Filharmonie je budova se vším, co si Praha zaslouží, říká architekt Pleskot. Vybírala se naslepo

Málokdo se o novou filharmonii zasloužil tak jako architekt Josef Pleskot. O její vznik usiloval roky a podílel se i na výběru finálního návrhu.

Eliška NováEliška Nová

pleskot-boxedRozhovor

Foto: Ester Havlová

Architekt Josef Pleskot

0Zobrazit komentáře

Josef Pleskot je jedním z nejuznávanějších českých architektů. Kromě toho se ale také dlouhá léta bil za to, aby v Česku vznikla nová, moderní budova filharmonie. V roce 2008 byl dokonce jedním ze zakládajících členů Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. A to spolu s dirigentem Jiřím Bělohlávkem nebo šéfem festivalu Pražské jaro Romanem Bělorem. O novém kulturním svatostánku mimochodem poprvé jednali s primátorem Pavlem Bémem. Ale až nyní se Praha filharmonie konečně dočká.

V průběhu času Pleskot a ostatní členové spolku uvažovali o několika místech, kam by filharmonie pasovala. Mluvilo se o Letné nebo náměstí Republiky, Klárově, Smíchově, Libni i Těšnově. Nakonec ale padla volba na řeku, tedy na Vltavu. Favoritem byla Štvanice, nakonec ale vyhrála Vltavská.

„Má obrovský urbánní potenciál, ale zároveň je dnes v tak špatném stavu, že se musí předělat. A to z gruntu,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Josef Pleskot, který seděl i v porotě mezinárodní architektonické soutěže na podobu nového koncertního sálu hlavního města.

Hlasoval jste jako člen poroty pro návrh od ateliéru BIG?
Hlasoval. Byl to také můj favorit. Byť je nutno říct, že bylo potřeba se nejdříve prokousat těmi devatenácti návrhy a toho favorita v nich najít. Nebylo to vůbec jednoduché. S výsledkem jsem ale v tuto chvíli víc než spokojený.

filharmonie1

Foto: BIG

Vltavská filharmonie v Praze podle návrhu studia BIG

Návrhy byly anonymizované. Ani tak jste nepřečetli rukopis jednotlivých účastníků soutěže a nevěděli jste, že saháte po světoznámém dánském studiu?
Absolutně ne. Samozřejmě jsme tipovali, kdo by mohl být kdo, ale rozpoznat se to nedalo a nakonec jsme zjistili, že jsme se ani netrefovali. Bylo až překvapivé, jak se v návrzích hvězdné ateliéry na první dobrou nezjeví. Skoro jsem z toho byl až zklamaný, protože jsem si myslel, že tam ten rukopis bude.

Co se vám na tom návrhu líbí nejvíc?
Praha je prostorově velmi členitá a má jedinečnou vertikální dimenzi. To ten návrh podtrhuje, v jednom domě ustanovuje vertikální princip pohybu a života ve městě. Také vytváří svébytný městský veřejný prostor, a to jak venku, tak i uvnitř. Je to budova postavená od řeky až do nebe. Se vším, co si Praha zaslouží.

V minulosti jste hodně mluvil o nutnosti propojení nové budovy na řeku. Splňuje to tento projekt?
Máte pravdu, říkal jsem to velmi vehementně a tady se to podařilo. A to i díky vtipnému řešení dopravy v místě. Kontakt budovy s řekou je velmi čistý a doširoka otevřený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak je doprava řešená?
Budovu nejvíce blokovala nájezdová rampa, která vede jako pravé odbočení z Jiráskova mostu. Vítězný návrh dopravu stočil hluboko do podzemí a díky tomu se podařilo prostor u řeky zpřístupnit v plné šíři.

Dříve jste mluvil i o tom, že budova musí řešit předmostí Hlávkova mostu, podobně jako je to například u Národního divadla. To se podařilo?
Dopadlo to trochu jinak, než jsem si původně myslel. Povedlo se to ale brilantně a výsledek je nakonec ještě účinnější a originální.

