Globální chladnutí a ruská propaganda. Rodí se kniha o zákulisí volebních kampaní i předpovědí počasí

Chystaná kniha Lenky Chlubnové sonduje, co se děje v hlavách (nejen) politiků, když společnost narazí na nečekaný a těžko řešitelný problém.

Luboš KrečLuboš Kreč

studeny-jaro

Foto: Lenka Chlubnová / CzechCrunch

Přebal knihy Studený jaro

0Zobrazit komentáře

Jen si to zkuste představit: nikde žádné jaro! Je pořád sychravo a chladno, vše prostupuje blbá nálada, která obrací na hlavu nejen zákonitosti přírody, ale i politiky… Jasně, v době sluncem zalitého června a faktického i kalendářního příchodu léta nesmysl, jenže v knize Lenky Chlubnové realita. Navíc realita, která má předobraz v tom, co jsme zažili během covidu a s čím se autorka potýkala v českém parlamentu a při volebních kampaních.

Lenka Chlubnová sice vystudovala angličtinu a francouzštinu, více ji to vždy ale táhlo k digitálnímu marketingu a politice, ostatně absolvovala stáž zaměřenou na pořádání kampaní i na prestižní Yaleově univerzitě v USA. Podílela se na mimořádně úspěšné kampani TOP 09 v roce 2010, jezdila školit politické marketéry do Bulharska nebo Egypta (kam se dodnes bojí vrátit poté, co se euforie arabského jara vyčerpala).

„Postupně jsem si uvědomila, že mi něco chybí. Navíc přišla rodina a s dětmi je těžké dělat velké politické kampaně,“ usmívá se Chlubnová, která je politice ale pořád hodně blízko – stála u vzniku agentury PRodukujeme dlouholetého marketingového stratéga TOP 09 a lidovců Jaroslava Poláčka a i nadále mu v ní pomáhá. „Jdou nám dobře třeba senátní kampaně,“ říká a připomíná, že s komunikací na sítích je aktivní i v Charitě České republiky.

Vedle vymýšlení sloganů a příspěvků na Facebook či Instagram si ale začala psát i povídky. Nejprve do šuplíku, pak na blogový portál Blogspot – a když jí lidé začali říkat, že by měla zkusit něco více, rozhodla se jeden ze svých příběhů rozpracovat až do parametrů knihy. A tu vydat prostřednictvím knižní crowdfundingové platformy Pointa (a Studený jaro, jak své dílo nazvala, už je po pár dnech v podstatě zafinancované).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V příběhu se promítá to, co Lenka Chlubnová dobře zná – přemýšlení politiků o svém odkazu a své pozici u veřejnosti. Ale nejen to, ostatně hlavním hrdinou je meteorolog František a televizní rosnička Sabrina a pak také premiér země nebo ambiciózní poslanec. „Nepřijde jaro, což má velké důsledky pro přírodu i pro ekonomiku. Začne se to řešit v Bruselu, zároveň na téma naskočí ruská propaganda a najde si ve sněmovně užitečného idiota, který se s její pomocí chce dostat na vrchol,“ shrnuje v kostce synopsi své knihy autorka.

A přiznává, že se inspirovala u klíčových témat posledních let a jejich odrazu ve společnosti: covidu a války na Ukrajině: „Předobraz tam je. Ale nechtěla jsem psát nic čistě negativního nebo utopického, takže asi můžu prozradit, že to skončí dobře.“ Kniha už je hotová, tisk a designové či technické úpravy ale ještě nějaký čas zaberou, takže k lidem, kteří si ji objednali, se dostane nejspíš až v zimě. Jakože opravdové zimě.

„Půjdeme do tisku s pěti sty kusy, nejsem blázen a nepočítám, že to bude bestseller. Kniha, která reaguje na aktuální společenskou situaci a která se dotýká politiky a negativní atmosféry je něco, čemu knižní trh nefandí. Ale zároveň něco, co je třeba pojmenovat a před čím je dobré nezavírat oči,“ krčí rameny autorka.

