Hráči na PC už nemusí závidět. Konečně si užijí jednu z nejlepších her všech dob pro PlayStation

The Last of Us Part 2 je špičkový titul z portfolia PlayStationu. Ve spojení hratelnosti, příběhu a zážitku prakticky nemá konkurenci. A co PC verze?

Michal MančařMichal Mančař

last-of-us-pc-10

Foto: Naughty Dog

Zombie apokalypsa je v The Last of Us jen kulisou pro napínavý lidský příběh

0Zobrazit komentáře

Vybrat nejlepší hru všech dob je složité. Kritérií je nespočet. Různých vkusů taky. Ale na tom, že The Last of Us 2 je absolutní videoherní vrchol, se shoduje větší než malé množství lidí. Teď si tenhle kousek z PlayStationu konečně užijí i majitelé PC. A vynechat ho by byla velká videoherní ztráta.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Spousta her se snaží působit filmově. Často je to na úkor hratelnosti. Ale nejspíš nenajdete lepší příklad takhle komplexního titulu, který baví jako hra i jako filmový či seriálový zážitek, než The Last of Us Part 2 Remastered. Hra, která je vlajkovou lodí portfolia PlayStationu, nyní vyšla i na PC. A je skvělá.

Druhý díl The Last of Us – ten první se na PC dostal před dvěma lety – měl konzolovou premiéru v roce 2020 a už tehdy byl totálně top. Před rokem pak vyšla jeho vylepšená verze pro PS5. Právě tu teď dostávají i počítačoví hráči, což oproti původní hře znamená vylepšení prakticky po všech stránkách od grafiky až po hratelný obsah.

V postapokalyptickém světě budete bojovat s houbovými zombie i s přeživšími, plížit se, sbírat předměty nutné k přežití a obecně dělat to, co v žánru akčních adventur s nádechem survivalu očekáváte. V tom je TLOU2 stoprocentně kompetentní, vysokorozpočtová a vysoce zábavná hra. Ale zcela výjimečná je díky něčemu úplně jinému. Díky příběhu.

Málokterá videohra dokáže strhnout svým scénářem, vtisknout svým postavám život a předčít drtivou většinu jiné audiovizuální tvorby. Do osudu ústředních postav prvního dílu, deprimovaného Joela a jeho mladé chráněnkyně Ellie, vstupují nové tváře a nová nebezpečí. Ta nejvyšší možná laťka herního vyprávění však zůstává.

Pokud jste se za ty roky vyhnuli spoilerům, čeká vás bezkonkurenční, vážná a dospělá emocionální jízda. Postavy jsou plastické, jejich dilemata a vztahy uvěřitelné. Známkou skvělého sci-fi (nebo tedy postapa) je to, že nepřirozené jevy slouží jako zrcadlo nebo katalyzátor problémů skutečného světa. To platí i zde.

Že v TLOU2 jsou parazitickými houbami ovládané zombie, je svým způsobem až nedůležitá kulisa. Jasně, i z tohohle faktu vytěžíte zábavu, když zombie porazíte nebo na ně vyzrajete. Tohle hra zvládá dobře, střídá výzvy i prostředí, někdy utíkáte před přesilou, jindy jste vy tím, kdo drží iniciativu i smrtící zbraň. Ale zážitek je kolikrát nejsilnější, když zrovna nemáte pistoli v ruce a monstrum na mušce.

Pokud jste se spoilerům nevyhnuli a víte, co a komu se stane, ale hru jste dosud nehráli, stejně si ji zahrajte. Na vlastní oči se přesvědčíte o jejích kvalitách, o kterých jste dosud jen četli nebo sledovali videa. Je totiž značný rozdíl něco pasivně konzumovat jako film – nebo se na ději aktivně podílet.

ass-creed-shadows

Přečtěte si takéRecenze: Assassin's Creed Shadows s černošským samurajemČernoch samuraj vzbudil kontroverzi. Ale i díky němu hra z japonské historie baví jako seriálový Šógun

Vývojáři ze studia Naughty Dog jsou mistry ve spojení narativního a herního obsahu, kdy se stírají hranice mezi předpřipravenou scénkou a vámi ovládanou akcí. V jiných hrách tyhle prvky vnímáte odděleně, sedíte a sledujete filmeček, pak se zvednete a jdete do akce. The Last of Us Part 2 Remastered i z vámi ovládaného souboje se zombie vyčaruje scénu jak ze seriálu. Zvukem, kamerou, scénářem i vizuálem.

