Hlavně nezahni do špatné ulice. Jak vypadá San Francisco, město sevřené epidemií fentanylu?

Těžko se hledá město, které se může pochlubit tolika technologickými firmami. A kontrasty. San Francisco navštívila i reportérka CzechCrunche.

Iva BrejlováIva Brejlová

bezdomovciInsider

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

San Francisco je městem kontrastů

0Zobrazit komentáře

Cesta, kterou naznačuje dráha letadel přibližujících se k sanfranciskému letišti, nápadně připomíná schody. Přilétá jedno za druhým, jen v letošním říjnu tu přistálo skoro 33 tisíc strojů a dosedají v těch nejvytíženějších časech i po minutě. Do San Franciska míří lidé z nejrůznějších koutů světa. Někteří jako zaměstnanci známých technologických firem sídlících v oblasti Silicon Valley, jiní proto, aby tu svůj snový startup založili nebo mu zajistili nehynoucí slávu. Kanceláře společností, které na zdejší fungování mají peníze, zůstávají naleštěné, i když po pandemii covidu jsou poněkud prázdnější. Jejich okolí je ale plné kontrastů.

Doprava autem je jako v každém velkém městě náročná. Desítky rovných ulic, stavěných většinou do pravého úhlu tak, jak to ve Spojených státech bývá zvykem, křižuje nezvyklé množství aut se značkou Tesla. Není výjimkou ani to, když na semaforech zastaví hned tři za sebou. Kolem nich ale projíždějí ještě nezvyklejší auta, ve kterých vůbec nikdo nesedí. Ani řidič.

Prázdné vozy jsou ze všech stran i na střeše vybaveny kamerami. Předjíždějí se, zastavují na stopce a nemají problém ani se zabočením doleva – poslušně při tom dávají přednost jízdy lidem v protijedoucích autech. V San Francisku působí hned několik společností, které provozují testovací jízdy autonomních aut. Na některé se lze zaregistrovat jako spolujezdec, ovšem s mnohaměsíční čekací lhůtou. Oni šťastlivci pak hledí na samostatně se pohybující volant, který je ve vozech jen dočasně – jednou údajně nebude potřeba vůbec.

Pokud by mělo existovat jedno místo ve Spojených státech, kde na ulicích najdete budoucnost, muselo by to být právě San Francisco. Kromě samořízených aut tu umějí používat i takzvaná real-time data pro řízení dopravy, stavějí chytré budovy a mají senzory na kvalitu vzduchu, inteligentní dohledové systémy, které v reálném čase vyhodnocují možné hrozby, i chytré pouliční osvětlení. A dalo by se pokračovat. Jenže v souvislosti se San Franciskem se v posledních letech píše ještě o jedné věci. O epidemii drogy fentanyl.

San Francisco

Foto: CzechCrunch

Jedna z dominant San Franciska

Nedaleko centra města, poblíž nákupní, hotelové a divadelní čtvrti, stojí zhruba pětatřicetiletý muž a zaujatě si proti slunci prohlíží svoji ruku. Dlouhé minuty neudělá ani krok, zatímco kolem něj procházejí lidé a nevěnují mu pozornost. O kus dál jiný, podobně starý muž křičí a bouchá se plastovou tyčí do hlavy.

Podobné stavy může vyvolat fentanyl, aktuálně nejzhoubnější droga ve Spojených státech. Fascinující je jeho síla – podle většiny zdrojů je padesátkrát silnější než heroin a stokrát silnější než morfin. Má velmi rychlý nástup účinku, na tělo začne působit v řádech sekund. Kromě toho, že v podstatě „vypne“ bolest, naopak vyvolá euforii, ale taky nevolnost, zmatek, otupení či depresi. A problémy s dechem či zástavu srdce.

„San Francisco je město paradoxů. Vidíte domy v hodnotě mnoha milionů dolarů, kde si na schodech lidé píchají do žil drogy. Na veřejnosti, nikdo je nemá sílu zastavit,“ říká reportérce CzechCrunche Krishav, softwarový inženýr původně z Indie, který v San Francisku bydlí a pracuje. „Je to ale krásné město,“ mávne pak rukou. Centrum je důležité pro potkávání se mladých founderů. Sídla zavedenějších startupů se však obvykle nacházejí mimo střed města a největší firmy se koncentrují ve více než 60 kilometrů vzdáleném Silicon Valley.

