Fisker se vrací a přináší elektromobil s dojezdem 640 kilometrů a nabitím do 9 minut
Historie jednoho z největších průkopníků na trhu s elektrickými vozy, Fisker Automobile, je pozoruhodná a značně komplikovaná. Kalifornská firma založená v roce 2007 Henrikem Fiskerem a Bernhardem Koehlerem představila první koncept hybridu s názvem Fisker Karma o rok později, v roce 2011 pak začala s prvním doručováním k zákazníkům.
Kvůli problémům s dodavatelem baterií ovšem v roce 2012 produkce po 2450 vyrobených kusech skončila a firma vyhlásila bankrot – její části, mimo značky Fisker, byly odprodány do čínských rukou a několik dalších let bylo ticho po pěšině. Minulý rok vzal ovšem Henrik Fisker původní značku a založil novou společnost Fisker Inc., jenž nyní odhalila svůj první koncept i s bližšími detaily.
Ten nese název Fisker eMotion a poprvé půjde o zcela elektrický vůz, který by měl na jedno nabití ujet až 640 kilometrů a dosáhnout maximální rychlosti 259 kilometrů za hodinu. EMotion bude vybaven autonomní technologií s lidarovým senzorem, při jeho spuštění na trhu ovšem nebudou všechny funkce dostupné. Baterie pro vůz si nyní Fisker vyrábí sám prostřednictvím své divize Nanotech.
Právě baterie a nabíjení jsou klíčovou otázkou, která tvůrce elektromobilů trápí – chtěli by zvýšit dojezd, ale přitom zachovat rozumné rozložení váhy vozidla, aerodynamiku a náklady. Fisker tak sází na grafenové baterie, se kterými experimentuje i Tesla a které se budou schopny díky efektivnějšímu proudění energie dobít v rámci rychlonabíjení za zhruba 9 minut.
Už na první pohled si lze všimnout, že základ pro eMotion je inspirován novým Modelem 3 od Tesly, který by se měl již příští měsíc dostat k prvním zákazníkům. Fisker se mimo jiné vrhá i na vlastní síť rychlonabíjecích stanic – zpočátku jich chystá 36 a do roku 2019 by jich chtěl mít na 300. Přesnější podrobnosti o vozidle a ceně se pak dozvíme v průběhu srpna letošního roku.
Tesla se postupně ukazuje
V Kalifornii se při nabíjení podařilo shodou okolností před několika dny zachytit pravděpodobně již finální produkční verzi Modelu 3 od konkurenční Tesly:
Foto: Fisker Inc., WattLOL8 / Imgur