S tím jsou spojené i zdánlivé maličkosti jako třeba animace postav při běžném pohybu. I u vysokorozpočtové konkurence často míváte z pohybu protagonisty dojem 3D objektu uměle vsazeného do nějakého prostoru. Ve druhém The Last of Us se však postava opře rukou o zeď, pohybuje se plynule, přirozeně, jako živá. Není to jen pěkný detail. Je to jeden z nespočtu dobře vyrobených dílků, které TLOU2 posouvají nejvýš.

Bezchybná ale konverze z PlayStationu na PC není. Hra je hardwarově náročná, zdá se snad až neoptimalizovaná. Navíc se jí nevyhýbají chyby technického rázu, dokonce ani pády. Studio Nixxes, jež stojí za portem na PC, sice už teď slibuje opravy, ale u takhle vysokoprofilového počinu je to výrazný nedostatek.

Další negativum je však bohužel stažením aktualizace krátce po vydání nenapravitelné. Jakkoliv je jako celek The Last of Us Part 2 Remastered strhujícím, emocionálním příběhem – uvidíme, jestli se mu blížící se druhá řada seriálu na Maxu aspoň přiblíží –, ve druhé polovině ztrácí tempo. Na tom PC verze logicky nic nemění. Ale stejně tak se nic nemění na tom, že je to jedna z nejpovedenějších her pro PlayStation. A teď i pro PC.

Gorily, automaty a podvádění. Skončil jeden z nejpodivnějších soudů ve světě her, vyhrál „padouch“

U soudu šlo nejen o gorily, ale i o videoherní rekordy. A ústřední postavou byl bad boy s vizáží rockera a kravatou s designem americké vlajky.

good-game-28

Foto: Původní snímek Datagod, úpravy CzechCrunch. Licencováno podle Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Billy Mitchell, videoherní rekordman. Nebo podvodník a padouch?

0Zobrazit komentáře

Byl to soud, u kterého padala slova o dracích, rytířích v zářivé zbroji a… gorilách. Tedy – konkrétně o Donkey Kongovi, protože šlo o jeden z největších sporů týkajících se her na arkádových automatech. V jeho centru byli dlouhovlasý herní rekordman s vizáží filmového záporáka Billy Mitchell a australský youtuber Karl Jobst. A jeden teď bude muset druhému zaplatit miliony korun.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Prapůvod soudního sporu, který vygradoval tenhle týden, leží až v 80. a 90. letech. Tehdy byl Billy Mitchell nefalšovanou celebritou, kterou organizace Twin Galaxies, která zajišťuje herní data pro Guinnessovy rekordy, titulovala „Videoherním hráčem století“. V roce 1999 získal jako první na světě tzv. perfektní skóre v Pac-Manovi. Pro magický počet 3 333 360 bodů bylo potřeba ani jednou nezemřít a posbírat všechny možné body.

Jenže Mitchell se angažoval ještě v jedné hře, díky které ho možná zná i řada z vás: v Donkey Kongovi. Jeho zápolení o rekord v téhle skákačce, kde se poprvé objevil samotný Mario, zachytil skvělý dokument z roku 2007 The King of Kong: A Fistful of Quarters. Na jedné straně byl Mitchell – černovlasý štíhlý chlápek, který o sobě rád mluví ve třetí osobě a nosí kravatu v barvách americké vlajky. Na druhé učitel matematiky a nesmělý otec od rodiny Steve Wiebe.

Soutěž o lístky na The Last of Us a pražský Comic-Con

Jestli odebíráte náš herní newsletter, tak se mrkněte do mailu – v aktuálním vydání najdete soutěž o lístky na předpremiéru druhé řady seriálu The Last of Us.

Že k němu nejste přihlášení? Tak to je chyba, kterou napravte tady. A těšte se na příští týden, kdy vám kromě nového dílu do schránky přiletí možnost vyhrát lístky na Comic-Con Prague!