Mnoho evropských zemí začalo filharmonie stavět po druhé světové válce. U nás se to podařilo až teď. Zaspali jsme hodně?
Tento proud začal po druhé světové válce v Berlíně, kde vznikla progresivní filharmonická budova podle pravidel, kterými se řídíme prakticky dodnes. Jde vlastně o třetí generaci budov pro hudbu. Nejdříve se stavěly středověké a barokní sály. Pak šlo o filharmonie z druhé poloviny devatenáctého století, kterou máme i my v Rudolfinu. Nyní přišla třetí generace, kdy se z hudebního aktu stává velmi společenská záležitost. Muzikanti jsou obklopení a foyer jsou téměř součástí městského veřejného prostoru. Je žádoucí, aby budova byla otevřená 24 hodin sedm dní v týdnu. A to vše dává domu novou dimenzi pro třetí tisíciletí.

vltavska-filharmonie

Foto: BIG

Pohled z plánované Vltavské filharmonie v Praze

Pro pražskou filharmonii byla ve hře spousta míst, například Letná. Favoritem ale byla pražská Štvanice, a to především kvůli přímému spojení s řekou. Jaký to mělo smysl a kdo s touto ideou přišel?
Přišli jsme s tím my. A tím míním náš spolek pro vznik filharmonické haly. Vytipovali jsme místa od Vltavské přes Štvanici a Těšnov až po Palác kultury. Na prvním místě byla právě Štvanice. Vltavská byla ale hned na tom druhém. Věděli jsme, že Štvanice se s největší pravděpodobností nepodaří prosadit, brojili jsme tedy právě za Vltavskou, která má obrovský urbánní potenciál, ale zároveň je dnes v tak špatném stavu, že se musí předělat. A to z gruntu. Místo schválilo už minulé vedení Prahy.

Kromě spojení s řekou byla tedy zásadní i ta potřeba proměnit území jako celek?
Ano, i to hrálo roli. Pamatuji si, že jsem při jednání rady říkal, že nepůjde jen o samotnou filharmonii, ale že další miliardy spolkne celé to území. Odpovědí bylo, že se s tím počítá. Uvidíme tedy, jak to bude dál.

Když jsme spolu mluvili naposledy, říkal jste, že v době krizí se mají velké akce připravovat, v době konjunktury pak stavět a že to na naši dobu sedí. My jsme se teď trochu přehoupli do doby krize. Nastane konjunktura ve správný čas pro filharmonii?
Myslím, že ano. Nedovedu si představit větší krizi, než je teď. Společnost by se měla těšit na nějaký zvrat, na nějakou radost. V těžkých dobách se mají vymýšlet světlé projekty. A tím filharmonie dozajista je.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Na Smíchově roste Lihovar. Bude se v něm žít, jíst a obdivovat současné umění

V areálu bývalé palírny alkoholu na Smíchově se klepalo na základní barel. Developer Trigema zde začal stavět svou vstupní bránu do Prahy.

lihovar-na-uvod

Foto: Trigema

Trigema buduje na Smíchově nový objet nazvaný jednoduše Lihovar

0Zobrazit komentáře

Původně industriální část Smíchova naskočila v posledních měsících na vlnu velkých proměn. Jejich součástí je i čtyřmiliardový projekt Lihovar, který vzniká pod taktovkou developera Trigema. Kromě rezidenčního a nájemního bydlení nabídne také rozsáhlý foodmarket a pětipatrovou galerii českého výtvarníka Davida Černého.

„Stavba se začala povolovat v květnu roku 2015. Dnes máme květen roku 2022, takže na povolovací proces nám stačilo pouhých sedm let. Je úžasné, jak je to u nás rychlé – mnohem rychlejší než deset let, o kterých my developeři mluvíme,“ uvedl v nadsázce před poklepáním základního kamene v podobě barelu Marcel Soural, předseda představenstva skupiny Trigema.

Sarkasmus je jistě na místě, jelikož proces povolování staveb v České republice je dlouhodobě žalostně pomalý. Společnost Trigema převzala brownfield s původním projektem Zlatý Lihovar od společnosti Goldfin Investments v roce 2021. Demolici objektu někdejšího Lihovaru Fischl a synové zahájila na podzim loňského roku. Výstavba běží již od letošního března, Trigema její první etapu ale oficiálně zahájila poklepáním základního barelu až 19. května 2022.

