Festival v Benátkách vyhrála frankensteinovská feministická komedie. Emma Stone předvedla životní výkon
Film Chudáčci pojednává o ženě navrácené zpět k životu, která má však mozek novorozeněte. Benátský festival měl letos i výraznou českou stopu.
Hollywood v posledních měsících zažívá krizi, v Benátkách ale filmový svět žije naplno. Jeden z hlavních světových filmových festivalů roku ukázal novinky režisérů a režisérek jako David Fincher, Michael Mann nebo Sofia Coppola, vůbec nejvíce ale zaujal snímek Chudáčci (anglicky Poor Things) řeckého podivína Yorgose Lanthimose, který představuje možná dosavadní kreativní vrchol oscarové herečky Emmy Stone. Právě Chudáčci si ze sobotního večera odnesli hlavní cenu – Zlatého lva.
Snímek, vyzněním se řadící někam mezi komedii, feministické drama o dospívání a surrealistickou explozi kreativity, je adaptací románu Alasdaira Graye z roku 1992. Premisa má ale také nemálo společného s Frankensteinem od Mary Shelley. Hlavní hrdinkou je totiž Bella Baxter (Emma Stone), fyzicky dospělá žena, která zemře a již se nekonvenční vědec Godwin Baxter (Willem Dafoe) rozhodne přivést zpět k životu. Bella ovšem dostane mozek novorozeněte, takže vše od pohybu přes komunikaci po sexuální touhu a intelektuální naplnění objevuje od nuly.
Brzy se s vydává do světa s bohémským právníkem Duncanem Wedderburnem (Mark Ruffalo) a cestuje napříč kontinenty a podivnými krajinami. Jelikož přitom Belle chybí porozumění společenským normám a vztahům, její interakce s okolím jsou někdy kouzelně zábavné, jindy vtipné a v nemalé míře kritické vůči nerovnostem nebo nesmyslně nastaveným pravidlům, ať už jde o sociální poměry, či dynamiku mezi muži a ženami.
Chudáčci si okamžitě po premiéře získali nadšené přijetí kritiky, která ocenila imaginativní audiovizuální zpracování filmu, jeho chytrý a hravý humor, zajímavé postavy a snad v největší míře herecký výkon Emmy Stone. Ta na jedné straně odzbrojujícím způsobem zachytila jistou roztomilou neomalenost učícího se dítěte, na druhé se s odvahou ponořila do silně sexuálně explicitních scén, které tvoří jeden ze stěžejních aspektů snímku.
Podle mnoha kritiků jde o jednoznačně nejlepší dosavadní dílo Lanthimose, režiséra, který si ve světě udělal jméno jako jedna z hlavních postav takzvané Řecké divné vlny s filmy Špičák či Alpy a pokračoval v mezinárodních koprodukcích jako Zabití posvátného jelena a Favoritka. Při převzetí Zlatého lva za nejlepší film Lanthimos zdůraznil, jak zásadní roli u vzniku Chudáčků Stone, která se festivalu kvůli stávce herců nezúčastnila, hrála. „Ten film je ona, před i za kamerou,“ poznamenal filmař.