Google ani Apple nechtějí platit digitální daň. Břemeno tak přenáší na inzerenty a vývojáře, možná zdraží i v Česku
Vlády po celém světě postupně intenzivně řeší zdanění digitálních gigantů, kteří často unikají platbám díky sídlům ve státech s daňovými výhodami. Takzvaná legislativní daň už má v několika zemích reálnou podobu, ovšem třeba Google nebo Apple se rozhodl, že nic platit nechce a břemeno de facto přenáší na své klienty.
Znamená to, že inzerentům, kteří využívají reklamy na platformě Google Ads v Rakousku, Velké Británii a Turecku, připíše vyhledávací gigant ke každé faktuře několikaprocentní přirážku. Ta se odvádí právě od toho, jak procentuálně vysokou digitální daň tamní vláda schválila. V případě Turecka a Rakouska je to pět procent, v případě Velké Británie dvě procenta.
Informace vyšly najevo díky e-mailům, které Google odeslal klientům. Obdobně se ve zmíněných zemích zachoval i Apple vůči firmám, který dodávají obsah na App Store, nebo Amazon vůči obchodníkům, kteří prodávají přes jeho e-shop. Google bude zdražovat od října.
Mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová pro server Lupa.cz odůvodnila kroky tím, že digitální daně zvyšují náklady na digitální reklamu a takto zvýšené náklady se převádí na zákazníky běžně i v jiných odvětvích. Google ostatně tvrdí, že podporuje spíše mezinárodní daňové iniciativy než poplatky u jednotlivých států.