Hádka, nebo reklamní trik? Zakladatelé Footshopu a Vasky se přou o posprejovanou výlohu
Začalo to posprejovanou výlohou a přešlo do veřejné hádky Petera Hajdučka a Václava Staňka. Ale pozor, ne vše musí být tak, jak se zdá.
Václav Staněk a Peter Hajduček
Praha versus Zlín. Footshop versus Vasky. Hajduček versus Staněk. Sociální sítě v Česku poslední dny žijí z aféry, kterou vyvolala posprejovaná výloha českého streetwearové obchodu Footshop v centru Prahy. A roli v ní může mít původem zlínská obuvnická firma Vasky, za kterou se vůči neznámému vandalovi ohradil sám její šéf. Čas volat policii kvůli vandalství? Nebo spíš tleskat za nápaditou marketingovou kampaň k nové spolupráci? CzechCrunch se pokusil rozklíčovat, co se vlastně stalo.
Na jedné straně je Footshop, čerstvý vítěz v soutěži o nejoriginálnější fotbalový dres a jeden z nejsilnějších hráčů na poli streetwearu, respektive prémiových tenisek. Na straně druhé Vasky, obuvnická firma se silným poutem k tradici města Zlína, která před rokem koupila krachující českou značku Botas, aby ji dostala zpět na výsluní. A uprostřed je výloha v pražské ulici Na Příkopě a někdo v černé mikině s kapucí a bílým sprejem.
Před třemi dny se na oficiálním instagramovém účtu Footshopu objevila fotka výlohy jeho prodejny v centru města, která je z poloviny pomalovaná nápisem Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!! V příspěvku pak v českém i anglickém jazyce vyzval veřejnost, aby firmě poskytla jakékoliv informace o vandalovi, který výlohu poničil. Soudě podle komentářů pod fotkou na Instagramu se dlouho nikomu nezdálo nic podezřelé.
Naopak se objevovaly názory, že nápis je originální, že si tam graffiti má Footshop nechat – nebo že má kontaktovat Banksyho, který za tím určitě stojí. Změna ale přišla v pátek dopoledne, kdy obchod zveřejnil video z noci, na němž je zachycen neznámý člověk v černém oblečení, jak hanlivý slogan sprejuje. Detektivové z řad instagramových uživatelů si mohli všimnout, že pachatel má na sobě bílé tenisky značky Botas.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
To, že si pachatel na sebe večer k tmavému outfitu vezme boty, které září do okolí, by mohlo vstoupit do učebnic, jak při vandalismu co nejlépe vyniknout a u toho se nechat natáčet. V celé hře je zásadnější propojení označení takzvaných Ultras Zlín, což do příspěvku pod video napsal sám Footshop, slova „ševci“ a právě ikonické české značky Botas, kterou téměř přesně před rokem převzaly… zlínské Vasky.
Na poměry českého obuvnictví šlo o poměrně hodně medializovaný obchod – a jak v rozhovoru pro CzechCrunch zmínil šéf znovuzrozených Botas Vít Staněk (bratr Václava, majitele Vasek), mají s nimi velké plány. Před měsícem navíc sourozenci otevřeli první novou pobočku Botasu v Krakovské ulici u Václavského náměstí, tedy tam, kde začínaly Vasky.
Na celou věc v pátek odpoledne reagoval i sám Václav Staněk, který na svůj LinkedIn napsal výživný příspěvek o tom, jak s aktem nesouhlasí, protože má Footshop rád. Jenže pak dodal něco, co už muselo zvednout obočí i těm, kteří do té doby žili v přesvědčení, že posprejovaná výloha je opravdu výsledkem jen a pouze vandalství.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs