Dlouholetá spolupráce internetového podnikatele Jakuba Havrlanta a jeho fondu Rockaway Capital se skupinou PPF a s EC Investments Daniela Křetínského se blíží ke konci. Firmy nyní oznámily, že se dohodly na byznysové výměně: Havrlant oběma partnerům odprodal svůj podíl ve srovnávači Heureka Group a v síti obchodů s elektronikou Fast ČR, získá naopak majoritu v e-shopu Vivantis.
Po transakci tak Havrlantova společnost už nebude mít žadné společné velké investice s PPF. S fondem Daniela Křetínského se pak ještě majetkově podílí jednak na on-line supermarketu Košík.cz, jednak na rozvážkové službě Dodo a budou spolu i ve Vivantisu.
„Strategická spolupráce s investičními skupinami EC Investments a PPF pro nás má stále velký význam. Od roku 2015 jsme společně uskutečnili několik úspěšných akvizic a já věřím, že i v budoucnosti budeme mít další příležitosti pro spolupráci,“ uvedl CEO a zakladatel Rockaway Capital Jakub Havrlant.
Heureku koupil Havrlant s Křetínským a tehdy ještě i s Petrem Kellnerem v roce 2015 spolu se skupinou e-shopů Mall.cz. Když předloni celou Mall Group prodali polské společnosti Allegro, Heureka ani Vivantis součástí obchodu nebyly, stejně jako Košík.cz.
Ve stejném roce, kdy toto konsorcium investorů prodalo Mall Group, koupilo předního prodejce elektroniky Fast ČR, který operuje pod značkou Planeo. V ní Rockaway získalo 20 procent a PPF s EC Investments po 40 procentech. Z této společnosti Havrlant tedy úplně odchází.
V případě Vivantisu, který založil známý podnikatel a investor Martin Rozhoň, zůstane Rockaway spolu s EC Investments, ale prvně jmenovaná společnost bude mít majoritu. Naopak PPF z projektu zcela vystoupí.
„Jsem velmi rád, že jsme dokázali úspěšně dokončit odkup podílu od našeho partnera PPF ve Vivantisu. Cílem je plně využít zkušeností a odborných znalostí, které jsme získali v oblasti e-commerce, a pomoci Vivantisu v jeho další expanzi, včetně rozšíření jeho přítomnosti v zahraničí,“ řekl Havrlant, který se letos stal vítězem soutěže EY Podnikatel roku.
Poslední měsíce do České republiky přinesly nové a výrazné hráče na poli e-commerce. Se svými tržišti, na nichž mohou zboží zákazníkům nabízet v podstatě všichni prodejci, sem vstoupily německý Kaufland i polské Allegro, vlastník Mall Group. Děje se tak v kontextu již více než rok se propadajícího se trhu – spotřebitelé nakupují méně zboží, což dělá vrásky na čele mnoha firmám.
Dění zblízka pozoruje Radek Klouda ze společnosti BaseLinker, která e-shopům pomáhá růst na nových prodejních kanálech a nabízí napojení mimo jiné na stovky různých marketplaců, jak se online tržiště obecně označují. Nedávno firma také představila e-book Průvodce po marketplacech, jenž je ke stažení zdarma.
„Marketplacy rostou rychleji než samotná e-commerce. Do Česka vstupují noví hráči a je nutné k nim zaujmout nějaký postoj,“ popisuje Klouda v komentáři pro CzechCrunch, ve kterém vysvětluje motivaci a cíle nových hráčů, reakci stávajících obrů jako Alza, Mall a Heureka a přibližuje, co dění na trhu přinese obchodníkům, ale také samotným zákazníkům.
***
Proč do Česka vstupuje Allegro?
Polské Allegro koupilo Mall Group minulý rok a jeho vizí je vytvořit silný evropský marketplace. Česko je jeho první mimodomovskou lokalizací. I když je zdejší e-commerce vyspělá (působí zde kolem 55 tisíc e-shopů), prodej přes online tržiště je pořád nízký a dosahuje podílu méně než deset procent.
Allegro může přinést nové produkty a nízké ceny, dokáže efektivně využít zkušenosti z Mallu a využít jeho existující prodejce, stejně tak zaujmout i jeho současné zákazníky. Je známé tím, že striktně dbá na kvalitu služeb pro koncové zákazníky, což by mohla být další silná stránka, díky které by si mohlo Allegro vybudovat solidní jméno.
Navíc se polským prodejcům, kteří prodávají přes Allegro, otevírá český trh. Mohou benefitovat z krátké vzdálenosti mezi oběma zeměmi i z množství existujících logistických firem s doručením do druhého dne. Česko se tak nabízí jako ideální vstupní brána Allegra do Evropy a pro otestování jeho ambicí.
Proč přichází Kaufland?
Působnost marketplaců v západní Evropě je několikanásobně silnější než v Česku. Podle mého názoru Kaufland vsadil na trh, který má dobře rozvinutou e-commerce i související infrastrukturu a prodeje na tržištích jsou zde stále málo rozvinuté. Zároveň spolu se Slovenskem je zde silná kupní síla.
Marketplace pod zavedenou značkou z retailu, a tou Kaufland bezpochyby je, proto může uspět. Stačí se podívat na sesterskou společnost Lidl (oba prodejci spadají do skupiny Schwarz – pozn. redakce), která u nás dokázala vybudovat e-shop s osmi miliony návštěvníků měsíčně a řadí se mezi špičku české e-commerce.
