Google a jeho Waymo kupuje tisíce dalších autonomních vozů pro testování v běžném provozu

Filip HouskaFilip Houska

0118_waymo_2
0Zobrazit komentáře

Autonomní technologie se neustále rozvíjejí a začínají postupně pronikat do běžných vozů, které jednoho dne reálně vstoupí do prodeje. Snaží se o to hned několik firem, a to jak automobilových jako Tesla, Ford, Audi, BMW nebo GM s autem bez volantu, tak i technologických v čele s Googlem (Alphabetem), respektive jeho dceřinným startupem Waymo.

Waymo totiž nově nakoupilo tisíce minivanů Pacifica Hybrid od Fiat Chrysleru, kterými doplní svůj aktuální autonomní vozový park o 600 totožných vozech. Žádná ze stran zatím neřekla, o jaký se přesně jedná počet a kolik peněz tento nákup stál, nicméně je jisté, že doručovat bude tyto vozy Fiat Chrysler postupně, s tím, že první várku Waymo obdrží koncem letošního roku.

casey

Přečtěte si takéCNN ukončuje provoz Neistatova mediálního startupu Beme, který před rokem koupilo za 25 milionů dolarůCNN ukončuje provoz Neistatova mediálního startupu Beme, který před rokem koupilo za 25 milionů dolarů

Startup, který byl ještě do roku 2016 „pouhým“ projektem Googlu, respektive Alphabetu, zatím po Spojených státech operuje se zmíněnou šestistovkou těchto minivanů, z nichž jedna šestina byla doručena hned po zahájení partnerství s Fiat Chryslerem v roce 2016 a zbytek v průběhu minulého roku. Velkým krokem kupředu s nasazením autonomních vozů Pacifica Hybrid bylo i spuštění programu Early Rider, díky kterému se zájemci mohou svézt po Arizoně.

0118_waymo_1

Pacifica Hybrid pojme až osm cestujících

Aktuální vozový park, který se průběžně testuje hlavně v Atlantě, San Francisku, Detroitu, Phoenixu a Kirklandu, disponuje samořídícím softwarem a hardwarem vyvinutým přímo v dílnách Waymo a slíbené doplnění minimálně tisícovky dalších nebude v tomto ohledu odlišné.

Svou vizi autonomní silniční dopravy Waymo naplňovalo také svými minivozy Firefly, jejichž provoz však výměnou za modely Pacifica Hybrid v polovině minulého roku zařízlo.

9B74419E-FDCA-4140-AD29-25B4E8D19A61

Foto: Waymo

Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV plánuje vstup na pražskou burzu

Filip HouskaFilip Houska

PrimocoUAV low 1

Foto: Primoco

One 150

0Zobrazit komentáře

O bezpilotních letounech, které vyvíjí pražský startup Primoco UAV v čele s CEO a zakladatelem Ladislavem Semetkovským, jsme vás informovali již několikrát, naposledy ohledně uskutečnění rekordního letu v délce devíti hodin. Nově tento ambiciózní výrobce, který se pomalu stává významným hráčem na poli leteckého průmyslu, ohlásil další novinku.

Na druhé čtvrtletí letošního roku totiž plánuje vstoupit na kapitálový trh prostřednictvím platformy START, kterou pro malé a střední podniky s celkovou tržní kapitalizací nad 1 mil. EUR otevřela v říjnu loňského roku Burza cenných papírů Praha.  Podle Semetkovského se jedná o „zásadní moment v historii společnosti“.

boringcompany2

Přečtěte si takéBoring Company Elona Muska představila mapu budoucí trasy svého přepravního systémuBoring Company Elona Muska představila mapu budoucí trasy svého přepravního systému

Právě vstup na burzu by měl startupu nejen najít vhodné investory, ale také jej přiblížit veřejnosti, a to zejména po stránce nejnovějšího vlajkového letounu One 100. Ten mimo to, že dokáže doletět 1 500 km rychlostí mezi 100 až 150 km/h, disponuje 50kg užitným zatížením nebo 100kg vzletovou hmotností, také v květnu minulého roku pokořil rekord nejdéle trvajícího bezpilotního letu v civilním provozu v délce 9 hodin a 1 minuty.

PrimocoUAV low 4

O bezpilotní letouny z dílen Primoco UAV mají zájem i zahraniční státy, konkrétně například Rusko a Malajsie. Ostatně to komentuje Semetkovský v oficiální zprávě hodnotící rok 2017 slovy:

„Když se podívám na výsledky celého roku, hodnotím velmi pozitivně významný milník, a to ukončení vývoje, certifikace a uzavření prvních smluv na dodávky našich letadel v Rusku a Malajsii. V Rusku jsme založili dceřinou společnost, která tyto aktivity zastřešuje. Zahájili jsme rovněž poskytování leteckých prací ve Finsku. Kromě toho vidím velký potenciál i v oblasti prodeje našeho nového motoru Primoco Engine 500 (výkon 50 HP, životnost 500 hodin, váha 25 kg; pozn. red.),“ říká.