Film o Libuši Jarcovjákové se vymyká formou i obsahem. Místy bolí se na něj dívat, říká sama fotografka
Libuše Jarcovjáková a Klára Tasovská v rozhovoru popisují, jak vznikal dokument Ještě nejsem, kým chci být a jaká témata v něm otvírají.
Fotografka Libuše Jarcovjáková na jednom ze snímků z dokumentu Ještě nejsem, kým chci být
Přelom září a října patří na české kulturní scéně Libuši Jarcovjákové. Fotografka, která se nikdy nebála jít svou cestou a na proslavení čekala až do svých téměř sedmdesáti let, se široké veřejnosti představuje hned dvěma velkými díly – jednak rozsáhlou výstavou v Národní galerii v Praze a pak neobvyklým dokumentem Ještě nejsem, kým chci být. „Můj táta vždycky říkal: ‚Vem si, co chceš, a zaplať za to.‘ A o tom to všechno je,“ říká Jarcovjáková v rozhovoru.
Pokud vám jméno Libuše Jarcovjáková nic moc neříká, nejste sami. Dnes už dvaasedmdesátiletá uznávaná fotografka totiž nikdy o pozornost příliš nestála, fotila hlavně pro sebe a tak, aby poznala sama sebe. Mezi těmi, kdo ji znají, ale platí plným právem za fenomén – a to díky své tvorbě i neortodoxnímu přístupu k životu.
Veřejné „slávy“ se jí pak dostalo až relativně nedávno. Její životní příběh by přitom vydal na romány. Pochází z umělecké rodiny a za minulého režimu se potýkala s tím, že nemohla dělat to, co chtěla. Fotila lidi na okraji společnosti, příslušníky sexuálních i etnických menšin stejně jako samu sebe. Legálně emigrovala do Západního Německa, prosadila se coby módní fotografka v Japonsku, viděla pád Berlínské zdi a po návratu do Čech začala učit.
Její fotky se vyznačují tím, že nejsou nijak přikrášlené, nesnaží se být originální a „jen“ zachycují věci takové, jaké jsou. Najdete na nich jak politicky zásadní momenty, tak unikátní prostředí Prahy, cizí země… a hlavně Libuši Jarcovjákovou, která focením sebe samé zkoumala témata, jež jsou dodnes často tabu, jako je vlastní tělesnost, sexualita i nechuť mít děti.
Kdo je Libuše Jarcovjáková
- Narodila se v roce 1952 do umělecké rodiny.
- Na střední vystudovala fotografii, hlásila se i na FAMU, kvůli špatnému kádrovému posudku se na ni ale dostala až napotřetí, mezitím pracovala v tiskárně a neustále fotila.
- V 70. a 80. letech dokumentovala romskou a vietnamskou komunitu v Československu a také dění v pražských podnicích jako T-Klub zaměřených na homosexuální menšinu. Díky tomu si ujasnila i vlastní bisexuální orientaci.
- Byla dvakrát vdaná a prodělala několik potratů.
- V 80. letech vyjela poprvé do Japonska, v roce 1986 legálně emigrovala do Západního Berlína.
- Začátkem 90. let se vrátila do Prahy a začala učit na střední škole, kde kdysi sama studovala.
- Má za sebou řadu světových výstav, nejvíc pozornosti k ní ale přitáhla velká retrospektiva v Arles z roku 2019, díky které se o ní víc dozvěděli i Češi.
- Častým tématem jejích fotek je ona sama a hledání jejího místa ve světě. V tom, jak se zobrazuje, je nebývale otevřená.
Díky tomu a taky proto, že si od mládí vedla deníky, má Jarcovjáková hromadu materiálu, který režisérka Klára Tasovská přetavila v netradiční dokument. Ten dokonale odráží nekonformní povahu své ústřední postavy. Během hodiny a půl Ještě nejsem, kým chci být uvidíte přes tři tisíce rozpohybovaných fotek, které doprovází útržky v deníku, jež předčítá sama Jarcovjáková.
„Chtěla jsem, aby ten film byla Libuše, ne aby byl o ní. Zároveň je to pro mě skvělá protagonistka pro ženská témata, kterou jsem dlouho hledala,“ říká pro CzechCrunch Tasovská. Autentický a velmi niterný výsledek už sklidil ovace třeba na Berlinale nebo karlovarském filmovém festivalu a teď míří do široké distribuce.
Myslíte, že někdy budete, kým chcete být? Je to vůbec proces, který má konec?
Libuše Jarcovjáková: Zjišťuju, že možná nebudu. Došla jsem k tomu, že základní lidská vlastnost by měla být neustálý růst, a pokud všechno bude pořád ve vývoji, tak je to vlastně dobré znamení. Základní kameny své osobnosti mám samozřejmě dávno ukotvené a už nechci být ani popelářem, ani astronautem a nechci měnit pohlaví ani nic podobného. Ale druhá věc je, že přijít může cokoliv a člověk musí být flexibilní a připravený na změny. Takže to spíš vidím jako pozitivní věc, že člověk – i třeba v 72 letech – může být připravený být ještě někým trochu jiným.
Vidíte, na mě to jako název filmu působí možná trochu negativně, že jste ještě něco nedokázala…
Klára Tasovská: Vzala jsem to z Libušina deníku, kde tahle věta zní úplně nejčastěji. Je to taková její mantra – že se sama pohání a říká si, že musí udělat ještě nějaký další krok. Podle mě člověk nemusí úplně vědět, kým chce být. A to je vlastně to, o čem Libušin příběh je – o sebepřijetí, o tom, že se v jeden moment musíte prostě smířit s tím, kdo jste.
LJ: Já jsem tenhle sebezpyt a sebereflexi měla od raného dětství. A opravdu to není nic negativního. Jde o to, že dospějete do nějaké fáze, kdy si prohlížíte svůj život a zjistíte, že to asi šlo i jinak. To je přece taky forma růstu.
Když zmiňujete deníky, vy jste si je psala od dětství, že?
LJ: Řekla bych, že tak od deseti, dvanácti let. Mám jednoduše potřebu reagovat na svět a to, co se mi děje, psát, co bych si přála, co bych chtěla, co si myslím, že bych měla dělat jinak. Ale taky popisovat situace, lidi, kamarády, místa, kde jsem byla. Je to svým způsobem lyrika.
KT: Libuše vždycky říká, že chtěla být spisovatelkou, a že kdyby nebyla fotografka, tak by psala. Takže ta touha nebo potřeba popisovat svět, nějak ho ohledávat a snažit se ho pochopit je patrná ve všech jejích materiálech.