Finančník Radovan Vávra testuje. Elektrický koráb od BMW jezdí líp než Tesla, koupil by si ho ale?

BMW iX M60 vyjde v plné palbě na 3,5 milionu korun. Touto šestisetkoňovou stvůrou jsme svezli známého milovníka vozů Tesla.

Luboš KrečLuboš Kreč

vavra-bmw

Foto: Luboš Kreč/CzechCrunch

Radovan Vávra a BMW iX M60

0Zobrazit komentáře

Sjíždíme z vnějšího pražského okruhu na dálnici D1, provoz je přiměřený všednímu dopoledni. Radovan Vávra sešlápne plyn a vesmírně šedý koráb BMW iX M60 vystřelí silou více než 600 koní prudce vpřed, až se nám hlavy zaryjí do opěrek. „Tohle je ale naprosto v pořádku,“ řekne, jakoby se nechumelilo. A ono opravdu nechumelí, nebe je sice zatažené, ale nic víc, asfalt je suchý a viditelnost dobrá. Chvíli je ticho a pak pronese ultimátní soud: „Pokud bych to nechal zařídit manželku, vyhodí mě s Teslou z baráku.“

Vávra je známý propagátor elektroaut. Už řadu let mu v garáži rodinného domu v Průhonicích parkují dvě Tesly S a X, na menší popojížďky po Praze si oblíbil minivůz Honda E, na Twitteru často sdílí grafy a data naznačující, že evropský automobilový průmysl silně pokulhává nejen za Teslou, ale hlavně za čínskou elektrickou konkurencí. Loni jsme společně testovali vlajkovou loď Volkswagenu ID.4 GTX, teď po roce přišli na řadu mistři z Mnichova: „Pětkový bavorák bylo moje první pořádné auto, BMW je srdcovka,“ říká Vávra.

BMW iX je velké auto, měří bezmála pět metrů, dva metry je široké a téměř 1,7 metru vysoké, váží dvě a půl tuny. Zároveň ale na obrázcích působí podstatně mohutněji než v realitě. V té vás spíš než rozměry ohromí drobné detaily – centrální dotykový ovladač vyvedený v kombinaci recyklovaného dřeva a křišťálových prvků nebo karbonové části karoserie.

Karbon je samozřejmě konstruktérský um, zároveň je to ale zásadní komplikace pro případné opravy a výměny po bouračkách, to už jen tak někdo nezvládne,“ upozorňuje Vávra pragmaticky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro mnichovskou automobilku, jejíž tržní kapitalizace se nyní dotýká 55 miliard eur a zaostává tak za Volkswagenem i za Mercedesem, je iX mimořádně důležitý model. Firma se jím snaží dohnat elektromobilní vlak, který si vlastním přičiněním nechala ujet – už v roce 2013 přišla na trh s městským bateriovým vozem i3 a pak i s hybridním sporťákem i8. A přestože oba modely byly relativně úspěšné, firma se jim moc nevěnovala a taktovku v elektromobilním závodě dobrovolně přenechala Elonu Muskovi. iX, který stojí na nové platformě, tak má bavorské průkopníky vrátit do hry.

„Jedna věc je jasná. Je to skvělý auto. Fakt. Inženýrsky, konstrukčně, jízdními vlastnostmi je to špička. Není tomu co vytknout,“ rozplývá se Vávra, když projíždíme Říčany.

„Tesla se s tím nedá srovnat, koukej,“ načež bez zásadnějšího přibrzdění projede kanálovým výmolem v silnici, aby ukázal, jak elegantně vzduchový podvozek hltá každou nerovnost, i když jedeme na dvaadvaceti palcových pneumatikách. „I když bys to srovnal s konkurencí, tedy s EQC od Mercedesu a e-Tronem od Audi, za mě je tohle nejlepší německé elektroauto,“ dodává.

vavra

Foto: Luboš Kreč/CzechCrunch

Radovan Vávra za volantem BMW iX M60

Je dobré si ale připomenout, v jakých řádech se pohybujeme – základní verze iX vyjde na dva miliony korun, testovaný nejvýkonnější model pak na 3,5 milionu. V této cenové relaci se tak nějak už očekává, že auto bude dobře jezdit, ne? „To je správná připomínka. Tady ale cítíš, že je vyladěný každý detail. Může to být subjektivní pohled, ale vnímám tu víc než jindy německou inženýrskou preciznost a smysl pro detail,“ rozpřahuje Vávra rukama.

