Heroes of Might & Magic III budou desková hra. Spustili Kickstarter a už vybírají desítky milionů

Ze slavné strategie z roku 1999 bude deskovka s figurkami, kartami a klasickou fantasy grafikou. Ale také s kontroverzními polskými autory.

Michal MančařMichal Mančař

heroe

Foto: Archon Studio

Deskoherní adaptace slavné strategie Heroes of Might and Magic 3

0Zobrazit komentáře

Značka Might & Magic patří k jedněm z nejrozsáhlejších fantastických světů videoherního průmyslu. Čítá desítku her na hrdiny, několik odboček do jiných žánrů, ale dost možná největší popularitu získaly strategie Heroes. Ty prověřily taktické schopnosti hráčů už v sedmi dílech, nyní se z nich vojevůdci vydají na nové bojiště. Heroes of Might & Magic právě sbírají desítky milionů v kickstarterové kampani, díky níž se v podobě deskové hry utkají na stole ve vašem obývacím pokoji.

Heroes of Might & Magic III jsou jednoduše kult. A právě třetí díl fantasy série, v níž vylepšujete hrady a hrdiny, verbujete vojáky a porážíte protivníky, si nově zahrajete i jako deskovku. O tom, že autoři z polského studia Archon stolní předělávku videohry chystají, se vědělo už dlouhé měsíce. Teprve teď ale kampaň na Kickstarteru odstartovali – a během pár hodin slavili magický úspěch. Ve středu odpoledne počítadlo peněz překročilo 1,2 milionu dolarů, tedy 29 milionů korun. Cíl byl přitom jeden milion korun.

Ve stolní adaptaci se stejně jako v digitální předloze podíváte do fantastického světa Erathie, kde se mísí žánry her na hrdiny a tahových strategií. Po vzoru prvně jmenovaného vylepšujete schopnosti vámi ovládaných vojevůdců, více času nicméně věnujete prozkoumávání svého okolí, rozšiřování svých vojsk nebo zvelebování (či dobývání) měst a získávání surovin, které vaši válečnou mašinérii pohánějí. Podle toho, jakou stranu zvolíte, můžete velet rytířským vojskům, ale třeba i elfům a kentaurům nebo oživlým mrtvolám.

Dodání Heroes of Might & Magic III: The Board Game je plánované na konec příštího roku. Možná už na příští Vánoce tak změříte síly se soupeři i v kooperativním režimu až ve čtyřech hráčích, při nedostatku (ne)přátel ale i ve variantě pro vlky samotáře. A těm, kdo nechtějí kupovat zajíce v pytli, poskytli autoři pravidla v angličtině zdarma. Nahlédnutí do nich prozradí, že deskoví Heroes samozřejmě nebudou stoprocentní konverzí milovaného titulu z roku 1999.

Grafické zpracování sice až překvapivě nostalgicky odpovídá vizuálu videohry – včetně do paměti vpálených portrétů jednotlivých hrdinů! –, ale putování světem a strategická část s rozvojem vašich držav jsou předělány do deskovkovější podoby. Herní plán tak prozkoumáváte trochu jako ve hře Euthia od českých tvůrců, kteří napodruhé vytvořili crowdfundingový rekord, a namísto odkrývání mapy na obrazovce vás čekají překvapení z balíčku karet. Zjednodušení se v základní verzi hry dočkaly i taktické souboje.

Projekt, jenž poběží ještě dva týdny, prozatím podpořilo přes osm tisíc nadšenců. Téměř tři stovky z nich jsou mimochodem i z Česka, a pokud jich bude 750, vznikne i česká lokalizace. Na zájemce čeká tradičně několik variant produktu, nejlevnější vychází zhruba na 1 800 korun. Ta nicméně neobsahuje extra obsah, jenž tvůrci nabízejí. Nenajdete v něm všechny figurky či rozšíření hry, která zde znamenají především další hrady, respektive strany, za něž můžete hrát. Všechny modely jsou plně k dostání až na vyšší úrovni za 2 900 korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zdaleka nejzajímavější je nicméně kompletní edice obsahující všechna rozšíření za 4 100 korun. Její součástí totiž bude i speciální herní režim zaměřený čistě na taktické souboje, které se mnohem víc přiblíží bitvám v původních Heroes of Might & Magic III. Přenese je totiž ze zjednodušené podoby na bojiště rozdělené na šestiúhelníky, po kterých se jako v originálu pohybují vaše i nepřátelské jednotky a příšery. Pro ty nejhrdinštější z příznivců je pak k mání ještě o sedm stovek dražší sběratelská verze.

