zároveň jich ale podle Řežába „bohužel bylo víc a účastnilo se jich více lidí“. Ve výsledku tak firma vůbec nemusela být výkonnější.

„Dlouhodobě vidíme, že v některých firmách je interakce naopak příliš, měly by hledat v komunikaci určitý balanc,“ říká Řežáb s tím, že šéfové některých společností nyní nesprávně dávají rovnítko mezi větší množství online hovorů a vyšší produktivitu.

Digitální transformace je na začátku

Time is Ltd. přišlo během pandemie i se zcela novými metrikami, které klienti prý začali hojně využívat a přehršel onlinových schůzek nebo množství lidí v nich začali postupně snižovat. Podle Řezába si tak potřebné změny některé firmy uvědomují, ale pořád jde o rané fáze poznávání, co vlastně v novém režimu funguje a co je naopak špatně.

Řežáb tak například nesouhlasí s tezí, že během pandemie se firmy plně digitálně transformovaly. „Jsou teprve na začátku. To, že zavedu Microsoft Teams nebo Slack, neznamená, že mám hotovou digitální transformaci. Musím mít nějaká pravidla, data a pochopit, jak lidé dané nástroje používají,“ tvrdí s tím, že k těmto konkrétním nastavením už se některé firmy posléze nedostanou.

rezab_onlajn

Foto: CzechCrunch / YouTube

Jna Řežáb na konferenci CzechCrunch Onlajn

V samotném Time is Ltd. prý Řežábův tým pandemie příliš nezasáhla, právě proto, že digitální nástroje má startup už plně integrované. „Je nám vlastně úplně jedno, že tři budeme sedět v kanceláři a dva lidé se připojí z domova, my prostě jedeme dál,“ hlásí.

Do budoucna Řežáb doufá, že nově nastavené procesy firmy zachovají a v digitální transformaci tak budou pokračovat. „Je obrovská příležitost využít toho, že nějakým způsobem firma fungovala online. Některé už zjistily, že určité věci z pandemické doby si mohou vzít i do další fáze, některé se bohužel chtějí vrátit do úplně stejných kolejí,“ popisuje Řežáb zkušenosti z trhu.

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Zdeňka Cendry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Petr Mára nebo Michal Mička.