Handicap mění na superschopnost. Z roubenky na severu Čech jde Molčan se svým nápadem dobýt Silicon Valley
Neobyčejně obyčejný, i takový je Filip Molčan, muž žijící v roubence na okraji národního parku, který chce pomáhat handicapovaným talentům v zámoří.
Filip Molčan, zakladatel vývojářského studia GoodSailors
Filip Molčan není úplně klasický CEO vývojářského studia. Bydlí mimo civilizaci v tradiční roubence na samém okraji Českého Švýcarska, o které pečuje coby dobrovolný strážce parku. Svým zaměstnancům koupil apartmán v Chorvatsku, a se svou společností Good Sailors hledá u handicapovaných osob superschopnosti, díky kterým dovedou dělat některé věci lépe než zdravý člověk. „Myslíme si, že to, co děláme, je natolik unikátní, že bychom s nápadem chtěli vyrazit na západní pobřeží do Spojených států,“ říká Molčan, který má v plánu v Silicon Valley ukázat, jak dobří umí být vývojáři s autismem, obsedantně-kompulzivní poruchou či zrakovým postižením.
S Filipem Molčanem se potkávám před jeho roubenou chalupou v Doubici, relativně nenápadné severočeské vesničce, ve které je však poměrně živo. Díky turistickému ruchu je tu šest hospod a často tu lze narazit na velmi zajímavé osobnosti. „Není to úplně standardní obec. Za komunistů sem začali z Prahy odkládat nepohodlné a máničky. A díky tomu se tu začali potkávat zajímaví lidé a ti přitahovali další. Proto se dnes Doubici říká pobočka pražské kavárny,“ vysvětluje hrdý Doubičák a prozrazuje některá zajímavá jména.
„Naším starostou tu byl třeba publicista Martin Schulz, poslední roky života tu trávil Karel Gott, pro inspiraci sem jezdí michelinský kuchař Olda Sahajdák, řežiséři Honza Bubeníček, Honza Hřebejk a s vesnicí je silně spjatá třeba i herecká rodina Prachařů. A takhle bych mohl pokračovat,“ vyjmenovává Molčan.
On sám do této pestré mozaiky také zapadá, byť jeho přestěhování se do obce, ve které žije natrvalo zhruba jen stovka lidí, byla tak trochu náhoda. Původně hledal byt v Děčíně, kde celý život žil. „V nabídce panelákových bytů se najednou nějakým omylem zjevila tahle naše chalupa, tak jsme se na ni jeli podívat a řekli si, že to zkusíme,“ vzpomíná Molčan v momentě, kdy spolu zaplouváme mezi stromy národního parku.
Kam se přestěhovali, začali zjišťovat až pak. Jak sám říká, v životě se často rozhoduje na základě citu a bez většího rozmyslu. Ostatně chalupu pořídil, aniž by uměl vyměnit žárovku. Molčan byl totiž především ajťák a v tomto oboru také začal hned na vysoké podnikat. Psal se rok 2002, když zjistil, že školu už nemá smysl dodělávat, a tak se do projektu později pojmenovaného Good Sailors pustil naplno.
Dobří námořníci
Tehdy projekt ještě neměl tak sociální charakter jako dnes. „Prostě jsem chtěl podnikat v IT a víc jsem neřešil. Pak se k nám ale přidal kolega Jirka Maule, který byl na vozíku, a který byl otcem myšlenky celé to začít stavět víc na tom, že zaměstnáváme lidi s určitým handicapem,“ vysvětluje Molčan. „V té době byl ale každý, kdo zaměstnává handicapované, považován za podvodníka, takže jsme to ani moc neříkali.“
To se ovšem změnilo v momentě, kdy se na nějaký čas přesunul do amerického Silicon Valley, kde ze sociální stránky jeho podnikání byli všichni paf. Ten nejdůležitější zlom ovšem nastal, když Molčana a jeho kolegy oslovilo RWE s prosbou, zda by nebyli schopni vyvinout systém na správu plynových zásobníků.
„Dopředu nás varovali, že čtyři renomovaní dodavatelé před námi nebyli schopni takový systém vytvořit. Přesto jsme si domluvili schůzku s tím, že asi budeme pátí,“ vzpomíná dnes už spíše manager než ajťák, na důležitou zakázku. „Ukázalo se, že na to byly potřeba složité algoritmy, a tak jsme zapojili kolegu s poruchou autistického spektra. Ten zajásal, že má konečně něco pořádného, a systém jsme dodali,“ dodává s úsměvem.
V ten moment mu došlo, že by to šlo celé otočit a z handicapu udělat superschopnost. Už dříve zjistil, že lidé s poruchou autistického spektra jsou skvělí na vývoj, lidé s obsedantně-kompulzivní poruchou jsou zase dokonalí testeři, kterým nic neunikne. A třeba neslyšící jsou nepřekonatelní v designování rozhovorů pro počítačové hry díky zesílenému vnímání neverbální komunikace.