Co je fentanyl?

  • Fentanyl je opioidní analgetikum, které potlačuje i velmi silnou bolest.
  • Je až stokrát silnější než morfin. Má rychlý nástup účinku a krátkou dobu působení.
  • Fentanyl se často zneužívá, někdy smíchán s jinými drogami, což zvyšuje riziko předávkování.

Podobně o místní scéně hovoří i zdejší česko-slovenská startupová komunita. Foundeři vysvětlují, že pobyt v San Francisku je pro ně nenahraditelný pro síť kontaktů, kterou si takto budují. „Hlavně nezahni do špatné ulice,“ varují mě ale.

Počty drogově závislých tu stoupají a už v roce 2019 měly převýšit množství zdejších středoškolských studentů. V širší oblasti San Franciska a okolí podle oficiálních počtů požilo nějakou nezákonnou návykovou látku během jednoho roku 782 tisíc lidí starších 12 let – tedy více než každý pátý.

Nejen problém s drogami se podepisuje i na vnímání města jako takového. Z letošního průzkumu agentury Gallup vyplývá, že pouze mírná většina (52 procent) Američanů považuje San Francisco za bezpečné, což je oproti předchozím rokům výrazný pokles. Ačkoliv míra násilných trestných činů se snížila, alespoň podle oficiálních čísel tamní policie. Vnímání města je ale takové, jaké je, a reagují na něj i firmy, které se postupně stěhují pryč.

Každoročně se tu koná obrovská akce zaměřená na umělou inteligenci pro desítky tisíc lidí, kterou pořádá softwarový obr Salesforce. Jeho šéf Marc Benioff, mimochodem také filantrop, který směřuje do rozvoje San Franciska a do škol desítky milionů dolarů, už městu pohrozil, že pokud to takto půjde dál, konferenci přemístí. Ta přitom jen letos přinesla městu podle odhadů 89 milionů dolarů (bezmála dvě miliardy korun) za tři dny konání akce. A k tomu řadu osobností a pozornost světových médií.

Marc Benioff v záplavě posluchačů na Dreamforce

Přečtěte si takéNavštívili jsme Dreamforce, největší AI konferenci světaV srdci největší AI konference světa. Sto metrů jdete desítky minut, maso je jen pro nejrychlejší

„Bezdomovectví je obrovským problémem města,“ zmínil Marc Benioff další potíž během svého vystoupení na konferenci, které se CzechCrunch také zúčastnil. „Už dřív jsem řekl, že pokud s tím něco neudělá, konference je tu naposledy. Hodně jsme tlačili. Snažili se. Město vyčistili. Vypadá to tu teď skvěle,“ uvedl. Mnoho částí centra se uklízí čtyřikrát do týdne, a přesto působí špinavým dojmem. Část problému se ale tehdy, v polovině září, v souvislosti s konáním Dreamforce odsunula na několik dní o pár ulic dál. Tam, kde ho většina návštěvníků obří akce neviděla. Samozřejmě tím nezmizel.

Každá ulice je jiná

V mnoha městech jsou lepší čtvrti a ty horší. V San Francisku se za tu nejhorší považuje čtvrť Tenderloin, dřív proslavená undergroundovými uměleckými prostory a historickými divadly, dnes právě drogově závislými. Kromě toho se ve městě takové dělení vztahuje i na ulice.

Cena za pokoj se může lišit i desetinásobně za stejnou kvalitu ubytování podle toho, jestli při východu z hotelu narazíte na lidi ležící na ulici. A stejné je to s částkami za celé nemovitosti. Zatímco v jedné části města může stát byt čtyři miliony dolarů, jen o dvě ulice dál je to kolem 200 tisíc.

S bezdomovectvím, drogami a problémy s nimi spojenými město bojuje roky. Situaci ale zásadně zhoršila právě epidemie fentanylu, která se výrazněji začala projevovat ve shodné době, kdy odstartovala pandemie koronaviru.

Látka je syntetický opioid vytvořený za účelem léčby silných bolestí, který lékaři předepisovali mnohdy lidem s nevyléčitelnými nemocemi. Mnohem známější se ale stal jako droga. Platí za levnou náhražku drahých, „klasických“ drog a zároveň je silně návykový. Dá se šňupat, kouřit, polykat ve formě tablet i prášku, nechávat rozpustit v ústech a do těla se může dostávat náplastí i jako sprej do nosu.

Fentanyl má stát za dvěma třetinami drogových úmrtí v zemi a jen v San Francisku kvůli němu měsíčně zemřou tucty lidí. Podle magazínu Newsweek za první letošní čtvrtletí zemřelo ve zmíněné čtvrti Tenderloin 200 lidí na předávkování, přičemž více než tři čtvrtiny úmrtí zapříčinil právě fentanyl.

Kdo si na něm vypěstuje závislost, potřebuje dávky zvyšovat a velmi rychle se může dostat na tu smrtelnou. To můžou být dva miligramy drogy, tedy v prášku množství odpovídající velikostí pár zrnkům písku a objemově ani ne zrnku rýže. Fentanyl výrobci distribuují po balení o jednom kilogramu, což je objem, který má potenciál zabít 500 tisíc lidí. A protože je levnější než kokain i další drogy, přidávají ho jako jejich náhražku, takže si kupující vůbec nemusí být vědomi, že fentanyl právě hodlají užít.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Droga není problémem výhradně San Franciska, město ale kvůli ní výrazně trpí. Tamní policisté si stěžují, že není jednoduché na veřejnosti zatknout člověka, který užívá drogy – mimo jiné kvůli změnám v pojetí důkazů nebo kvůli chápání veřejného prostoru. Státní zástupci zase poukazují na to, že se nedaří odsoudit drogové dealery na delší dobu za mříže.

Fentanyl se zatím stává stále známějším i v Česku. Policie už několikrát zadržela zásilky směřující do země a ke konci července oznámila první zaznamenané úmrtí spojené s drogou. Jako lék je fentanyl v Česku dostupný na lékařský předpis ve formě náplasti.

Přišla zima a všude je Nuptse. Jak se z bundy od The North Face stala šatníková nutnost

Už dlouhé roky se tato péřovka drží na předních místech popularity (nejen) mezi mladými. Proč? Důvodů je několik.

Filip HouskaFilip Houska

tnf-nuptseStory

Foto: The North Face

Ikonická zimní bunda Nuptse od The North Face

0Zobrazit komentáře

Big Ben je obdivován lidmi z celého světa pro svou majestátnost, kterou doplňuje už tak pozoruhodný Westminsterský palác. S přicházejícím zimním počasím ale i ikoně Londýna začalo být zjevně chladno, a tak se oblékla do péřové bundy od The North Face. Působivá – a virální – kampaň ale opět vznesla otázku, proč je zpravidla dvoubarevná bunda s výrazným logem v levém rohu i po třiceti letech, co byla poprvé představena, pořád tak populární. Odpovědí je hned několik.

The North Face vzniklo už v roce 1966 s cílem vyrábět to nejlepší oblečení pro dobrodruhy. Začátkem devadesátých let ale původem sanfranciská značka dala vzniknout produktu, který se později stal jedním ze základních kousků streetwearových šatníků. Návrháři pod dohledem Douglase Tompkinse, který firmu se svou někdejší ženou založil, měli za úkol vymyslet nový typ bundy, jež by splňovala požadavky náročných horolezců.

Navrhli proto strukturu, kterou vyplnili prachovým peřím ve vodorovných pásech, aby byla bunda co nejlehčí, pokud možno co nejteplejší a snadno sbalitelná do batohu. Zároveň se snažili vyvarovat přílišné délce, aby se horolezci dostali k úvazkům. V roce 1992 tak The North Face představilo nový model, který nazvalo Nuptse coby odkaz na stejnojmennou horu v Himálaji, nacházející se poblíž Mount Everestu.

