Firmy si uvědomily, že potřebují cloud s kvalitním servisem. Do dvou let chceme vyrůst na 100 milionů, říká šéf ČMIS
Pavel Hofrichter, výkonný ředitel ČMIS
Když se řekne cloud, může být složité představit si něco hmatatelného. Ale není se čemu divit, on totiž ani cloud jako takový hmatatelný příliš není. Že je s ním ale něco špatně, pocítíte okamžitě třeba jako zákazník e-shopu, když vám nejde objednat zboží, nebo jako zaměstnanec, když se nemůžete připojit do firemních aplikací. V Česku se na cloudové technologie specializuje také společnost ČMIS, která má velké plány.
„Do dvou let chceme vyrůst v tržbách na 100 milionů korun,“ hlásí ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Pavel Hofrichter, výkonný ředitel ČMIS, což je zkratka pro Českomoravské informační systémy. S kolegy se ve firmě zabývají hostingem a cloudovými i serverovými řešeními, přičemž právě cloud a vše, co na něm může běžet, je stále důležitější.
Jednak je to důležité pro samotný ČMIS, který má v Praze postavené vlastní datacentrum, ale logicky i pro jeho zákazníky. Firmy si zejména v posledním roce ještě významněji uvědomily potřebu digitalizovat, s čímž často přechod na vzdálené cloudové servery, k nimž mohou bez problémů přistupovat kdykoliv a odkudkoliv, souvisí. I proto plánuje ČMIS rychle růst a také nakupovat.
Slovo cloud už je několik let všude. Všechno běží v cloudu, všichni tam musí přejít, ale pojďme na začátek říct to základní – co to ten cloud vlastně je?
Cloud je jednoduše vysoká dostupnost, rychlost, rychlá implementace, zabezpečení. Jelikož se už v tomto byznysu pohybuji intenzivně sedm let, tak mohu říct, že situace určitě není taková, že se všichni sejdeme v cloudu, kde bude všechno, jak se hlásilo před deseti lety. Realita je jiná. Samozřejmě chceme, aby se směřovalo cloudovým směrem, nicméně víme, že bude velké procento zákazníků, kteří do cloudu nikdy nepřijdou. I my jsme se tomu museli přizpůsobit, a přestože je pro nás cloud hlavní část byznysu, dál stavíme spoustu řešení tzv. on-premise u zákazníka.
Lze říct, kolik firem dnes cloud využívá?
To je těžká otázka, ale bavíme se o desítkách procent. Obecně máme zákazníky, kteří mají byznys aplikace běžící u nás v cloudu, kde dostávají vysokou dostupnost, zálohování, bezpečnost, a poté mají některé části služeb či aplikací u sebe, protože nepotřebují tak vysokou dostupnost. Když jim služba den nepoběží, není to takový problém. Pak jsou zákazníci, kteří do cloudu nikdy nepůjdou, a to z různých důvodů.
Jaké jsou ty hlavní důvody? Jaké má cloud výhody a nevýhody?
Cloud má nesporné výhody ve škálovatelnosti. Například startupy či e-commerce projekty chtějí platit pouze za výkon, který využívají. Například Albatros Media nebo Rohlík, kteří jsou našimi klienty, mají velký obrat před Vánoci, a tak si chtějí na měsíc nebo na dva pořídit mnohem více výpočetního výkonu, ale nechtějí si k tomu kupovat hardware za miliony korun. A tak využijí naši službu pay-as-you-go, pronajmou si naše služby, zvýší výkon a po Vánocích ho zase jednoduše sníží.
Druhá velká výhoda je ve správě. Když získáme nového zákazníka, jen ho zakomponujeme do našeho velkého cloudového balíku a implementace řešení proběhne v řádu hodin. Když si budu chtít postavit celé řešení u sebe, zabere to několik měsíců, v lepším případě týdnů. V cloudu je vše rychlejší, samotné nasazení i následné škálování. Když potřebujete ze dne na den dvojnásobně navýšit výpočetní výkon, je jediným řešením cloud. Pokud ho nemáte, nezvládnete to.
Jaké hlavní důvody mají firmy, aby nevyužívaly cloud?
Už neříkají, že potřebují vidět servery, jak jim svítí a blikají pod stolem, ale pořád hraje velkou roli smýšlení nad tím, kde jsou jejich data uložená. Nám v tom hodně pomáhají produkty od Microsoftu, které rovněž nabízíme. Pokud firma využívá e-maily od Microsoftu, které jsou uložené někde na serverech v Irsku a pořádně neví kde, tak už pak nemá takový problém nechat běžet svůj ERP systém na serverech v Praze.
Druhý důvod, proč firmy cloud nechtějí, bývá ekonomický. My měníme infrastrukturu každé tři roky, abychom zajistili maximální výkon našim zákazníkům. Zatímco firmy, které mají vlastní hardware, ho za pět let odepíšou a v provozu ho mají třeba ještě další dva roky. Když si spočítají návratnost celkových nákladů na vlastní hardware, tak jim cloud výhodněji nevyjde, taková je realita.
Nakonec některé firmy také řeší technické problémy z pohledu připojení k internetu. Potřebují, aby měly cloud neustále dostupný, ale v případě, že jsou například někde na periferii a nemají tak rychlou konektivitu, je gigabitová lokální síť vždy rychlejší než třeba 50megabitové připojení.
Když jste zmínil geopolitiku dat, to je věc, která se často diskutuje, ale je to reálně tak velké téma i pro samotné firmy? Je dnes důležité řešit, kde mám data uložená, z hlediska bezpečnosti?
Za mě k tomu důvod není. Někdy to bývá problém třeba u firem, jež vznikaly v 90. letech a mají konzervativnější zakladatele, kteří chtějí mít všechno „doma“. Dnes již ale od těchto majitelů přebírají firmy synové či profesionální management, kteří chtějí využívat moderní technologie, což cloudu pomáhá. To vnímám jako důležitou věc. A jak jsem říkal, když už mohou mít firmy uloženou poštu někde mimo firmu, není důvod, aby tam neměly i své další systémy.
To mi přijde poměrně časté – někteří říkají, že nechtějí mít uložená data na serverech někde v zahraničí, ale pak využívají spoustu dalších služeb, které mají servery všude po světě. Jakou máte zkušenost?
U jednoho zákazníka jsme řešili, že nechtěl data ukládat na našem cloudu, ale když jsme se ho zeptali, kde si data ukládá, tak jsme zjistili, že na Dropboxu. Ptali jsme se, zda ví, kde jsou ta data reálně uložená, na což neuměl odpovědět. Takových legračních historek je spousta, zejména proto, že rozhodnutí managementu či ředitelů jsou často iracionální a nedávají žádný smysl, ani technický, ani ekonomický. Lidé se často rozhodují pocitem, zejména v menších firmách, kde nemají IT management.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.