Google Analytics končí, ať žijí ty nové. Proč musíte co nejdříve konat, abyste mohli dál měřit?
Většina firem v Česku používá k měření webů Google Analytics. Jejich stávající verze ale příští rok skončí a je třeba se na to včas připravit.
Stávající Google Analytics brzy skončí
Pokud máte jakýkoliv web nebo e-shop a potřebujete zjistit, kolik návštěvníků na něj chodí, velmi pravděpodobně používáte Google Analytics. Jeden z nejrozšířenějších datových nástrojů pro měření výkonnosti a návštěvnosti webů ale příští rok čekají zásadní změny, na které je třeba se připravit. Mnoho firem je přitom zatím neřeší, a pokud by začaly konat příliš pozdě, mohl by to být problém. Minimálně v tom, jaká uvidí data a jak s nimi budou moci pracovat. Co s tím?
O tom ve svém komentáři pro CzechCrunch píše Adam Šilhan, vedoucí konzultačního oddělení v tuzemské digitální agentuře igloonet. Dlouhodobě se zabývá vzděláváním marketérů digitálních analytiků (nejnověji s projektem Analytics Academy). Klíčovým nástrojem jsou pro něj právě Google Analytics, a tak vysvětluje, co znamená konec takzvaných Universal Analytics a co přináší novinka v podobě Google Analytics 4.
***
Většina firem v České republice využívá Google Analytics. Současné Universal Analytics skončí k 30. červnu 2023. Poté bude Google podporovat pouze Google Analytics 4. To, že končí, neznamená, že by Google přerušil podporu, ale že reálně přestane sbírat data. K nim se sice ještě alespoň půl roku dostanete, nicméně už teď je potřeba počítat s tím, že po 31. prosinci 2023 žádná historická webová data mít nebudete.
Jedinou možností je vytáhnout veškerá data z Google Analytics do té doby ven. V případě placené verze GA 360 budou termíny prodlouženy o tři měsíce. Co to všechno vlastně znamená a co byste měli dělat, pokud ještě novou verzi Google Analytics nemáte nasazenou?
Google k tomuto kroku může motivovat několik věcí. Google Analytics jsou pro něj důležitý produkt v rámci jeho ekosystému. Když inzerenti uvidí, že kampaně přináší výsledky, je větší šance, že své útraty navýší. Jenže model, na kterém byly Universal Analytics (UA) postaveny, je již přes patnáct let starý.
Způsob, jakým se lidé pohybují na internetu, se změnil a původnímu modelu už moc neodpovídá. Stejně tak se změnily požadavky na ochranu soukromí na internetu, které mají velký vliv na sběr webových dat a jejich kvalitu. Druhý důvod je podle mě nákladově pragmatický.
Universal Analytics umožňují uchovávat granulární (podrobná) data teoreticky neomezeně dlouho, což je aktuálně nejen v rozporu s GDPR, ale také to Google stojí hodně peněz. Google Analytics 4 (GA4) v základu uchovávají granulární data dva měsíce s rozšířením maximálně na čtrnáct měsíců. Google tak ušetří dost peněz na skladování zbytečných dat.
Co konec Universal Analytics znamená
Google sice už pár měsíců firmy k přechodu vyzývá, ale většina to zatím ignoruje. To je možná způsobeno tím, že si neuvědomují, jak velká změna přechod z Universal Analytics na Google Analytics 4 je. Není to jednoduchá operace typu update z Windows 10 na Windows 11. GA4 totiž fungují na úplně jiném modelu než UA, což znamená, že byste i k jejich nasazení měli přistoupit jiným způsobem, než abyste se snažili je ohnout tak, aby vám měřily tak, jak jste byli doteď zvyklí.
Pokud jste zakládali Google Analytics před 14. říjnem 2020, s největší pravděpodobností používáte Universal Analytics. Ověřit si to můžete jak na vlastních stránkách, tak v rozhraní Google Analytics v záložce Admin / Správce. Pokud měřicí kód začíná prefixem UA, jedná se o Universal Analytics.
Co Google Analytics 4 přináší
Hlavní změnou u Google Analytics 4 je přechod na takzvaný even-based model. Ten unifikuje a výrazně rozšiřuje, jak Google Analytics přistupují k měření. Lépe tak zobrazují například průchod webem.
Google Analytics 4 se původně jmenovaly Google Analytics App + Web, což odkazuje na jejich schopnost měřit do jednoho účtu nejen webová data, ale i data z aplikací. To sice nevyužijí všichni, ale je to stále častější model, kdy má firma jak webové stránky, tak mobilní aplikaci.
Díky tomu můžete na jednom místě jednoduše vidět, jak se vám celkově daří a jak vypadá nákupní chování vašich uživatelů napříč platformami. Google Analytics 4 navíc nabízí lepší možnosti spojování dat uživatele napříč platformami.