Firmy v Holandsku mají začít lidem platit za jízdu do práce na kole. Vláda tím chce uvolnit dopravu

Nela VítováNela Vítová

Holandsko
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv je kolo hlavním dopravním prostředkem pro velkou spoustu Holanďanů, národ cyklistů má v plánu jeho užívání ještě zvýšit. Nizozemská vláda chce přimět firmy, aby svým zaměstancům platily za to, že budou jezdit do práce na kole místo autem. Nové opatření by mělo redukovat časté dopravní zácpy ve větších městech.

Ministryně dopravy Stientje van Veldhoven vzkazuje obyvatelům Holandska: “Přestaňmě používat auta a jezděme více na kole.” Podle jejího nového návrhu by měly společnosti zaměstnancům vyplácet 0,19 euro (cca 5 Kč) za každý ujetý kilometr na cestě do práce i z práce. Ministryně kromě toho navrhuje také zavést finanční příspěvky na koupi kola či náklady na jeho údržbu. Cílem je dle Veldhoven přimět k užívání kol dalších 200 000 lidí a zvýšit počet ujetých kilometrů prozatím o 3 miliardy.

model3

Přečtěte si takéTesla poprvé překonala hranici 5000 vyrobených kusů Modelu 3 týdněTesla poprvé překonala hranici 5000 vyrobených kusů Modelu 3 týdně

Nizozemská vláda tvrdí, že většina lidí nebydlí od své práce dále než 15 km, proto je užívání kola naprosto logické a pro obyvatele by tento způsob dopravy měl být přijatelný. Vláda nový návrh staví na myšlence, že díky jízdě na kole budou lidé více ve formě a méně náchylní k nemocem, a tím se sníží jejich absence v práci. S rozvojem elektrických kol je potom doprava ještě jednodušší i pro ty, kteří klasickou jízdu na kole považují za náročnou.

bike_rider

„Kola jsou v Holandsku jedním z hlavních prostředků dopravy, kvalitního životního stylu i zdraví. Zvýšení jejich užívání sníží počet dopravních komplikací a umožní prostor lidem, kteří jsou na užívání vlastního automobilu opravdu závislí,“ říká Veldhoven.

Holandsko je v současné době státem s nejvyšším počtem cyklistů na světě. V zemi se nachází přes 22 milionů kol, ačkoliv obyvatel je pouhých 17 milionů, ze kterých čtvrtina jezdí do práce na kole. Počet cyklistů však každoročně roste, pouze od roku 2005 se jejich počet zvýšil o 11 %. Ministerstvo dopravy s rostoucím počtem cyklistů také pravidelně zvyšuje pokrytí měst cyklistickými stezkami a do jejich vylepšení investuje miliony korun. Nový návrh tedy staví na logických argumentech, které by obyvatele měli postupem času přesvědčit.