HBO ovládla Euforie. Brutální seriál o problémech mládeže je druhým nejsledovanějším v historii televize

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

euphoria-hbo-zendaya-hunter-schafer

Foto: HBO

Hunter Schafer a Zendaya v seriálu HBO Euforie

0Zobrazit komentáře

HBO v roce 2019 představilo seriál s klasickým tématem těžkostí dorůstání v současném světě, avšak pojatý mnohem radikálněji, než je zvykem. Euforie ukázala krásu mladé zamilovanosti, ale především nejtemnější stránky vztahů a hledání svého místa ve světě dospělých, od citového vydírání přes psychické a fyzické zneužívání až po závislost na tvrdých drogách. Pro mnohé kontroverzní, pro jiné brilantní seriál se stal okamžitě hitem. Teď skončila jeho druhá řada, jejíž popularitu na stanici HBO překonává jedině Hra o trůny.

Euforie se zaměřuje na příběhy několika postav, které žijí v podobném prostředí a chodí do stejné střední školy, jejich zkušenosti s traumatem, hledáním identity, přátelstvím, vztahy, láskou nebo sexem se ale velice liší. Všechny sjednocuje jen snaha nepoddat se svým osobním démonům. Ti se ale neustále vracejí, takže sledujeme jednu emočně syrovou až krutou epizodu za druhou, které daleko překračují hranice všech starších i současných dramat o náctiletých.

Dvěma postavami, jež v seriálu dostávají nejvíce prostoru, jsou Rue (Zendaya) a Jules (Hunter Schafer). Ta první je už dlouho drogově závislá kvůli psychickým poruchám a smrti svého otce, druhá je transgender dívka hledající identitu po tranzici. Jejich i mnoho dalších osudů sleduje vyprávění plné dramatických situací, násilí nebo explicitní nahoty, vše podané prostřednictvím velice propracovaného audiovizuálního stylu.

euphoria-hbo-zendaya-1

Foto: HBO

Seriál Euforie je největším hitem v historii HBO

Euforie tak vytvořila poměrně rozsáhlý svět, který v kondenzované a technicky okázalé formě zachytil mnoho aktuálních témat. Stala se hitem. Tehdy třiadvacetiletá herečka Zendaya, začínající v dětských pořadech od Disney, se díky tomu stala jednou z nejzajímavějších mladých umělkyň v Hollywoodu. Její ztvárnění postavy nestabilní Rue z ní učinilo také nejmladší vítězku ceny Emmy za hlavní ženskou roli.

Vysoce očekávaná druhá řada dramatického seriálu přišla až za dva a půl roku letos v lednu. Její natáčení začalo už počátkem roku 2020, příchod koronavirové pandemie ale produkci na dlouho zastavil. HBO místo ní nakonec připravilo dvě speciální epizody, zaměřené výhradně na postavy Rue a Jules. Ty jednak potěšily diváky dychtící po nových dílech oblíbeného seriálu, jednak více prozkoumaly charaktery hrdinek a díky skvělému hodnocení ještě navýšily očekávání pro další pokračování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá řada Euforie tak na obrazovky dorazila s okamžitým úspěchem. Sledovanost premiérové epizody byla ve Spojených státech dvojnásobná oproti vrcholu první sezóny a v televizi i na HBO Max dosáhla na 2,4 milionu diváků. Pro streamovací službu spuštěnou v polovině roku 2020 se přitom jednalo o dosavadní rekord. To byl ale jen začátek.

O necelé dva měsíce později, po vydání posledního dílu druhé řady se seriál o problémech dnešní mládeže zařadil mezi nejúspěšnější tituly v historii HBO – alespoň od roku 2004, kdy se přešlo na nový způsob měření sledovanosti. Podle samotné společnosti závěrečný díl napříč všemi platformami HBO ve Spojených státech přitáhl 6,6 milionu diváků. V průměru si jednotlivé epizody nasbíraly už 16,3 milionu zhlédnutí, což je číslo překonané jen Hrou o trůny.

euphoria-hbo-sydney-sweeney

Foto: HBO

Sydney Sweeney a Jacob Elordi v seriálu Euforie

Kromě toho Euforie ovládla také sociální média. Twitter před pár dny oznámil, že s 34 miliony tweetů se na platformě stala nejdiskutovanějším seriálem „této dekády“, tedy od roku 2020. V příspěvcích se přitom nejčastěji objevují postavy drogového dealera Fezca (Angus Cloud), hlavní hrdinky Rue a bohatého mladíka bojujícího se svou sexualitou Natea (Jacob Elordi). Server Deadline zmiňuje, že seriál HBO dominoval také diskuzím na Facebooku, Instagramu a YouTube.

