Fundlift, Crowdberry i Footshop a GymBeam aneb investiční crowdfunding v Česku & březnové novinky ze světa VC

Do e-mailu vám právě přistálo třetí vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co se v posledním měsíci událo ve světě tuzemského venture kapitálu. Jde o desítky transakcí za miliardy korun, ale také o několik nových fondů, které mají pro startupy připravené další miliardy.

Jako hlavní téma měsíce jsme v aktuálním vydání CCVC, k jehož odběru se můžete přihlásit zde, vybrali investiční crowdfunding. Tento alternativní způsob financování ze stran startupů a firem částečně konkuruje venture kapitálu, v jiném modelu ovšem nabízí své vlastní výhody a nevýhody pro všechny zúčastněné strany. Podívali jsme se na ně.

***

Více je někdy více aneb investiční crowdfunding v Česku

Poslední roky do České republiky přinesly boom crowdfundingu, v němž se lidé, projekty, nebo firmy snaží sbírat prostředky na rozvoj od individuálních dárců nebo investorů. Jde například o Hithit zaměřený na různé projekty a produkty nebo Donio, s nímž je spojené dárcovství či dobročinnost.

O své místo na trhu ale bojují i crowdfundingové platformy, které přispěvatelům slibují finanční návratnost – u nás typicky Zonky působící na trhu P2P půjček, kdy lidé půjčují lidem, nebo například Upvest s nabídkami společných investic do nemovitostí. Zajímavější je však oblast investičního crowdfundingu do firem, která v poslední době zažívá největší rozkvět.

Společnosti na takových platformách obecně poptávají prostředky pro svůj další růst, přičemž místo klasického bankovního financování (na které často nedosáhnou) se obrací nikoliv na jednoho investora nebo fond, ale na větší skupinu lidí, kteří jednotlivě nemusí mít mnoho prostředků, dohromady však dokážou poskytnout zajímavé částky. Více investorů tak někdy přinese více peněz nebo lepší podmínky.

Na tuzemském trhu v této oblasti dlouhodobě působí Fundlift, v posledních dvou letech se snaží vzkřísit Fingood, rychle roste Bondster, významnou stopu zanechává původem slovenské Crowdberry a v březnu navíc vznikli dva noví hráči, OM Platform z dílny TopMonks a NaFirmy.cz od Creative Docku. Trh se plní, a tak přichází logická otázka – je na něm dost místa?

Hlavní téma pokračuje po shrnutí všeho důležitého dění. Dozvíte se: 

  • Jak jednotlivé zmiňované platformy fungují
  • Pro jaké firmy je investiční crowdfunding vhodný
  • Proč do investičního crowdfundingu šel Footshop a GymBeam
  • Na co si má dávat pozor investor? 
  • Protože ne vždy to jde podle plánu
  • Crowdfunding není třeba zatracovat, funguje jako inovativní prvek 

Fondy mají další miliardy pro startupy

Letošní březen přinesl několik velkých zpráv z prostředí venture kapitálových fondů – nové vznikají, další otevírají kola a některé hlásí velké novinky. Kompletní přehled všeho dění ve světě tuzemského venture kapitálu včetně pokračování hlavního tématu najdete v pokračování newsletteru.

Pokračování březnového newsletteru CCVC si můžete přečíst zde.

Přihlásit k měsíčnímu odběru novinek ze světa tuzemského venture kapitálu se můžete zde, ostatní vydání newsletteru CCVC najdete zde

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.