Dobrá. Proč ale už tedy jedno neparkuje u něj doma? Zvlášť když automobilku zná a navíc méně silnou variantu iX M50 dokonce přednedávnem se sousedem projížděl.

U Tesly mě prostě baví příběh, mám ty auta rád i přes jejich nedostatky. A pak ty baterky…,“ řekne skoro až omluvně. BMW iX M60 disponuje akumulátorem o kapacitě 111,5 kWh, proklamovaný oficiální dojezd má být přes 600 kilometrů, reálně to je ale spíš 400 kilometrů.

volvo-hp

Přečtěte si takéVolvo ukázalo elektrický kolos pro sedm lidí. Mrká a nabije důmMrká, nabije dům a dojede z Prahy do Brna a zpět. Volvo ukázalo nový elektrický kolos pro sedm lidí

„To nejsou špatné hodnoty, jenže baterie disponuje maximálním napětím 400 voltů, což znamená jediné – pomalejší nabíjení. Kia i Hyundai, řádově dostupnější značky, už standardně montují auta s bateriemi s napětím 800 voltů. Chceš si koupit takhle drahé auto a vědět, že v něm nemáš tu nejlepší technologii? Zvlášť když samo BMW oznámilo, že během dvou let začne montovat osmistovky také.“

Co z toho všeho podle Vávry plyne? Pro ty, kteří auto kupují s tím, že ho budou mít na dlouho, nic. Pokud se jim BMW líbí, směle do něj, vůz to je parádní. Pro ty, kteří ho budou chtít po pár letech vyměnit, je dobré si uvědomit, že by buď měli počkat, nebo se smířit s tím, že u iX výhledově klesne cena rychleji, než by odpovídalo pořizovacím nákladům.

bmw-a

Foto: Ladislav Vašek/CzechCrunch

Čelní pohled na BMW iX M60

Supersport made in Czechia. Praga představila svou kapesní raketu určenou na silnice

Kdo bude mít zájem o českou novinku, v jejíž DNA je hlavně rychlost, musí si připravit pár desítek milionů a obrnit se trpělivostí. Tohle bude limitka.

praha-bohema5

Foto: Praga

Legendární Praga posílá do světa kapesní raketu Bohema

0Zobrazit komentáře

Když se řekne Praga, mnozí si představí nádherné veterány, které za první republiky vozily hvězdy stříbrného plátna na premiéry jejich filmů. Dnes však pod tímto jménem vznikají přísně moderní vozy, které by se ve své jeskyni nebál parkovat ani sám Batman. Ostatně nejnovější počin firmy Praga-Export, jak se dnes dědic odkazu staré Pragovky nazývá, nabízí výkon minimálně 710 koňských sil a vzhled, který prozrazuje, že tohle auto je stvořeno pro rychlost.

Je z karbonu, jeho srdcem je motor z Nissanu GT-R a již brzy s ním bude možné brázdit i české silnice. Přesně takový je model Bohema od společnosti Praga. Ta je znovuzrozením legendární automobilky, na jejíž odkaz ovšem nenavazuje opulentními limuzínami, jak bylo u Pragy zvykem, ale motokárami a závodními speciály určenými na okruh.