Projekt vyroste ve třech fázích, které po dokončení nabídnou 550 bytů, 4 500 metrů čtverečních obchodních ploch a multifunkční prostor pro pořádání kulturních a společenských událostí. „Hodně se těšíme na prostřední etapu, protože v té chceme udělat nájemní bydlení a foodmarket, který bude přímo uprostřed celého areálu,“ popisuje Soural. Nájemní bydlení bude tvořit přibližně třetinu projektu a svou povahou a umístěním kolem krytého vnitrobloku vyhrazeného pro gastronomickou část komplexu bude určeno spíše pro mladé lidi.

Lihovar Trigema

Foto: Trigema

Lihovar vyroste mezi ulicemi Nádražní a Strakonická

Komplex sevřou ulice Nádražní a Strakonická a bude tvořený souborem domů s cihlovými fasádami, v jejichž středu vznikne vnitroblok se zelení, odpočinkovou zónou a artefakty z bývalého provozu. Část fasád navíc bude vytištěna na 3D tiskárně, což je technika, ke které se dosud žádný developer v Česku neuchýlil.

Velmi specifická bude třetí etapa výstavby Lihovaru, která vyroste na jižní straně pozemku. Trigema zde plánuje postavit továrnu s komínem. Oba objekty však budou obytné, určené pro atypické loftové byty s industriálním rázem. Lihovar však bude mít celkem komíny dva – jeden původní, památkově chráněný, a druhý nově postavený. Podle developera tak bude projekt jakousi vstupní bránou do Prahy a díky dominantám v podobě komínů připomene industriální historii Smíchova.

Původní komín ční do výšky 52 metrů a na jeho úpatí vznikne prostor pro restauraci s příznačným názvem Erectus. Trigema zároveň počítá s instalací prosklené výtahové kapsle, která unese přibližně pět lidí. Z vrcholu komína se tak otevře výhled na panorama Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další památkově chráněnou částí starého lihovaru byl objekt varny. „Ten nyní opravujeme podle toho, jak si vysnili památkáři. Samozřejmě by pro nás bylo asi třikrát levnější, kdybychom objekt zbourali a postavili jej stejně, ale znovu. Jenom ten dům nás bude stát 65 milionů,“ vyčísluje Soural. Všechny prostory bývalé varny budou vyhrazeny pro galerii, kterou Soural pracovně pojmenoval Předsmrtná galerie Davida Černého.

Známý český výtvarník s Trigemou dlouhodobě spolupracuje, v současné době mimo jiné na projektu nájemního bydlení Fragment. Galerie v Lihovaru bude místem pro stálou expozici jeho děl, kterou slíbil pravidelně obměňovat. Jedno patro pak bude určeno pro hostující umělce.

Tím ale propojení se současným uměním nekončí. Lihovar totiž přímo sousedí s centrem současného umění Meet Factory, které David Černý založil. Svérázný umělec se během poklepání slavnostního barelu vyjádřil, že nový rezidenční projekt vnímá velmi pozitivně, jelikož jeho součástí bude pro umělce důležité zázemí: vinárna, destilérka a pivovar.

lihovar-2

Foto: Trigema

V Lihovaru vznikne celkem 550 bytů

„Dlouhodobě jsme trpěli problémem s ubytovacími kapacitami pro Meet Factory, nejznámější kulturní institucí v celé Praze 5. Nakonec se mi podařilo ukecat Marcela, aby koupil tenhle projekt a postavil ubytování pro Meet Factory. Původně jsme chtěli dva objekty propojit tunelem, nakonec to bude most,“ dodává s humorem sobě vlastním Černý.

Lávka Lihovar propojí nejen s Meet Factory, ale také s jižní částí budoucího projektu Smíchov City, který staví developerská společnost Sekyra Group. Kromě funkční části zaujme také architektonickým zpracováním, které má pro celý projekt na starosti studio Black n‘ Arch. Lihovar tak přispěje ke kultivaci veřejného prostoru a k propojení jednotlivých částí Smíchova.

Právě díky svému městotvornému přesahu Lihovar pozitivně přijali obyvatelé Prahy 5. „Díky tomu, že je projekt velmi velkorysý, ambiciózní, a navíc pěkně pracuje s veřejným prostorem a uměním v něm, byl všeobecně dobře přijat místními obyvateli,“ říká starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox