Hotelová síť Orea má za sebou historicky nejúspěšnější rok. Vděčí za to i byznysovým klientům
Investice do rekonstrukcí hotelů a zaměstnanců i posilování značky se české síti Orea vyplácí. Loni naskočila na růst, ve kterém chce letos pokračovat.
Před propuknutím pandemie covidu byla Praha nejen vyhledávanou turistickou lokalitou, ale také dějištěm kongresů a konferencí všeho druhu. Právě tento typ akcí je stěžejní také pro udržitelnost hotelového segmentu. Po dvou letech covidového útlumu se nyní zdá, že se tuzemské hotelnictví začalo zotavovat. Potvrzuje to i česká hotelová značka Orea, která hlásí, že v objemech tržeb vyrostla v porovnání s posledním „normálním“ rokem 2019 o 25 procent.
Podle dat společnosti Prague Convention Bureau, zaměřené na oblast kongresů a konferencí, se v české metropoli uskutečnilo v roce 2019 celkem 5 944 akcí, na které přijelo více než 700 tisíc hostů z celého světa. Výpadek přílivu lidí ze zahraničí v nadcházejícím covidovém roce tak měl na hotelový byznys negativní vliv, ale v Orea se rozhodli klidnější období využít k renovaci svých objektů a v průběhu pandemie investovali do rekonstrukce jednotlivých hotelů.
„V pražské Pyramidě jsme obnovili velké konferenční prostory, kde je nyní sál s kapacitou 500 lidí. Celkově jsou mnohem modernější a uzpůsobené pro konference s výstavami. V brněnském Congress hotelu proběhla kompletní rekonstrukce prvních dvou pater. Díky tomu se nám podařilo skvěle nastartovat byznys po období covidu,“ říká Lucie Gajdošová, která má v obchodním oddělení sítě Orea na starosti byznysovou klientelu.
Celkové investice se v průběhu covidové pandemie vyšplhaly řádově na stovky milionů korun. Šlo o kontinuální investice nejen do rekonstrukcí, ale také do zaměstnanců. Gajdošová zmiňuje, že pomohla také nová marketingová strategie zaměřená na posílení značky a jejího onlinového prostředí. Díky ní si tak hosté začali v mnohem větší míře rezervovat ubytování přímo přes webové stránky sítě Orea, namísto toho, aby využívali stránky zprostředkovatelů, jimž musí hotely platit provize. Počet přímých rezervací se tak v porovnání s rokem 2019 zdvojnásobil.
„Přímému prodeji pomohlo také to, že si lidé během pandemie více přivykli používat internet. Naučili se pracovat s jinými kanály, více si začali porovnávat jednotlivé nabídky. Nyní tak přeskakujeme prostředníky a jsme efektivnější v tržbách. Stále hodně investujeme do propagace a posilování v online segmentu,“ přibližuje Gajdošová a dodává, že v rámci celé sítě loni v porovnání s rokem 2019 vyrostli o 25 procent.
Nové cestovatelské návyky
V loňském roce došlo také k zásadní proměně ve skladbě klientely a začala dominovat ta česká. Když byly zavřené hranice, Češi přišli na to, že lze cestovat i vnitrostátně. A díky tomu, že má síť Orea své hotely umístěné nejen ve velkých městech, jako je Praha, Brno nebo Olomouc, ale také v oblíbených rekreačních lokalitách, začali si čeští klienti objednávat více pobytů v průběhu jednoho roku v rámci sítě – třeba na Šumavě, v Krkonoších, na jižní Moravě či na Vysočině.
„Změnil se způsob, jakým česká klientela cestuje. Nyní nevyráží na tak dlouhé dovolené, jako tomu bylo před pandemií. Před rokem 2020 měly pobyty průměrnou délku pět nocí, nyní se zkrátily spíš na tři noci. Zato ale lidé cestují vícekrát do roka. Zahraniční klientela se sice vrací, ale jen velice pomalu a postupně,“ doplňuje k proměně Gajdošová.
Důvod pomalého návratu hostů ze zahraničí, ať už těch, kteří jedou za dovolenou, nebo těch takzvaně „byznysových“, je zřejmý. Praha je nyní letecky podstatně nedostupnější, než tomu bylo v časech předpandemických. Přímých letů je méně, navíc bývají dražší letenky. To nemusí být tak rozhodující pro jednotlivce, ale pro společnosti, které chtějí v Česku plánovat konference či jiné větší akce, může jít o zásadní zásah do rozpočtu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLetenky totiž podle Gajdošové před několika lety tvořily přibližně 25 procent nákladů vyhrazených pro konferenci či kongres. Nyní spolknou až 50 procent. Počet zahraničních hostů se tak snížil a významně se proměnil. Dříve byl v síti Orea vyšší podíl klientů mimo Evropskou unii, nyní do Česka jezdí více Italů, Španělů, Němců a také Rakušanů. Ti byli přitom dříve velkou raritou, jenže se zdá, že nyní objevili kouzlo pozemní dopravy a místo letadel volí vlaky.