Marketplace Kaufland.sk se spustil v únoru, verze Kaufland.cz je dostupná od dubna. Ze zpětné vazby od klientů vidíme, že očekávání byla veliká, vyšší stovky slovenských i českých obchodníků se rozhodli využít early bird nabídky a tržiště otestovat. Zpočátku se ladily procesní a technické záležitosti, aktuálně už je onboarding, napojení, zalistování a vyřizování objednávek rychlé a spolehlivé. Ze stávající produktové nabídky bych odhadoval, že spolu se zahraničními, zejména německými prodejci, se počet současných aktivních obchodníků může pohybovat v řádech nižších jednotek tisíc.
Podle mého názoru je teď ideální doba, kdy by měl Kaufland intenzivně pracovat na rozšíření báze kupujících na svých lokálních marketplacech, protože rozsah produktové nabídky začíná být zajímavý a má – alespoň navenek se tak zdá – odladěné technické a operativní části. Zároveň by tím rostly počty objednávek současných prodejců a přidali by se pravděpodobně noví prodejci, kteří by dále rozšířili nabízené produkty.
Co Allegro a Kaufland přinesou trhu?
Předpokládám, že si od vstupu na český trh jak Allegro, tak Kaufland marketplacy slibují úspěch a dlouhodobý růst. Jejich přítomnost nabídne českému kupujícímu čerstvý vítr v podobě spousty nových produktů za nižší ceny, spolehlivosti, kvality a důvěryhodného zdroje inspirace k online nákupům. V neposlední řadě i dobrou příležitost pro lokální prodejce. Ti, pokud uspějí, mohou s Kauflandem nebo Allegrem jednoduše expandovat do zahraničí a nabídnout své výrobky nové klientele.
Růst prodejů přes tržiště bude v Česku i v následujících letech růst výrazně rychleji než celá e-commerce.
Na druhou stranu lokální e-commerce se zrovna nepotýká s nedostatkem důvěry kupujících. Dobře se tu daří silným e-shopům, které si během let vybudovaly stabilní klientskou základnu a přímý vztah se zákazníky. Odhadoval bych, že růst tržního podílu Kauflandu a Allegra bude spíš pozvolný. Bude záležet na zpětné vazbě kupujících i prodávajících, nicméně bych se přikláněl k tomu, že růst prodejů přes tržiště bude v Česku i v následujících letech růst výrazně rychleji než celá e-commerce.
Co na to Alza, Mall, Heureka a spol.?
Noví hráči na trhu samozřejmě určitou měrou dopadají i na existující marketplacy, které měly čas se na tuto situaci připravit. U Alzy i u Mallu v Česku vidíme soustředění se na jádro jejich byznysu a silné produktové kategorie, v nichž realizují většinu svého obratu. Opouští nebo omezují některé z vedlejších kategorií jako móda, auto moto a podobně.
Mall prošel rebrandingem na Mall.cz by Allegro a ve své komunikaci začíná polskou značku masivně podporovat. Odhadovat, zda do budoucna zůstane zachována separátní značka Mall.cz, by nyní byla čistá spekulace. Ale nemyslím si, že by letos mělo v tomto ohledu dojít k nějakým zásadnějším změnám, to stejné platí o působení marketplacu Mallu v ostatních zemích.
Heureka se v rámci svého marketplacu soustředí na finalizaci standardizace řešení a můžeme očekávat výraznější geografickou expanzi i komunikaci do zemí střední a východní Evropy. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by Heureka na lokálním trhu podnikla v souvislosti s novou konkurencí nějaké zásadnější kroky.
Koho chtějí Allegro a Kaufland oslovit?
Vzhledem k velmi široké produktové nabídce a pokročilé mobilní aplikaci budou oba marketplacy cílit na co nejširší spektrum zákazníků. Očekávám věrnostní programy, motivační pobídky, slevové akce a v případě Kauflandu možná časem i provázanost s nákupy v jeho provozovnách, rychlé doručení a jednoduchý vratkový proces.
Kaufland může těžit z existující značky a infrastruktury na lokálních trzích. Na druhou stranu Allegro může dobře zužitkovat zkušenosti a klientskou bázi Mall Group. Oba marketplacy jsou technicky i procesně na vysoké úrovni. U Allegra bude výhodou několikanásobně rozsáhlejší produktová nabídka a do určité míry i nižší cena u některých produktových kategorií.
Jak těžké je dostat se na marketplace a jaké jsou podmínky?
Bariéry vstupu na marketplace jsou obecně malé a jde o záležitost na několik dní. Standardně se poplatky pohybují mezi pěti až sedmnácti procenty GMV (hrubý objem tržeb) v závislosti na produktové kategorii. Někteří hráči si účtují také měsíční fixní poplatky v řádu desítek eur. Většina z nich (včetně Allegra a Kauflandu) se po dobu až šesti měsíců snaží nové prodejce motivovat tím, že neúčtují žádné poplatky, a navíc do startu poskytují zajímavý marketingový balíček na podporu jejich nabídek. Určitě stojí za to prodej přes tyto marketplacy alespoň otestovat jako nový prodejní kanál.
Podmínkami pro vstup jsou základní informace o společnosti, vlastnících, sortimentu, doložení vlastnictví značky či doložení obchodních podmínek. Pro rychlé a úspěšné zalistování často bývají nutné EAN kódy a kvalitní produktová data včetně popisků, překladů, fotek apod. Samotné propojení e-shopu s marketplacem není složité, po schválení účtu lze prodávat do 24 hodin.
Důležité je dbát na pravidla daného marketplacu. Zejména spokojenost klienta a včasné doručení objednávek jsou zásadní pro to, aby marketplace nepozastavil prodeje v případě, že by docházelo k opakovanému porušení podmínek.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.