Vše nasvědčovalo tomu, že ji ocení především horolezci, pro které ostatně byla určena, ale firma svou novou péřovku začala testovat i mezi elitními sportovci a také na tělech amerických mariňáků. Šlo o velký hit a netrvalo dlouho, než se Nuptse stalo synonymem pro The North Face. Čtyři roky po vydání první generace firma představila aktualizovanou verzi s většími přepážkami.

I když nešlo o jedinou bundu určenou do extrémních podmínek na trhu, její obliba mezi špičkovými horolezci rostla a začal si jí všímat celý svět. Především pak New York a vcelku netradičně tamní hiphopová komunita. Nízké teploty totiž netrápí jen polárníky, ale všechny. A protože The North Face nabízelo tyto bundy v křiklavých barvách, začali je nosit rappeři, aby se odlišili.

„Kvůli ledovému chladu řeky Hudson, která protéká třídami New Yorku, může být v lednu a únoru ve městě nesnesitelná zima, a tak se Nuptse díky jednoduchému stylu a izolaci z husího peří rychle stala newyorským základem, stejně jako šestipalcové boty Timberland, džíny Karl Kani a oversized mikiny Polo Sport,“ vysvětluje důvod nového módního trendu expert na streetwear Ross Wilson.

Vzhledem k tomu, že New York byl v devadesátých letech na rapové mapě jedním z nejviditelnějších míst, povědomí o Nuptse se s rozvojem hip hopu rozšiřovalo za hranice USA. Náctiletí chtěli vypadat jako jejich modly z videoklipů, typicky jako The Notorious B.I.G. nebo členové formace Wu-Tang Clan, a proto je začali nakupovat. Na přelomu tisíciletí už šlo o doplněk, který měl blíže ke streetwearu než lezení.

tnf_1

Foto: The North Face

Barevné kombinace Nuptse

Péřovka od The North Face začala zajímat i módní návrháře, kteří ji postupem let kreativně vylepšovali – zaujala i nyní zesnulého Virgila Abloha, bývalého kreativního šéfa pánské divize značky Louis Vuitton, rappera Kanyeho Westa a také streetový brand Supreme. Tím se vliv Nuptse posiloval a byl viditelnější na více frontách. Do toho přišly sociální sítě, kde fotky s bundou sdílely i světové celebrity.

Dopadu si začali všímat také v The North Face, a proto začali streetwearovou mánii okolo Nuptse sami podporovat tím, že ji vyobrazovali právě v ulicích měst, ne nutně v nehostinných podmínkách nejvyšších hor. Hráli to na pouliční subkulturu, spojovali ji s aktivitami mladých městských lidí. Dávali důraz na barvy, které v myslích mladých vzbuzují dojem, že se odliší. Jenže… Opravdu se odlišují?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V posledních letech je Nuptse natolik rozšířená, že s nadsázkou patří do takzvaného starter packu náctiletých, jak se správně vybavit na zimu. Liší se možná jen v barvách, potažmo provedení (od Nuptse se odvíjí pár dalších modelů). Skoro by se dalo říct, že se výrazná péřovka stala tím, čím jsou tenisky Air Force 1 od Nike.

Ke konci roku 2018, kdy se její streetwearová popularita mezi mladými naplno rozjela, se dokonce umístila na druhém místě v kategorii nejatraktivnějšího oblečení pro muže podle údajů vyhledávače módy Lyst. Přestože jde o produkt, který stojí necelých deset tisíc korun. Takže když teď půjdete městem, schválně se zastavte a porozhlédněte se kolem sebe. Šance, že alespoň jednu uvidíte, je velká.

Ne ovšem tak velká jako v Londýně, kde několik dní její obří, digitálně provedená verze obepínala Big Ben v rámci vánoční kampaně od sportovního obchodu JD Sports. Právě tato kampaň, která je k nahlédnutí výše, potvrzuje, jak velké jméno Nuptse má i v roce 2023, více než třicet let po vydání původního modelu.