Zásadní ingrediencí takového úspěchu je jistě bezpočet extrémně vypjatých situací, které se ve druhé řadě Euforie objevují. Představitelka Rue Zendaya před premiérou na svém Instagramu sama varovala, že seriál je určený jen dospělému publiku: „Tahle sezóna, možná ještě více než ta předchozí, je hluboce emocionální a zaměřuje se na témata, která mohou být znepokojující a náročná ke sledování.“

Část recenzí proto nové díly, v nichž se objevuje ještě více explicitní nahoty a násilí než dříve, kritizovala za samoúčelnost. Většina novinářů (a diváci v ještě větší míře) nicméně ocenila kvalitní scénáře, vývoj postav, dramatické emoce nebo sofistikovaný styl. HBO už počátkem února potvrdilo, že Euforie dostane také třetí řadu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Netflix má podle nových pravidel vysílat ruskou propagandu. Streamovací služba říká, že se na nic takového nechystá

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-dark-logo

Foto: Thibault Penin

Netflix je největší streamovací služba na světě

0Zobrazit komentáře

Současný rusko-ukrajinský konflikt se odehrává na několika frontách, přičemž po vojenské a ekonomické hraje zásadní roli také ta mediální. Ruská státní média, z mnoha směrů obviňovaná z publikování prokremelské propagandy, dnes měla podle nových pravidel vstoupit na Netflix. Americká firma ale uvádí, že nic takového nemá v plánu.

Ruský regulační úřad Roskomnadzor, celým názvem Federální služba pro dozor v oblasti telekomunikací, informačních technologií a masmédií, v roce 2020 vytvořil registr „audiovizuálních služeb“ a zařadil tam všechny streamovací služby s více než sto tisíci předplatiteli – tedy i Netflix. Server The Moscow Times uvedl, že od tohoto měsíce pro všechny na seznamu mají platit nová pravidla, zejména zahrnutí dvaceti ruských státních médií do jejich nabídky.

Výčet televizních stanic zahrnuje celkem dvacet položek, mezi nimiž je NTV zaměřené na zábavu, program Spas Ruské pravoslavné církve s blízkou vazbou na prezidenta Putina nebo televize První kanál. V jejím vedení je Sergej Naryškin, který zároveň působí jako šéf ruské civilní rozvědky RSV, nástukyně KGB. Členem představenstva je mezi jinými také Alexej Gromov, přímý spolupracovník prezidenta Putina, který má v zásadě roli šéfa ruské vládní propagandy.

Ať už jde o pouhá zkreslení, rekontextualizaci nebo přímo lživé informace, její rozšíření v dostatečném objemu může vyvolat jak názorový chaos, tak podporu politických, ekonomických či vojenských kroků, které by lidé jinak nepřijali. Podle reportů z minulosti se taková propaganda na Prvním kanále i dalších ruských státních médiích mnohokrát objevila.

Spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu Reed Hastings

Například BBC v roce 2015 popsala případy, kdy stanice odvysílala lživé informace o krutosti ukrajinských vojáků ve válce na Donbasu. Příklady ze současnosti pak zmiňuje také The Associated Press. Podobné zprávy postupně sloužily k budování narativu o nutnosti „denacifikace“ Ukrajiny a ochraně obyvatel, který se nyní pro Kreml stal záminkou pro invazi země.

Podle nových pravidel Roskomnadzoru by se Netflix stal jedním z kanálů, kde by se převážně sportovní a zábavní, ale zároveň výše popsaný propagandistický obsah distribuoval. Ačkoliv by byl dostupný pouze v Rusku, pro streamovací službu by představoval přinejmenším marketingovou katastrofu po celém světě. Zároveň by šlo o výraznou změnu fungování platformy americké firmy, která dosud nikdy nenabídla živé vysílání televizních kanálů.

„Vzhledem k současné situaci nemáme v plánu tyto stanice zařadit do naší nabídky,“ uvedl mluvčí Netflixu v odkazu k rusko-ukrajinskému konfliktu. Ačkoliv dřívější zprávy zmiňovaly, že pravidla Roskomnadzoru mají vstoupit v platnost 1. března, podle serveru Variety tomu tak není a příslušná legislativa zatím není plně zavedena.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Momentálně to nicméně vypadá, že je to jen otázkou času. Pokud by byl Netflix postaven před volbu splnit pravidla, nebo opustit zemi, situace by se pro něj značně zkomplikovala. Podle zdroje serveru The Wall Street Journal má služba v Rusku, kam vstoupila asi před rokem, necelý milion předplatitelů a samozřejmě velký potenciál dalšího růstu.

Server Politico dále zmiňuje přímé závazky Netflixu v Rusku, jako je už rozpracovaný seriál Anna K, což je adaptace slavné knihy Anna Karenina. Americká firma v roce 2020 oznámila také navázání spolupráce s ruským státním mediálním holdingem National Media Group.

Nová pravidla a problémy s jejich případnou implementací aktuálně platí jen pro Netflix, který je jedinou zahraniční mediální společností s více než stotisícovým publikem. HBO v Rusku distribuuje obsah prostřednictvím místní streamovací služby, Amazon Prime ani Apple TV+ nedosahují na hranici a Disney+ zde vůbec není dostupné. Společnosti Warner Bros., Disney a Sony Pictures dnes také oznámily, že v Rusku neuvedou žádné ze svých nadcházejících filmů jako Morbius nebo Batman.