Rychlé naplnění a několikanásobné překročení cílové částky okolo padesáti tisíc dolarů je bezesporu důkazem nehynoucí lásky ke třiadvacet let staré strategii. Nicméně je prakticky jisté, že stejně jako u většiny komunitního financování i tato kampaň požadovanou částku záměrně podstřelila. To aby její autoři mohli superrychlé splnění cíle použít jako reklamní nálepku svého úspěchu. A aby tímto způsobem pozitivně zapůsobili na algoritmus Kickstarteru, který dává přednost úspěšným projektům.

heroes-basic

Foto: Archon Studio

V základní verzi Heroes budou bitvy vypadat takto. V dražší variantě se vrátí známé šestiúhelníkové bojiště

Že to ne vždy vyjde, nedávno nešťastně ukázala deskovka na motivy české hry Kingdom Come. Ta navzdory zdánlivému pokoření deklarované mety krachla – a co s ní bude dál, se už brzy na CzechCrunchi dozvíte v rozhovoru s jejími tvůrci. Podobně dopadla i Euthia, jejíž jméno zde již zaznělo. Ta přitom za sebou jeden crowdfunding už měla, při snaze úspěch zopakovat i napodruhé dosáhla požadované částky, ale kampaň musela skrečovat. Dočkala se nicméně výše zmiňované rekordní záchrany.

Zveřejněný cíl deskové adaptace Heroes of Might & Magic III se zdá nepravděpodobný i vzhledem k nákladům na figurky, které už tak náročnou výrobu jakékoliv stolní hry o to víc prodraží. S čímž se pojí i nedůvěra některých fanoušků k aktuálnímu projektu. Polská společnost Archon Studio má ve výrobě velice pěkných plastových miniatur dostatečné renomé, dokonce i se stolními adaptacemi videoher má čerstvou zkušenost z Wolfenstein: The Board Game, současně ji ale stíhá stín minulosti.

S tvorbou Archonu, případně na něj napojených autorů a firem, se totiž pojily nemalé problémy. Podporovatelé figurkové hry Alien vs. Predator na dodání zaplacených produktů čekali i několik let, ačkoliv někteří pozdější zájemci ji mezitím dostali. Poté se stejní autoři snažili vystupovat pod hlavičkou nové firmy, dokonce i plagiarizovali pravidla. Na populárním serveru BoardGameGeek, deskoherní obdobě ČSFD, se ve svých různých podobách dostali na nelichotivý uživatelský seznam subjektů s pochybnou kickstarterovou historií.

Kickstarter už sice příliš nenaplňuje dřívější ideály přirozené podpory zajímavých projektů a je spíš cynickou platformou pro přenos rizika podnikání na zákazníky, nicméně stále platí, že jeho uživatelé čelí nejistotě a riskují. A je také nutné dodat, že navzdory pošramocené pověsti polští designéři už následně několikrát dokázali crowdfunding úspěšně dotáhnout do konce a vydat zdařilé hry. Spolu s naskakujícími miliony pro deskové Heroes of Might & Magic III by to tedy tentokrát mohlo dobře dopadnout.

Umělá inteligence ve středověké vesnici. V nové hře českého tvůrce jste pánem chytrých poddaných

Michal Roch začal s vývojem budovatelské strategie Lords & Villeins před pěti lety sám. Teď svůj simulátor středověké společnosti úspěšně vydal.

