Firmy se musí naučit, že práce na dálku z domova je nesmysl, hlásí CoworkBooking. Budoucnost vidí ve sdílených kancelářích

Peter BrejčákPeter Brejčák

jiri-opletal-coworkbooking-com-co-founder_1Story

Foto: CoworkBooking.com

Spoluzakladatel CoworkBooking.com Jiří Opletal

0Zobrazit komentáře

Zatímco v roce 2007 globálně existovalo jen čtrnáct sdílených kanceláří, o dekádu později jejich počet dosahoval už čtrnácti tisíc a aktuálně je coworkingů zhruba 25 000. Český startup CoworkBooking přitom věří, že jejich počet nadále poroste, a to i v reakci na pandemii koronaviru, která firmy a jejich zaměstnance donutila přehodnotit způsob, jakým pracují.

„Lidstvo již několik posledních let směřuje k budoucnosti vzdálené práce. Často opovrhovaní digitální nomádi byli jednoduše jen prvními, kteří tuto myšlenku adoptovali,“ říká na úvod Jiří Opletal, spoluzakladatel CoworkBookingu, který sám poslední měsíce firmu vede z různých zemí v Jižní Americe.

„Pandemie ukázala firmám a lidem, že často dokážou pracovat efektivněji, ať už doma, nebo na chatě. Jsem přesvědčený, že mnoha lidem již bleskla myšlenka, že když to zvládli z domova, zvládli by pracovat i od moře nebo z Alp. Systém práce se změní, kanceláře ztratí svůj dnešní archaický význam,“ vypráví v rozhovoru čtyřiatřicetiletý podnikatel, který se po prodeji své původní firmy importující čínské smartphony naplno pustil do dalšího byznysu.

Jiří Opletal založil startup CoworkBooking společně s Markem Tůmou a Janem Dohnalem v roce 2018, kdy spustili testovací provoz systému pro rezervaci míst ve sdílených kancelářích. Ten probíhal do února letošního roku – v mezičase se tým zaměřoval především na navazování kontaktů s provozovateli coworkingů.

Soustředění na akvizice coworkingů však tým nyní považuje za klasickou startupovou chybu. „Měli jsme vypálit MVP, testovat, měřit a upravovat za pochodu. Nikoliv ladit dokonalý produkt v beta provozu rok. Tuhle zkušenost jsem se naučil hard way,“ přiznává Opletal. Díky tomu ovšem CoworkBooking spolupracuje s 10 tisíci sdílenými kancelářemi ve 165 zemích a pracovní místa umožňuje rezervovat přímo ve 2 500 z nich.

coworkbooking

Foto: CoworkBooking.com

Platforma CoworkBooking.com

Ostrý start platformy byl navíc začátkem letošního roku zbrzděn pandemií, ta ale na druhou stranu startupu přinesla nové příležitosti. Společnosti se musely – často i nedobrovolně – přizpůsobit nové realitě plné home officů a virtuálních meetingů. Remote work (práce odkudkoliv) se tak podle Opletala stává novým standardem a odkazuje na studie, podle nichž se podíl coworkingů na realitním trhu zvýší ze současných pěti na třicet procent za deset let.

Jeho slova částečně potvrzují i kroky antivirového obra Avast. Jak nedávno popsal jeho šéf Ondřej Vlček, od ledna příštího roku firma přestane sledovat, kolik hodin zaměstnanec strávil na svém úkolu, i to, zda sedí v kanceláři v Česku, nebo na Kanárských ostrovech.

Pozornost Avastu se bude zaměřovat čistě jen na reálné výsledky a zaměstnanci dostanou na výběr, jestli chtějí pracovat převážně z kanceláře (v takovém případě budou mít garantovaný vlastní stůl), nebo převážně odkudkoliv (kdy dostanou potřebné vybavení včetně židle a stolu na vybranou adresu).

I když některé firmy volí plně remote přístup, některé si plánují kanceláře udržet, potažmo nabízet hybridní režim. Podle Jiřího Opletala však největší budoucnost čekají právě sdílené kanceláře.

„Co se firmy musí ještě naučit, je, že práce na dálku z domova je nesmysl. Přesunou se do coworků a čím dříve si to uvědomí, tím lépe. Tuhle cestu už vyšlapali nomádi před 15 lety. Začínali s prací z hostelu, ty pak vyměnili za kavárny. Nakonec pracovali z coworků. U zaměstnanců to projde podobným kolečkem,“ predikuje s tím, že z domova obecně nejde pracovat dlouhodobě.

„Naučit se být produktivní a dlouhodobě udržitelný na remote work je těžké, ještě těžší je zvládnout to z domova.“

„Buď ruší děti či partnerka, nebo naopak člověk bojuje se samotou. Psychické zdraví trpí, když člověk neodděluje pracovní a domácí prostředí. Neříkám, že to je nemožné, ale většina lidí nemá aktuálně návyky ani vybavení na to, aby jim home office fungoval jinak než jako několikaměsíční zpestření před návratem k ‚normálu‘. Naučit se být produktivní a dlouhodobě udržitelný na remote work je těžké, ještě těžší je zvládnout to z domova,“ říká Opletal.

CoworkBooking chce tedy firmám pomoci s přípravou na novou realitu práce a z pronájmu sdílených kancelářských prostor plánuje vytvořit službu ve formě „Office as a Service“. Zároveň spouští speciální službu pro firemní zákazníky, jež jim pomůže s přechodem firmy (nebo její části) do sdílených kanceláří. Tato služba pojmenovaná CoworkBooking.com For Business je dostupná jen pro společnosti z České republiky.

cestujlevne-boxed2

Přečtěte si takéJak se z hledání letenek stal slušný byznys. Příběh populárního webu Cestujlevně.com, který čeká, až se zase začne cestovatJak se z hledání letenek stal slušný byznys. Příběh populárního webu Cestujlevně.com, který čeká, až se zase začne cestovat

Lidem například vyhledá místo pro práci v blízkosti domova, najde sdílenou kancelář v zahraničí nebo zajistí místo pro pravidelné potkávání jednotlivých zaměstnanců. Startup slibuje, že za firmy vyřeší všechnu logistiku a plánování přesunu pracovníků do vhodných coworkingových center. CoworkBooking tak na sebe přebírá odpovědnost za kvalitu a případné řešení potíží.

„Jednoduše jde o užívání kanceláří jako služby. Firmy nebudou mít smlouvu s větším počtem coworků po republice či světě, ale jen jednu s námi. Poté už jen budou sledovat, kde zrovna konkrétní zaměstnanec je,“ říká Opletal. Dle poskytnutých statistik bylo přes CoworkBooking, jenž spustil ostrou verzi letos v únoru, zatím realizováno tisíc rezervací a firma se dokáže financovat z vlastních zdrojů.

„Pustili jsme se do neprobádaného trhu a dnes víme, že máme vytvořený network, který může následující roky sloužit jednotlivcům i firmám. Máme velké globální ambice,“ říká Opletal a dodává, že aktuální kroky má nastavené jasně. „Cílem je pro nás soustředit se na business klientelu. Věříme, že máme produkt, který pomůže firmám se dostat do nového normálu.“

Rubriku Startupy podporujíjt-retina