Finančník Radovan Vávra testuje. Elektrický koráb od BMW jezdí líp než Tesla, koupil by si ho ale?
BMW iX M60 vyjde v plné palbě na 3,5 milionu korun. Touto šestisetkoňovou stvůrou jsme svezli známého milovníka vozů Tesla.
Sjíždíme z vnějšího pražského okruhu na dálnici D1, provoz je přiměřený všednímu dopoledni. Radovan Vávra sešlápne plyn a vesmírně šedý koráb BMW iX M60 vystřelí silou více než 600 koní prudce vpřed, až se nám hlavy zaryjí do opěrek. „Tohle je ale naprosto v pořádku,“ řekne, jakoby se nechumelilo. A ono opravdu nechumelí, nebe je sice zatažené, ale nic víc, asfalt je suchý a viditelnost dobrá. Chvíli je ticho a pak pronese ultimátní soud: „Pokud bych to nechal zařídit manželku, vyhodí mě s Teslou z baráku.“
Vávra je známý propagátor elektroaut. Už řadu let mu v garáži rodinného domu v Průhonicích parkují dvě Tesly S a X, na menší popojížďky po Praze si oblíbil minivůz Honda E, na Twitteru často sdílí grafy a data naznačující, že evropský automobilový průmysl silně pokulhává nejen za Teslou, ale hlavně za čínskou elektrickou konkurencí. Loni jsme společně testovali vlajkovou loď Volkswagenu ID.4 GTX, teď po roce přišli na řadu mistři z Mnichova: „Pětkový bavorák bylo moje první pořádné auto, BMW je srdcovka,“ říká Vávra.
BMW iX je velké auto, měří bezmála pět metrů, dva metry je široké a téměř 1,7 metru vysoké, váží dvě a půl tuny. Zároveň ale na obrázcích působí podstatně mohutněji než v realitě. V té vás spíš než rozměry ohromí drobné detaily – centrální dotykový ovladač vyvedený v kombinaci recyklovaného dřeva a křišťálových prvků nebo karbonové části karoserie.
„Karbon je samozřejmě konstruktérský um, zároveň je to ale zásadní komplikace pro případné opravy a výměny po bouračkách, to už jen tak někdo nezvládne,“ upozorňuje Vávra pragmaticky.