Film z jejich soupeření udělal tak trochu pohádkový boj dobra se zlem, ostatně i sám Mitchell si pak stěžoval, že ho vykreslil jako nějakého padoucha. Především ale snímek zaznamenal roky, kdy se Mitchell a Wiebe předháněli svými rekordními výsledky v Donkey Kongovi. A právě tehdy se objevily první spekulace, zda Mitchell tak trochu nepodvádí. Některé výsledky měl třeba natočené na video, i když do té doby obhajoval pouze výkony naživo…

Zlom přišel v roce 2018, kdy sama organizace Twin Galaxies oznámila, že po přezkoumání různých důkazů došla k závěru, že Mitchell dvakrát podváděl. Použil prý místo původní verze hry emulátor, což může hraní ulehčit a není to povolené. Mitchell tehdy na čas přišel o záznamy svých rekordů včetně těch s Pac-Manem a stal se z něj jakýsi videoherní ďábel. Vznikala o něm vtipná videa i sofistikované analýzy. Opakovaně chodil k soudům, ostatně zažaloval i Twin Galaxies. A taky se k němu začal vyjadřovat Karl Jobst.

Ani tenhle devětatřicetiletý youtuber není žádná lehká váha. Dlouhodobě se zaměřuje na speedrunning, ve kterém sám držel či drží několik rekordů, a na odhalování nejrůznějších herních podvodů. Natočil i výživné video o Elonu Muskovi a jeho údajně bombastických, ale ve skutečnosti zaplacených úspěších ve hrách. Na YouTube má jeho účet přes 1,1 milionu sledujících.

Jobst někdejšího „hráče století“ obvinil z podvádění či vydírání svědků v jiných kauzách. Dokonce podle něj jinému youtuberovi způsobil tak vážné psychické problémy, že spáchal sebevraždu. Billy Mitchell na to odpověděl žalobou kvůli poškození svého jména. Spory se táhly několik let a Jobst na ně vybíral i peníze od svých fanoušků. V úterý ale přišel verdikt: zvítězil Mitchell.

sarka-tmejova-games-tiscali-good-game

Přečtěte si takéGood Game: Šárka Tmějová hovoří o Games.cz i ženách ve hráchKéž by ‚žena hraje hry‘ bylo stejně normální jako ‚poslouchám hudbu‘, říká česká herní šéfredaktorka

Jobst podle soudce natočil svá videa lehkovážně a bez většího vyšetřování a „založil je na mylných tvrzeních“. Youtuber byl prý na „křížové výpravě“ proti devětapadesátiletému hráči a snažil se vystupovat „před svým publikem jako rytíř, který zabil draka Mitchella“. Tomu má zaplatit 350 tisíc dolarů plus náklady na soud, což vyjde na víc než osm milionů korun.

Zazněla ovšem ještě jedna zajímavá větička: ve shrnutí rozsudku zároveň stojí, že soud ale nerozhodoval, zda Mitchell podváděl. A tak dál existují lidé, kteří se pořád snaží zjistit i pomocí vyčerpávajících analýz, jak to s tím podváděním doopravdy bylo. Ve výsledku je to ale jedno – loni skončil i zmíněný soud s Twin Galaxies, které jeho rekordní zářezy vrátily do tzv. historické databáze. Prozatím tak Billy Mitchell vyhrál.

Top novinky ze světa her

🎮 Nintendo Switch 2 je tady. Vyjde 5. června, předobjednávky začnou 8. dubna. Evropská cena? 470 eur, bundle s Mario Kart World pak na 510 eur. Cena v Česku zatím nebyla oznámena. Bude mít větší LCD obrazovku. Některé hry by měly běžet až ve 120 snímcích za sekundu. Úložiště se zvětší na 256 GB a boční ovladač půjde používat i jako myš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

💰 Číňané nacpali 30 miliard do Assassin’s Creed, Far Cry a Rainbow Six. Expanze gigantického Tencentu do her pokračuje. Firma, která drží i 40 procent v Bohemia Interactive, investovala do nové dceřiné společnosti Ubisoftu.

🚇 Ukončete výstup a nástup… Hra o pražském metru Back in Service na vás promluví jako ve skutečnosti. Její vývojář Dominik Vojta totiž angažoval Světlanu Lavičkovou, jejíž hlas můžete slyšet na opravdové lince A.

🌏 A ještě jednou Čína. Angličtina už není na Steamu nejpopulárnější, v roce 2024 nejvíce uživatelů (o pár desetinek procenta) zvolilo právě čínskou lokalizaci.

📰 Zkušený herní novinář Christopher Dring nedávno rozjel vlastní newsletter o herním byznysu. V aktuálním vydání řeší, jaký bude rok 2025 v herní branži. Prý stále složitý, ale o něco optimističtější.

🤖 V předběžném přístupu vyšla robotí online akce Steel Hunters. Což by nebyla až tak zajímavá zpráva, kdyby se na ní nepodílela i česká pobočka studia Wargaming.