Hotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostů

sheratonprague2
0Zobrazit komentáře

Jedna z největších hotelových sítí Marriott International, pod kterou spadají skupiny jako Starwood či Ritz-Carlton a celkově bezmála 6 500 hotelů, se potýká s jednou ze svých nejhorších krizí. V odhaleném útoku hackerů totiž zmíněné dceřiné společnosti Starwood unikla data o zhruba až půl miliardě zákazníků. Na problém v databázi hostů se přišlo až 10. září, k datům nicméně měli hackeři přístup již od roku 2014, takže je pravděpodobné, že se k nim dostali hned několikrát.

Marriott to uvedl v oznámení ke konci listopadu, ve kterém zároveň zmiňuje, že podniká patřičné kroky, aby se již situace neopakovala a přístupu k datům bylo okamžitě zamezeno. Poškozené hosty bude firma postupně kontaktovat, pravděpodobně s nabídkou určité formy kompenzace. Všem poškozeným navíc nabízí bezplatný přístup ke službě, která online sleduje zneužití sesbíraných dat.

Dle měřítek jde o historicky druhý největší únik dat vůbec. Před Marriottem, potažmo skupinou Starwood, kterou Marriott v roce 2015 odkoupil za více než 13 miliard dolarů, je dle všeho pouze Yahoo. To v minulosti přišlo o data z více než tří miliard účtů svých uživatelů. K útoků navíc Marriott dodává, že byli konkrétně postiženi zákazníci hotelových sítí W Hotels, Le Méridien, Four Points a Sheraton.

sheratonprague

Výhled ze střechy hotelu Sheraton Prague na Praze 1

Ostatně právě Sheraton je nejblíž České republice, jeden z jeho hotelů je v samém centrum Prahy (na titulní fotografii) a také v Bratislavě. Databáze, do níž hackeři pronikli, mohla podle vyjádření Marriottu obsahovat kombinaci různých údajů jednotlivých hostů, a to včetně celé adresy, jména a příjmení, telefonních čísel, e-mailových adres, dat narození, dat příjezdů a odjezdů a naneštěstí také čísla pasů či dalších dokladů. Poškozených hostů má být tímto způsobem podle hotelové sítě zhruba 327 milionů.

miton-kancelare-karlin.1

Přečtěte si takéMiton otevřel nové kanceláře v Karlíně. Podívejte se, jak to uvnitř vypadáMiton otevřel nové kanceláře v Karlíně. Podívejte se, jak to uvnitř vypadá

Z mnoha dalších účtů, jejichž počet Marriott nespecifikuje, si pak hackeři mohli stáhnout také část s šifrovanými daty k platebním kartám. Ty ovšem ve stávající podobě velmi pravděpodobně zneužít nelze. „Marriott si váží svých hostů a uvědomuje si důležitost ochrany osobních údajů. Učinili jsme patřičné kroky k vyšetření úniku dat z databáze hostů skupiny Starwood a zamezení přístupu,“ uvedla skupina Starwood na svém webu. Celkem se má útok týkat zhruba 500 tisíc jejích hostů.

Ochrana údajů na prvním místě

Problém se samotným únikem dat a kompenzací uživatelů je jedna věc, druhou komplikací pro hotelovou síť může být i vyšetřování regulačních úřadů, včetně Evropské unie, kde se jedná o zásadní porušení ochrany osobních údajů v rámci GDPR. Skupina by mohla zaplatit pokutu ve výši až čtyř procent z ročního obratu, zmiňuje magazín TechCrunch, což by s ohledem na příjmy hotelového giganta znamenalo stovky milionů dolarů. Dle mnohých totiž Marriott na chybu zareagoval až příliš pozdě.

hotel-sheraton-bratislava

Hotel Sheraton v Bratislavě

Foto: Starwood Hotels / Marriott International

Costa Coffee představilo chytrý hrnek, se kterým můžete za kávu rovnou zaplatit

Michal MarekMichal Marek

costa-coffee-clever-cup
0Zobrazit komentáře

Jak roste obliba kávy, stoupá bohužel i spotřeba jednorázových kelímků, které jsou sice vyrobeny primárně z papíru, ale obvykle jsou zevnitř potažené plastovou fólií pro zajištění nepropustnosti. Kelímky tedy nejsou právě ekologické a recyklováno je jich naprosté minimum, protože je k tomu potřeba specializované pracoviště.

Jednou z cest, jak se papírovým kelímkům vyhnout, je nosit si vlastní hrnek. Kavárenské řetězce různé hrnky a termohrnky dokonce prodávají a zákazník, který si nápoj odnese ve vlastním hrnku, často kromě dobrého pocitu získá i drobnou slevu na kávu. Britský řetězec Costa Coffee nyní ale podnikl další zajímavý krok, jak hrnek pro opakované použití zatraktivnit. Začal prodávat chytrý hrnek s vlastním čipem pro bezkontaktní platby.

costa-coffee-clever-cup2

Řetězec Costa Coffee, který byl nedávno koupen nápojovým gigantem Coca-Cola, vytvořil hrnek, který má vlastní NFC čip, díky kterému ho stačí přiložit k platebnímu terminálu a snadno za kávu rovnou zaplatit. Služba je poháněna technologií bPay od Barclaycard a hrnek tedy nabíjet kreditem přes mobilní aplikaci. Takzvaný „Clever Cup“ v Británii stojí 15 liber, tedy necelých 450 korun.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Samotné placení funguje úplně stejně, jako když platíte telefonem či chytrými hodinkami, a funkčnost hrnku není omezena jen na řetězec Costa Coffee. S hrnkem lze platit jednoduše kdekoli, kde akceptují bezkontaktní platby kartou. Faktem ale je, že pokud budete platit hrnkem třeba zálohu v autopůjčovně, je možné, že bude obsluha poněkud vyvedena z míry.

costa-coffee-clever-cup-pay

V České republice zatím bezkontaktní platební hrnky k dispozici nejsou, ale není vyloučeno, že je Costa Coffee postupně rozšíří i na další trhy. Co se týče rozšířenosti bezkontaktních terminálů, jsme na tom ostatně velice dobře a Češi hrají v bezkontaktním placení světový prim.