Michal MančařMichal Mančař

lords-and-villeins-boxed

Foto: Honestly Games

Lords & Villeins vypadají roztomile, ale pod veselým vzhledem je komplexní simulátor středověku

0Zobrazit komentáře

Na návsi svítí okna hospody, před ní se překřikují trhovci a za polem rostou nové chalupy. V právě vydané hře Lords & Villeins od českého tvůrce na vás čeká středověká idylka, v níž se stanete lenním pánem se spoustou poddaných. Ale na tvrdý feudalismus, kdy by kurzor myši diktoval každý jejich krok, zapomeňte. Vaši vesničané mají totiž vlastní hlavu. A v ní umělou inteligenci, díky které jsou jako živí.

„Na začátku jsme nevěděli, jestli to, o co se snažíme, je s našimi zkušenostmi a možnostmi vůbec možné. Byl jsem nervózní, že v polovině vývoje se budeme muset naší ambice vzdát,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Roch, zakladatel studia Honestly Games a tvůrce hry Lords & Villeins, jež před pár dny vyšla na SteamuGOG. A ukázala, že cíle autorů skutečně možné byly. Ale naplnění ambicí nebylo vůbec snadné. Navíc s přihlédnutím ke skutečnosti, že Roch na hře dlouhou dobu pracoval úplně sám.

První nápad na hru zasazenou do středověku měl český vývojář, který si prošel i pražským Keen Software House nebo tvorbou mobilních her pro Disney, už v roce 2017. Tehdy si ale pomýšlel nikoliv na vládnutí celému městu, ale na provoz krčmy. Hráč by vymyslel rozvržení kuchyně, jídelny a pokojů, ale přímé rozkazy by hospodskému ani hostům nedával. „Jenže mi rychle došlo, že s tím se tolik dělat nedá. Tak jsem koncept rozšířil na celou vesnici,“ popisuje Michal Roch vznik své hry.

Lords & Villeins jsou napůl budovatelskou strategií, napůl simulátorem středověkého panovníka. Jak říká sám Roch, je to takový mix titulů Guild 2, Prison Architect a Settlers. Kromě posledně jmenovaného to nebudou většině hráčů příliš známá jména, ale všechny spojuje nepřímá hratelnost, kdy hráč neovládá jednotlivé postavičky, ale spíš načrtne plány a sleduje, jak si s nimi virtuální obchodníci, trestanci nebo osadníci (podle toho, v jaké jste zrovna hře) poradí. A první hra Honestly Games je přesně taková.

„Velkým lákadlem Lords & Villeins je míra autonomie vesničanů. Jejich umělá inteligence a to, do jaké míry jsou samostatní a kolik toho zvládnou dělat s minimálním vstupem od hráče, dělá hru velice živou. V zásadě stačí málo a člověk má pocit, že obyvatelé už mají plné ruce práce a vesnice bují životem,“ přibližuje Roch. „Jsou schopni svobodně se rozhodovat a hráč je ovládá nepřímo. Dali jsme si hodně záležet na tom, aby všechno, co je ve hře potřeba, se dalo dělat bez převzetí kontroly nad někým ve vesnici,“ dodává.

Dává to smysl, vždyť když chtěl pan hrabě vykopat studnu, také přece nebral do ruky krumpáč, ale z pohodlí svých komnat vydal rozkazy poddaným. A navzdory až roztomilému vizuálnímu zpracování jsou Lords & Villeins simulátor vládnutí, ne truhláře či kameníka. Výjimka z tohoto přístupu však ve hře je – do stavění vaší vesnice můžete snadno promluvit. „Přece jen je to hra a možnost určit vzhled a výzdobu domečků je pro hodně hráčů příjemná,“ přiznává autor.