Co se týče klientely z řad turistů, ta loni v síti Orea tvořila dvě třetiny všech hostů. Zbytek byla byznysová klientela, která podle Gajdošové hrála velkou roli v hotelích v Praze a Brně – ty jsou totiž nejčastěji využívány pro služební cesty, ale také pro konference a kongresy, díky kterým měla hotelová síť úspěšnou i podzimní sezonu. Co se rekreačních lokalit týče, ty firmy loni využívaly především pro team buildingy, mezi kterými figurovala i procházka s lamou po Šumavě. Pořádaly se také tematické bufety nebo rauty laděné do firemních barev.
„Stejně jako se změnilo chování turistů, v něčem se změnil i přístup byznysových klientů. Výrazně se zkrátil čas mezi poptávkou ubytování, případně i konferenčních prostor, a termínem akce. Konference pro pět set až tisíc lidí jsme dříve řešili i s předstihem dvou let. Kongresy pro pět tisíc lidí i pět let. Nyní se podobné akce řeší v rámci půl roku, rozhodovací čas je najednou mnohem kratší,“ vysvětluje Gajdošová.
Firmy si totiž zvykly na riziko, že když prostor nenajdou, budou muset více improvizovat. Zároveň event manažeři žili celé dva roky v tom, že plánování velkých akcí bylo ekvivalentem loterie – nikdy nevěděli, jestli přijdou nařízení, která je přinutí celou událost zrušit. Když tak nyní firma má rozpočet na to, aby uspořádala větší konferenci, chce, aby k její realizaci došlo pokud možno co nejrychleji. „Jeden příklad z poslední doby – dostali jsme zadání a akci pro 60 lidí jsme nachystali na druhý den,“ říká Gajdošová.
„Naskočili jsme tak na větší digitalizaci a klientům se co nejvíce přizpůsobujeme. Jsme flexibilnější, rychlejší a máme nové řešení pro digitální zpracování nabídek a poptávek, ve kterém si klient může sám upravovat parametry. Přizpůsobujeme také nabídku dalších vstupů, jako jsou jídlo a nápoje, protože na nich se nyní snaží klienti více šetřit na úkor již zmíněných drahých letenek,“ doplňuje Gajdošová.
Další investice a akvizice
Nyní se chce česká síť Orea více zaměřit na zahraniční byznysové klienty. Ti mohou totiž výrazně přispět k dalšímu růstu obratu značky. Sází na to, že má k dispozici 20 hotelů v žádaných lokalitách, klient přitom může komunikovat pouze s jedním člověkem a dostane nabídky na několika místech rozprostřených po celém Česku. Ty nejžádanější konferenční hotely si navíc mohou zájemci prohlédnout online díky 3D virtuální prohlídce. Gajdošová zmiňuje, že bez něčeho takového se dnes eventový byznys vzhledem k rostoucím cestovním nákladům už neobejde.
Investice v rámci sítě Orea budou pokračovat i v nadcházejícím roce. Směřovat budou především do dalších renovací a zaměří se také na rozšíření wellness prostor v rámci větších resortů. V plánu jsou také akvizice nových hotelů, po vzoru té, ke které došlo na sklonku loňského roku – v prosinci se stal součástí portfolia značky jihomoravský Panorama Resort Blansko hoteliéra Iva Lachmana. Orea vstoupila do resortu formou pachtovní smlouvy, což znamená, že hotel nadále patří původnímu vlastníkovi, ale síť má na starosti kompletní provoz a objektu dala nové jméno Orea Resort Panorama Moravský kras.
„Akvizice nebyla jakkoliv riskantní, ani to pro nás nebyl krok do neznáma. Věděli jsme, že tento koncept nám velice dobře funguje, například resort Devět skal na Vysočině je velmi oblíbený. Hotel chceme provozovat celoročně – v letní sezoně do něj mohou přijet rodiny s dětmi či páry, mimo sezonu byznysová klientela. Už nyní máme spoustu poptávek, a to jsme otevřeli v únoru. Do budoucna tak budeme chtít podobným typem akvizic přibírat další hotely. Některé jsou nyní už ve fázi jednání,“ uzavírá Gajdošová.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.