HP si postavilo na střechu úly. Mají akustické senzory, váhu a poznají, kolik nektaru včely přinesly

Společnost HP má už dlouho za cíl stát se nejudržitelnější technologickou firmou na světě. Pomáhají mu k tomu úly na střechách i sázení stromů.

Eliška NováEliška Nová

hp

Foto: HP

Na střeše společnosti HP mají chytrý úl

Nad jejich hlavami to bzučí. Vtip je v tom, že v HP přesně vědí, jak moc. Technologická společnost umístila na střechu budovy, ve které sídlí, včelí úly. Vybavené jsou nejmodernějšími technologiemi, které sledují nejen to, jaká je teplota v úlu a v jeho blízkém okolí, ale dokážou také na základě bzučení odhadnout, že se v úlu děje něco nestandardního.

HP má dlouhodobě za cíl být nejudržitelnější technologickou firmou na světě. Neznamená to jen ochranu přírody, ale například i digitální rovnost a lidská práva. V roce 2019 proto spustila program HP Amplify Impact, který se snaží dovést tyto cíle do reality. To znamená, že pobočky americké firmy po celém světě provozují různé aktivity, které mají pozitivní dopad ať už na lidi, nebo na planetu.

V roce 2021 se k programu přidalo i Česko, které se rozhodlo, že přispěje mimo jiné včelařením. Nebyla by to ale technologická firma, aby program nepojala trochu jinak. „Hledali jsme nějaký originální projekt, který by témata udržitelnosti spojoval s technologiemi. A vyšly nám z toho právě včely. Líbilo se nám to také proto, že Česko má dlouholetou včelařskou tradici,“ popisuje pro CzechCrunch obchodní manažer HP Jakub Neužil, který má projekt na starosti.

hp-2

Foto: HP

Obchodní manažer HP Jakub Neužil

HP, které je známé výrobou počítačů nebo tiskáren, se proto spojilo s projektem Včely na střechách, který přišel s unikátním systémem ProBee. Ten včelstva nejen monitoruje, ale dokáže také shromážděná data v reálném čase vyhodnocovat. Na to, co se dělo v úlu, se dá přitom podívat i zpětně v mobilu. Konkrétně má chytrý úl akustický senzor, váhu, teplotní senzor, GPS tracker i kamery. Na základě dat je pak vidět, jak se včelám v daný den dařilo. Jestli dostatečně svítilo slunce či kolik jich vyletělo z úlu. Podle váhy se pak pozná, kolik nektaru a pylu přinesly zpátky.

Jako jeden z mála na světě systém ProBee také používá zmíněný akustický senzor. Na základě bzučení, respektive vibrací křídlových svalů, dovede, jednoduše řečeno, odhadnout, jaká je v úlu nálada. Pokud tak například na úl zaútočí sršni, senzory z bzučení poznají, že jsou včely ve stresu. A když včelstvo napadne varroóza, což je jeden z největších včelích strašáků, umělá inteligence pomáhá s vyhodnocením, jak moc je napadení tímto parazitem závažné. „Všechna data se navíc odesílají na vlastní cloudové úložiště. Vyhodnocené informace tak pomáhají výzkumu faktorů, které stojí za úhynem včel. Má to tedy i přidanou hodnotu,“ líčí Neužil.

Projektem chce firma navíc zvýšit povědomí o včelaření ve městech. Med z města je podle Neužila paradoxně kvalitnější. Včely totiž opylují rostliny jen v určitém okruhu a na venkově se proto většinou omezují jen na polní plodiny. Ve městě takové koncentrované obří plochy nejsou, a tak sbírají nektar a pyl z parků i z květin pěstovaných třeba na balkonech.

„Med jsme zatím sklízeli jen jednou. Prodávali jsme ho na naší zaměstnanecké akci, výtěžek z ní jde na dobrou věc. Loni to bylo do domova pro seniory v Rudné,“ uvádí obchodní manažer.

Projekt Včely na střechách opatřuje včelstvo pro HP na míru, společnost a její partneři vše financují. Organizace pro firmu také stáčí med a dělá různé workshopy pro zaměstnance i jejich děti. Ty se díky tomu naučí, co dělají včely nebo jak vypadá úl zevnitř i zvenku, a mohou si také vyrobit voskové svíčky a ochutnat různé druhy medu.

Úly mají i partneři

Technologický gigant má zatím nainstalované čtyři úly. Jeden je na samotném sídle společnosti v Praze na Brumlovce, další tři jsou u partnerských firem. Dva by se měly instalovat letos. HP se totiž nesnaží podporovat udržitelnost jen u sebe. „Spousta firem chce mít dnes značku, která se chová udržitelně. A to znamená, že chtějí také nakupovat u prodejců, kteří mají stejné hodnoty,“ popisuje obchodní manažer HP Roman Vaníček. V rámci projektu HP Amplify Impact se tak zapojují i spřízněné firmy, a to ve čtyřiceti zemích, kde společnost působí. V Česku a na Slovensku se drtivá většina produktů prodává právě skrze partnery, proto dává smysl, aby se na cílech HP podíleli také.

Partnerská firma na začátku vyplní dotazník, který se týká různých témat od udržitelnosti po lidská práva, HP pak na základě toho sestaví skóre. Spolu s programy, do kterých se partner zapojí, se toto skóre zvyšuje. Firma zároveň může přijít i s vlastním programem, a pokud jde ruku v ruce s cíli HP, tak ho technologický gigant podpoří.

hp-1

Foto: HP

Obchodní manažer HP Roman Vaníček

Nebo se může jednoduše zapojit do toho, co HP už dělá. V Česku je to kromě včel například ještě sázení stromů. Aby věc dávala smysl, přizvala si k tomu firma neziskovou organizaci Sázíme stromy, která vybere potřebnou lokalitu i vhodné rostlinky. Zároveň sázení koordinuje s místními samosprávami, aby se obec o stromy následně starala. „Většinou je to celodenní aktivita, kde si povídáme o tom, jaké stromy se sází, proč jsou ideální zrovna do této lokality a podobně,“ popisuje Vaníček.

Taková akce proběhla například předloni v Nedvězí u Říčan. Město tu obnovilo polní cestu, která tam v minulosti byla, ale v padesátých letech se zrušila, aby vzniklo jedno velké pole. Iniciativa Sázíme stromy vysázela v několika etapách stromy, na jedné z nich se přitom podílelo právě HP. „Nedvězí se díky tomu znovu spojilo s Říčany, a když jsme tam pracovali, lidé chodili okolo a byli hrozně rádi, že se polní cesta, kterou pamatují jako děti, zase vrátila,“ dodává Vaníček.

CC Premium

Partnerem článku je HP