Na podobnou notu hraje také odlehčenější a mírumilovnější pojetí hry, jejíž název v překladu zní Páni a nevolníci. Násilí je v ní přítomné jen v omezené míře. Může třeba dojít na souboje, ale hráč se jich přímo neúčastní. „Naše hra je spíš pro lidi, kteří si chtějí odpočinout a uvolnit se,“ míní Roch. Ale protože jinak chtěli tvůrci zážitek z vladaření udělat co nejautentičtější, hráč řeší třeba výši daní a ekonomiku své obce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„To dělá hru skutečně unikátní. Simulaci trhu jsme věnovali opravdu hodně úsilí. Myslím, že jinde jsem ještě takovou míru detailu neviděl,“ zmiňuje sebevědomě vývojář. To si od programátora, jenž absolvoval ČVUT, vyžádalo i spoustu historického bádání. Nastudoval tak principy feudalismu nebo proces vaření piva ve 14. století. Anebo dobové zpracování rudy. Případně to, jak se tehdy vyráběl papír. Tomu všemu se vaši poddaní ve hře mohou věnovat

A to vše zjišťoval Roch na vlastní pěst, protože během prvních tří let vyvíjel Lords & Villeins sám. Pracoval tehdy na poloviční úvazek a podle vlastních slov vydělával dost na to, aby to stačilo na přežití i na současnou tvorbu hry ve volných chvílích. Když pak odešel do Švédska, kde se stejnou prací dalo živit lépe, mohl se Lords & Villeins věnovat o to víc. Ale k herní tvorbě na plný úvazek to byl ještě pořádný skok. A pořádně riskantní.

„Protože pak přišel covid a přišel jsem o klienta. Žil jsem z našetřených peněz, ale ty začaly rychle docházet. Abych vše zvládl financovat, plánoval jsem hru vypustit do předběžného přístupu mnohem dřív, než jsem chtěl,“ vzpomíná na zřejmě nejturbulentnější okamžiky vývoje. Jenže pak se s hratelnou ukázkou hry přihlásil do prezentace nezávislých herních projektů. A v konkurenci mnoha titulů zaujal vydavatele.

lords-and-villeins-03

Foto: Honestly Games

Lords & Villeins vypadají roztomile, ale pod veselým vzhledem je komplexní simulátor středověku

Od konce předloňského roku a podpisu smlouvy s Fulqrum Publishing tak na projektu Michal Roch pracoval naplno – a ne sám. Tým se rozrostl o programátora Christiana Markowicze a skladatele Adama Bowa, se kterými se český tvůrce potkal ve vývojářském kolektivu ve Švédsku, kde mimochodem stále působí. Ty doplnila grafička Andrea Florezová. Právě tato čtveřice dva roky tvořila studio Honestly Games, po dokončení hry už se ale tři spolupracovníci rozletěli za dalšími kontrakty a Roch je opět na vše sám.

Dohoda s vydavatelem, který stojí například za sérií fantasy her King’s Bounty nebo válečných strategií Men of War, navíc znamenala možnost spustit předběžný přístup až v okamžiku, kdy si to tvůrci přáli. Tedy nikoliv z donucení finanční tísní, která jejich tvorbu předtím ohrožovala. Za rok předběžné dostupnosti si na Steamu vysloužila velmi kladná hodnocení a nyní autoři doufají, že k nim přidá další po ostrém vydání minulý týden.

„Po finanční stránce ale jsme úspěšní, ve ztrátě nebudeme. Teď je pro nás spíše otázkou, jestli to bude stačit i na nějaký dlouhodobý cíl finanční nezávislosti,“ odpovídá Roch na dotaz na prodeje hry. „V naší cenové kategorii se pohybujeme v řádu středně velkých nezávislých titulů,“ přidává velmi hrubou představu o tržním úspěchu Lords & Villeins, kteří jsou i v české lokalizaci k dostání na Steamu nebo na platformě GOG za 25 eur neboli 600 korun.

„Ale osobně za velký úspěch považuji už jen to, že se nám podařilo hru dokončit v rozsahu, k jakému jsme se původně odhodlali. Všechno se v tuto chvíli ještě vyvíjí, takže žádné konkrétní plány ještě oznamovat nechceme, ale pokud vše půjde dobrým směrem, rádi bychom pracovali na hře dál a přidávali další obsah,“ uzavírá se zmínkou budoucích plánů Michal Roch, svrchovaný vladař studia Honestly Games.