Hlasem umělou inteligenci neošálíš. Brněnská Phonexia nově dovolí identifikovat volajícího za tři vteřiny
O vlastním lidském hlasu nejspíš obvykle nepřemýšlíme jako o něčem, co by bylo nenapodobitelné a zcela unikátní. Ostatně proto mohou existovat třeba imitátoři. Ale opak je pravdou a při dostatečném zkoumání lze zjistit, že jeden hlas patří jen jednomu člověku, a na tomto základu funguje i brněnská firma Phonexia.
Konkrétně se věnuje analýze řeči a hlasové biometrii a její nový produkt ještě více posouvá hranice toho, co vše lze z hlasu zjistit. Technologie zvaná Voice Verify totiž dokáže volajícího rozpoznat už za tři vteřiny po začátku hovoru a může tak sloužit k prevenci proti podvodům nebo autorizaci některých úkonů po telefonu.
Phonexia je ovšem první na světě, která k identifikaci používá výhradně hlubokých neuronových sítí, tedy umělé inteligence. „Stejně jako třeba otisk prstu nebo sken oční rohovky, i hlasový otisk obsahuje nezaměnitelnou biometrickou informaci, kterou neuronové sítě dokáží rozpoznat a přiřadit ji ke konkrétnímu mluvčímu,“ vysvětluje Petr Schwarz, technický ředitel společnosti Phonexia.
Své využití nová služba najde třeba v call centrech pojišťoven, telefonních operátorů a především bank. Operátoři jednoduše poznají, zda se baví s daným zákazníkem, a pokud se naopak na druhé straně ozve známý podvodník, který je na blacklistu, systém je upozorní.
Plynulá konverzace s robotem
Druhý nový produkt nazvala Phonexia Voicebot Suite. Jde v zásadě o umělou inteligenci, která nahradí lidského operátora v call centru v případě jednoduchých rutinních hovorů. Ovšem zapomeňte na proklikávání a pomalé odpovědi – Phonexia slibuje plynulé a intuitivní telefonáty jako s člověkem.