Nyní se však Praga rozhodla vytvořit český supersport, se kterým půjde vyjet i na silnice. Již při prvním pohledu je jasné, že rychlosti se zde podřizuje úplně vše, byť lze do vozu naložit i menší bagáž, pro kterou bylo vyhrazeno 100 litrů prostoru na bocích vozu. Tohle auto je zkrátka relativně malou, ale zatraceně rychlou raketou, kterou pohání kupředu přeplňovaný šestiválec původně vyvinutý pro model GT-R od Nissanu. Ten navíc inženýři upraví tak, aby dokonale odpovídal požadavkům vozu i nových majitelů.

Motor dokáže poskytnout výkon 710 koňských sil. Kdo by však měl zájem, lze jej přeladit až na neortodoxních 1000 koní. Celý vůz váží necelou tunu, a to i díky karbonovému šasi a karoserii. Praga prozatím neupřesnila přesné schopnosti auta, ale je jasné, že tak brutální výkon spolu s nízkou hmotností bude znamenat skutečnou dynamiku. Hovoří se o akceleraci z nuly na 100 km/h pod 3,5 sekundy, přičemž maximální rychlost by měla atakovat 305 km/h.

praha-bohema1

Foto: Praga

Design se maximálně podřizuje rychlosti

„Jsem absolutně nadšený z toho, co dokáže Bohema na okruhu a jak se chová v běžném provozu na silnici. Jde to úplně hladce a bez nutnosti jakéhokoliv přenastavování, což je výjimečné,“ nešetří chválou na adresu vozu Romaine Grosjean, bývalý závodník F1 a jezdec IndyCaru. „V jednu chvíli si na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem  a auto přitom ,žehlí‘ nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu a sbíráte jeden rychlejší čas na kolo za druhým,“ dodává Grosjean.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě legenda F1 byla jedním z testovacích jezdců, kteří pomáhali společnosti ladit vůz k dokonalosti. Kromě něj se na jejím vývoji podílel také český automobilový jezdec Josef Král či Ben Collins, který dříve působil coby Stig v pořadu Top Gear.

Praga myslela i na komfort posádky. Ta v interiéru najde karbonové díly čalouněné alcantarou. Jezdci zde navíc nesedí přímo vedle sebe, přičemž by do sebe kvůli malým rozměrům kokpitu mohli narážet rameny, ale sedadlo spolujezdce je lehce posunuto za řidiče. Oba přitom sedí ve sportovní pozici, kdy si může jezdec ještě sedadlo, volant i pedály nastavit do dokonale odpovídající pozice.

Na volantu se nachází digitální displej, na kterém jezdec vidí rychlost, zařazený rychlostní stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, kontrolky a také zvolený jízdní režim. Těch vůz nabídne hned několik a řidič si je bude vybírat skrze manuální otočný volič nad displejem. Na volantu však bude fyzických tlačítek více.

praha-bohema6

Foto: Praga

Jezdci mají uvnitř i přes stísněné prostory dostatek pohodlí

Skrze další ovládací prvky na palubní desce půjde také ovládat launch control pro co nejlepší odpich, parkovací brzdu či dokonce aktivaci vestavěného hasicího přístroje, což je detail, který v klasickém osobním autě jen tak nenajdete. To platí i o panelu nad hlavou, na kterém se ovládá klimatizace. Nechybí ani odpružený držák mobilního telefonu a několik USB-C portů.

Bohema v současné chvíli ještě není zcela dokončena, nicméně hotovo by mělo být v první polovině příštího roku. Praga již nyní přijímá předobjednávky a jedná také s potenciálními obchodními partnery v Austrálii, Německu, Hongkongu, Japonsku, USA, Velké Británii a dalších zemích. Právě Anglie se stává novým domovem značky, která zde již získala pro vůz plnou silniční způsobilost a v budoucnu zde vybuduje své globální centrum.

Přesto by se výroba Bohemy, která bude probíhat ručně, měla odehrávat v Česku. Série však bude přísně limitovaná. V příštím roce by mělo být vyrobeno maximálně deset kusů, přičemž v následujících letech bude produkce omezena na 20 aut ročně. Ceny jednotlivých kusů by se měly lišit v závislosti na specifikaci, nicméně začínat budou nad hranicí 30 milionů korun.