Google ani Apple nechtějí platit digitální daň. Břemeno tak přenáší na inzerenty a vývojáře, možná zdraží i v Česku

Jiří SvobodaJiří Svoboda

pichai-gtax

Foto: Google/CzechCrunch

Sundar Pichai, CEO Googlu

0Zobrazit komentáře

Vlády po celém světě postupně intenzivně řeší zdanění digitálních gigantů, kteří často unikají platbám díky sídlům ve státech s daňovými výhodami. Takzvaná legislativní daň už má v několika zemích reálnou podobu, ovšem třeba Google nebo Apple se rozhodl, že nic platit nechce a břemeno de facto přenáší na své klienty.

Znamená to, že inzerentům, kteří využívají reklamy na platformě Google Ads v Rakousku, Velké Británii a Turecku, připíše vyhledávací gigant ke každé faktuře několikaprocentní přirážku. Ta se odvádí právě od toho, jak procentuálně vysokou digitální daň tamní vláda schválila. V případě Turecka a Rakouska je to pět procent, v případě Velké Británie dvě procenta.

Informace vyšly najevo díky e-mailům, které Google odeslal klientům. Obdobně se ve zmíněných zemích zachoval i Apple vůči firmám, který dodávají obsah na App Store, nebo Amazon vůči obchodníkům, kteří prodávají přes jeho e-shop. Google bude zdražovat od října.

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová pro server Lupa.cz odůvodnila kroky tím, že digitální daně zvyšují náklady na digitální reklamu a takto zvýšené náklady se převádí na zákazníky běžně i v jiných odvětvích. Google ostatně tvrdí, že podporuje spíše mezinárodní daňové iniciativy než poplatky u jednotlivých států.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O zavedení jednotlivé legislativy se už ostatně pokoušela Evropská unie. Poprvé svůj plán představila Rada Evropské unie už před dvěma lety, ale jednotlivé státy EU se na něm doteď neshodly. Stojí za tím třeba Lucembursko nebo Irsko, které jsou velkými mezinárodními korporacemi považovány za evropské daňové ráje.

Legislativu si proto každý stát Evropské unie alespoň zatím řeší sám. Silně protestují také původní sídla velkých technologických gigantů, třeba Spojené státy, které by na digitální dani logicky tratily.

Česká legislativa zatím v přípravách

Rakousko, Velkou Británii a Turecko by mohla následovat také Česká republika. V Poslanecké sněmovně leží vládní návrh zákona z pera ministryně financí, která navrhuje digitální daň ve výši pěti procent. Právě o tuto částku by tak mohl například Google ve finále zvýšit faktury i českým klientům. Zda se tak skutečně stane, zatím mluvčí Googlu nepotvrdila.

facebook-zuckerberg

Přečtěte si takéDo kritiky App Storu se pouští i Facebook. Apple mu zakázal, aby u plateb v aplikaci upozorňoval na jeho poplatkyDo kritiky App Storu se pouští i Facebook. Apple mu zakázal, aby u plateb v aplikaci upozorňoval na jeho poplatky

V této fázi ještě navíc zákon projednávají sněmovní výbory, dále ho čekají čtení ve Sněmovně i Senátu, což znamená, že se může v detailech proměnit. Stále také počítá s účinností od ledna 2021. Ministerstvo spočítalo, že do státního rozpočtu by mohl zákon přinést až 3,8 miliardy korun.

Současný návrh mimo jiné počítá s tím, že digitální daň budou v Česku platit firmy, které globálně mají obrat vyšší než 750 milionů eur (necelých 20 miliard korun) a nabízí digitální služby, za které v Česku inkasovaly víc než 100 milionů korun a mají v zemi přes 200 tisíc uživatelských účtů. Reálně by se tak zákon v tuzemsku dotkl Facebooku, Googlu a Applu.

Komerční banka si hýčká uživatele Applu. Své mobilní bankovnictví vydává jako nativní aplikaci pro Mac

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kb-catalinaEvent

Foto: KB

Komerční banka spouští novou aplikaci pro operační systém macOS

0Zobrazit komentáře

Velkým tématem loňského roku byl v tuzemském bankovním světě příchod Apple Pay. Mnoho českých bank se předhánělo, aby s platební službou, která zásadně ulehčuje placení, když máte iPhone, přišlo mezi prvními. Jednou z nich byla i Komerční banka, která nyní posouvá služby pro své klienty, využívající produkty od Applu, ještě o kousek dál.

Po prázdninách se třetí největší tuzemská banka v počtu klientů rozhodla vydat své mobilní bankovnictví také pro počítače s operačním systémem macOS, tedy MacBooky či stolní iMacy. Uživatelé už tak stav svého konta nemusí kontrolovat přes webový prohlížeč, ale stačí jim spustit nativní aplikaci.

Jako doma budou zejména ti, kteří již aplikace KB Mobilní banka či Mobilní banka Business pro firemní klientelu používají na iPadu. Vývojáři v Komerční bance totiž využili nejnovějších nástrojů Applu, který umožňuje portovat aplikace z iPadu právě do nejnovějšího operačního systému macOS Catalina.

„Pro applisty jsme měli v Komerční bance vždy určitou slabost,“ přiznává David Barczi, manažer digitálních kanálů KB. S aplikací pro počítače Mac sice není Komerční banka první, protože ještě rychleji do digitálních inovací šlape Moneta, ale přesto mohou být majitelé zařízení od Applu se službami spokojení.

apple-pay-komercni-banka

Foto: KB

Apple Pay s platební kartou Komerční banky

„Byli jsme v počáteční skupině bank, které klientům umožnily platit přes Apple Pay. Jako první banka jsme nabídli aplikaci pro chytré hodinky Apple Watch, přihlašování do mobilního bankovnictví a potvrzování transakcí otiskem prstu (Touch ID) nebo rozpoznáváním obličeje (Face ID). Nyní jsme udělali další krok. To, co naši klienti znají z mobilního bankovnictví včetně Touch ID, nyní přenášíme na notebooky a počítače od Applu,“ říká Barczi.

Důraz Komerční banky na své „jablečné klienty“ není logicky náhodný. Jak pro CzechCrunch prozradil mluvčí KB Pavel Zúbek, zatímco průměrně banka registruje 40% podíl přihlášení z platforem Applu, u některých segmentů je to dokonce až 75 %. U korporátního segmentu se podíl zařízení od Applu pohybuje mezi 49 a 65 %.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

weekly-060125-mvp-y

Přečtěte si takéNový Harry Potter a český startup, co pomáhá lékařůmNový Harry Potter, nenápadná hvězda známého fondu a český startup, co pomáhá lékařům

„Připravujeme i několik dalších funkčností, například nedávno byla vystavena nová verze, která dodala i aplikaci pro iMessage pro sdílení QR platby s vlastním číslem účtu. Apple TV a Apple Business Chat zatím neplánujeme,“ prozrazuje Zúbek. Právě aplikaci pro Apple TV či podporu přes Apple Business Chat zavedla zmíněná Moneta.

Několik novinek pak připravuje Komerční banka také pro operační systém Android, kde představí tzv. dashboard bezpečnosti. Ten má uživatele upozornit, jak má zabezpečený telefon či tablet a co může zlepšit, aby bylo zabezpečení lepší. Další novinkou pak bude možnost sjednání doplňkového penzijního spoření plně online, což již funguje na iOS.