Fingood pomáhá růst české e-commerce, kterou banky neumí vždy uchopit. Přes crowdfunding zafinancoval první e-shop

Peter BrejčákPeter Brejčák

endler

Foto: Virtooal

Vít Endler vede crowdfundingovou platformu Fingood

Tuzemský trh e-commerce letos meziročně roste až o čtvrtinu a překoná hranici 200 miliard korun. Navzdory tomu však mají e-shopy ztížený přístup k financování, protože například banky jejich byznysu často nerozumí a nedokáží ohodnotit rizikovost půjček, případně je nabízejí za velmi nevýhodných podmínek.

Pomocnou ruku se internetovým obchodníkům nedávno rozhodla nabídnout crowdfundingová platforma Fingood. E-shopy s obraty na úrovni 5 až 100 milionů korun mohou získat půjčku v řádu milionů korun s úvěrovou dobou mezi šesti až šestatřiceti měsíci. Tuto možnost teď využil první e-shop a zájem investorů překonal očekávání.

Konkrétně šlo o ČeskýRáj.com s outdoorovým zbožím a s plánovanými letošními tržbami na úrovni 45 milionů korun, které však nejspíše překoná. V příštím roce se pokusí dosáhnout 75 milionů. Investorům byl v rámci crowdfundingu nabídnutý úrok osm procent, potřebné dva miliony korun pak zafinancovali už během patnácti dní, tedy o šest dní dříve, než byl deadline.

prodejna-ceskyraj

Foto: ČeskýRáj.com

Prodejna e-shopu ČeskýRáj.com

„Jednalo se o naši první kampaň pro segment e-commerce a firma, která v nabídce pro investory byla, je velmi atraktivní. Jak z hlediska produktů, které prodává, tak fungováním na trhu i způsobem, kterým chce použít peníze na další růst. Je zajímavá také svým byznys plánem, dosavadní prací na poli e-commerce, kde se jí velmi daří, i tím, kam dále chce svůj byznys směřovat,“ říká pro CzechCrunch Vít Endler, spolumajitel a ředitel Fingoodu, který několik let působil také jako generální ředitel Mall.cz.

„Fingood se na financování e-commerce kouká zcela jinak než banky, které mají okleštěný pohled a v podstatě e-commerce byznysu vůbec nerozumí,“ popisuje Jakub Zítka, zakladatel a spolumajitel ČeskýRáj.com s tím, že interně zvažovali i další možnosti financování. „Financování s bankami jsme do této doby řešili, nicméně v současnou chvíli nám dává větší smysl Fingood. I z důvodu, že do nás mají možnost investovat naši zákazníci,“ dodává.

Zájem o crowdfunding projevilo i několik dalších e-shopů, podle Endlera je však vzhledem k právě probíhající vánoční sezoně pravděpodobné, že financování projektů bude probíhat až v prvním kvartálu příštího roku. O poptávky se přitom Fingood nebojí.

„V segmentu e-shopů s obratem deset až sto milionů korun je způsob financování velmi omezený. E-commerce díky současné pandemii jako jeden z mála oborů roste a stabilní roční růst 15 procent z předchozích let bude tento rok dvojnásobný. A pokud firma meziročně roste o 30 procent a více, potřebuje tento růst ufinancovat,“ vysvětluje ředitel Fingoodu.

„Banky bohužel pořád neumí e-commerce byznys správně zanalyzovat a pro venture capital už zároveň není tak ‚sexy‘, jako byl například před pěti až deseti lety. Tím se financování e-shopů výrazně omezuje. Crowdfunding je naopak pro financování e-shopů ideální z pohledu získání nových zákazníků a posílení vazby se stávajícími zákazníky,“ dodává Endler na závěr.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Fingood. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.