Sever o víkendu nepůjde spát. Hudební festival Kamen!ce láká na Tata Bojs, Prago Union i Kollera

Malé město, ale velký festival, který boří mýty o klasických lokálních akcích podobného druhu. Kamen!ce láká návštěvníky z republiky i zahraničí.

kamenice2

Foto: Kamen!ce

Festival Kamen!ce

0Zobrazit komentáře

Česká Kamenice je malebné městečko na severu Čech, které se na pár dní stane hlavním místem pro milovníky české i zahraniční hudby. Tento víkend tam totiž přijedou velká jména jako David Koller, Tata Bojs, Prago Union a mnoho dalších. Festival Kamen!ce tím dokazuje, že i lokální věc dokáže svou velikostí překračovat region – a navíc vše nabídnout návštěvníkům zdarma.

Minulý víkend otřásal Hradcem Králové monstrózní festival Rock for People, kde se ukázala řada jmen světové hudební scény i mnoho českých interpretů – a my to mohli zažít na vlastní uši. Celý festival uzavírala kapela Tata Bojs, která se tento víkend přesouvá z Hradce na sever Čech, do České Kamenice na festival Kamen!ce, který slibuje zážitek parametrů daleko větších festivalů.

„Je to, myslím, ta nejlepší reklama, kterou město má,“ říká starosta České Kamenice Jan Papajanovský, který je mimochodem jedním z nejmladších starostů v Česku. „Festivalem dnes celé republice ukazujeme, že jsme sice malé, ale rozvíjející se město v krásné přírodě, které může nabídnout vysokou kvalitu života včetně zajímavé kultury. Ukazujeme, že městské slavnosti nemusí být pokaždé stejné, že za podobné peníze lze v případě, že člověk vybuduje super tým, nabídnout podstatně více muziky – doslova,“ dodává.

Festivalu se daří lákat zvučná jména české i slovenské hudební scény – a nezapomíná ani na zahraniční interprety. Důkazem je i letošní ročník, na kterém se mimo Tata Bojs představí také David Koller, slovenská zpěvačka Katarzia, legendární rapové uskupení Prago Union nebo roztančení Midi Lidi.

kamenice1

Foto: Kamen!ce

Velký festival v kulisách malého města, takový je festival Kamen!ce

Festival je důkazem, že není nutné servírovat jen vyčpělý rádiový pop, aby se lidé dobře bavili. Více než padesát interpretů, kteří letos na festivalu vystoupí, jsou zástupci spíše alternativnějších a elektronických hudebních směrů. Chybět navíc nebude ani pestrý doprovodný program.

Ten bude zahrnovat například vědomostní kvíz s dr. Vševědem z pořadu Na lovu, karaoke s Albertem Romanuttim z uskupení Bert & Friends nebo promítání filmů jako Banger. „Obecně se snažíme přinést do menšího města kulturu, která se jinak vyskytuje zejména na klubové scéně ve větších městech. Chceme lidem ukázat něco nového,“ vysvětluje Papajanovský.

Díky tomu Kamen!ce překonává představy o lokálním festiválku pro místní, kteří se sejdou u piva, aby si poslechli zdejší interprety. A kdo například dorazí z nedalekého Německa, bude si moci poslechnout i své krajany v podobě indie rockové kapely Pabst. To všechno je navíc v Kamenici nabízeno „zdarma“.

Uvozovky proto, že celý festival běží na takzvaném doporučeném vstupném. Kdo chce, může celou akci finančně podpořit zakoupením vstupenky, která na celý festival vychází na 300 korun. Vstupenku si lze následně vyměnit za náramek, ovšem nikdo nebude kontrolovat, zda jej návštěvník má, nebo nemá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

jiri-smejc

Přečtěte si takéŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán a straní se realitŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán, kupuje firmy od čtvrt miliardy výš a straní se realit

„Celkový rozpočet festivalu se pohybuje mezi dvěma a třemi miliony korun, z toho přibližně polovinu financuje město. Zbytek je kombinace vstupného, grantů, sponzorských darů, prodeje merchandisingu, poplatků z barů, stánků, stanového městečka a podobně. Z dobrovolného vstupného na koncept vstupného doporučeného jsme přešli proto, aby byl festival udržitelný dlouhodobě – třeba i v době, kdy mu nebudou ve vedení města lidé tak naklonění. Doufáme proto, že nám přispěje co nejvíce návštěvníků,“ vysvětluje starosta České Kamenice.

V loňském roce festival navštívilo na šest tisíc osob, jak ovšem Papajanovský uvádí, festival se nekoná v oploceném areálu, a tak se počty špatně odhadují. Letos by město chtělo přivítat návštěvníků ještě více. „Strop odhadujeme okolo deset tisíc lidí – víc by se už do města ani nevešlo,“ říká s úsměvem starosta.